Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Allt som matas med 230V ska vara repeaters. De med batteri inte. Dock är jag osäker vad som gäller för Schneiders kameror som matas med 5V. Jag tror inte de agerar repeater.
Nej de gör de ej då de går på Wi-Fi istället för zigbee

Walle85
B bakterie skrev:
Någon som vet om wiser strömbrytare fungerar som Zigbee repeater? Jag lyckas inte läsa mig till det. Eller är det underförstått i.o.m. att den är fast ansluten till elnätet?

[länk]
Mina fast anslutna Wiser puckar och brytare funkar som repeaters enligt min Homey.

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Jonas Persson
R Ro36 skrev:
Nej de gör de ej då de går på Wi-Fi istället för zigbee
Bilden skickas via wifi, övrig kommunikation sker vad jag kan förstå via Zigbee.

Edit.
Eller inte, kameran blev inte nåbar när jag stängde av wifi.

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Går i tankarna att köpa temperatur- och luftfuktighet-sensorer. Har den nya Wiser termostaten till golvvärme så jag funderar på att köpa sensorer av samma märke.
Om jag köper gatewayen, kan jag skicka data från den eller hämta? Jag vill t.ex få grafer på temperatur i min egna dashboard. Om det är snmp, syslog, api eller något annat spelar mindre roll.

P Phalle skrev:
Går i tankarna att köpa temperatur- och luftfuktighet-sensorer. Har den nya Wiser termostaten till golvvärme så jag funderar på att köpa sensorer av samma märke.
Om jag köper gatewayen, kan jag skicka data från den eller hämta? Jag vill t.ex få grafer på temperatur i min egna dashboard. Om det är snmp, syslog, api eller något annat spelar mindre roll.
Tror inte det nej. Finns inte mer i appen än detta.

• Mobilskärmsbild med temperatur- och luftfuktighetssensorapp, visar 17.5°C och 51% fuktighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av väderapp, visar temperaturhistorik, aktuell temperatur 17,5°C, luftfuktighet 51%, datum val.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
knap3 och 1 till
  • Laddar…
Walle85
Tämligen säker på att det inte finns något API eller liknande för att hämta ut data. Jag har flyttat över alla Wiser enheter till Homey, så gissar att jag via Homey kan få ut datan då den loggas. Bör väll gå att få till något liknande via Home Assistant, men inte så insatt i den setupen.

Har köpt rullgardin hemma. Tänkte köra med Wiser Jalusibrytare, men behöver ju en tubmotor. Någon som har gjort detta? Rullgardin från Jysk med 26 mm rör.

Hur nöjda är folk med Wiser-prylar så här något år senare?
Är ute efter relä och dimmerpuckar som kör zigbee (zigee2mqtt) och schneider brukar ju vara bra grejjer.

Har dock hört från någon elektriker att iaf de första modellerna var mycket strul med, jämfört med deras favoriter plejd...

D David L skrev:
Är ute efter relä och dimmerpuckar som kör zigbee (zigee2mqtt) och schneider brukar ju vara bra grejjer.

Har dock hört från någon elektriker att iaf de första modellerna var mycket strul med, jämfört med deras favoriter plejd...
Har 35 enheter uppkopplade sen ett par år tillbaka och är nöjd.

Väntar dock på Matter-stödet fortfarande som är väldigt försenat.

Har lite problem då och då med dimrarna utan nolla. I vissa mer komplicerade automatiska scenarion så hänge de inte alltid med.

De lite nyare dimrarna med nolla upplever jag inte samma problem med.

• Gilla
David L
  • Laddar…
D David L skrev:

Är missnöjd med renova vippknapparna och det kan vara bökigt att para trådlösa enheter tex brandlarm men annars funkar allt utmärkt (nytt hus med allt Wiser)

• Gilla
David L
  • Laddar…
Walle85
Samma här, har rullat på utan problem i två år nu. Har bytt från Wiser Gateway till Homey Pro för ca ett år sedan, märker ingen skillnad i stabilitet.
Även jag har märkt av avsaknaden av nolla på några dimmers sett till möjligheten att dimmra vissa typer av lampor, med för klen effekt. Lösningen har varit att byta dimmerpucken till en med nolla alternativt sätta dit en lastkompenseringsmodul (en så kallad bypass).

Har endast powertags, dimmers, reläer samt vattendetektorer i Wiser.

• Gilla
David L
  • Laddar…
Dimmerpuckarna utan nolla har krånglat väldigt mycket. Hoppar ur nätet, slutar fungera, osv.

Använder zigbee2mqtt och silicon controller. Efter ha uppdaterat puckar, controller och z2m så har det blivit något bättre.

Någon som har förstått sig på ballast max/min level, dimmer mode? Någon inställning som fungerar bättre till lågeffekt led?

H Hedin81 skrev:
Dimmerpuckarna utan nolla har krånglat väldigt mycket. Hoppar ur nätet, slutar fungera, osv.

Använder zigbee2mqtt och silicon controller. Efter ha uppdaterat puckar, controller och z2m så har det blivit något bättre.

Någon som har förstått sig på ballast max/min level, dimmer mode? Någon inställning som fungerar bättre till lågeffekt led?
Har du provat att sätta den ”Framkant” i inställningar, det hjälpte mig med en LED plafond på 9w

Jonas Persson
Har 82 enheter och har byggt ut systemet under ca tre år. Jag använder Schneiders hubb.

Systemet täcker fem hus på tomten och mesh-nätet som Zigbee skapar fungerar utmärkt. Sedan start har hubben hängt sig en gång (när WISER var nytt) och i princip inga noder har tappat kontakten eller krånglat. Undantaget var den trådlösa termometern som jag sänkte ner en bit i poolen (vattnet dämpade signalen för mycket och den föll bort med några veckors mellanrum).

För att få täckning till alla hus blev jag tvungen att montera en puck mitt ute på tomten som agerar repeater. Den sitter i en vanlig kopplingsdosa och fungerar även när det är många minusgrader. En dag kommer jag säkert på något kul som den kan styra.

Jag plågar även en av deras kameror (inomhusmodellen som kan röra på sig) som sitter ute, men under tak. Den har överlevt två vintrar.

Jag har fyra dimmerpuckar utan nolla och de har aldrig krånglat. Alla dimrar ner belysningen till ca 5%. En driver en ensam 230V LED på några få watt, övriga har högre last, typ 10-30W. En femte fungerade dock inte då den skulle styra dryga två watt LED med separat driver i en fönstersmyg. De styrs idag med den nya varianten med nolla.

I övrigt har jag otaliga puckar som bryter olika funktioner, eluttag med inbyggd styrning och energimätning, några lösa som man bara pluggar in i valfritt eluttag, ett antal kameror, trådlösa knappar, vattendetektorer, brandvarnare, energimätare och.närmare tio termometrar som håller koll på värme och luftfuktighet i utrymmen man inte besöker så ofta. Tex krypgrunder.

Brandvarnarna hade något hyss för sig i somras. Fick notifieringar i telefonen att de satts i ljudlöst läge (hush mode). Men det försvann troligtvis efter en uppdatering.

Så jag är mycket nöjd.

• Gilla
Jeppson och 4 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.