J Jackman50 skrev:
då kan vi lika gärna dissa typ BMW och Audi med då som skit kvalitet. Lovar du kör säkert Skoda själv nöt
Nu är det ju så att både Audi och Skoda ingår i Volkswagen Group… det innebär alltså att de är systerföretag i samma koncern…

BMW däremot är ju en helt annan femma. Detta kvalitetsföretag står tydligen inför att återkalla HUNDRATUSENTALS bilar med konstruktionsfel. Det är visst nästan sexhundratusen bilar som lider av ett allvarligt elfel.
Senast det hände BMW var så länge sedan som — 2025! Då fick man återkalla drygt en miljon bilar globalt. Tysk kvalitet, genau!

Lite bra att veta vad man pratar om…
//Ronnie

Kors i taket. Vaknade den här gamla tråden till liv...😳 Jo jag har hunnit avverka en produkt av fabrikatet sen jag skapade tråden. Köpte en sänksåg för att jag behövde en. Den gjorde jobbet. Men 2020 så brann garaget där jag hade mina verktyg. Efter branden så köpte jag Dewalt prylar istället.

Är det inte lite som Bahco? Ett märke som är känt för kvalitet sen långt tillbaka men som idag har både bra och dåliga saker.
Beror nog väldigt mycket på vad det är, och vart det tillverkas.

Jag har själv ingen erfarenhet av märket men som flitig loppisbesökare har jag noterat en hel del produkter från Scheppach som bjudits ut och istort sett varit oanvända, tyder på att tidigare ägare inte varit helt nöjd med produkten.

H hyggabus skrev:
Tysktillverkad ? nja...
[länk]

[bild]
En liknande maskin har jag lånat för att gräva ner plintar till växthuset. Det var inte en Scheppach, utan nån "tjing-tjong" maskin. Dock så såg den identisk ut som denna. Färgen skiljde.

J Jackman50 skrev:
Och isåfall var befinner du då i fallet??
Förmodligen är du ett prylbög som enbart identifierar dig med sk poppmärken och ej provat något annat!
Är så att Sepach är ett tysktillverkat märke som står för kvalitet ännu i dag. Deras produkter tillverkas helt i Ichen i Tyskland vilket borgar för just kvalitet!!!!!
Men vist du dissar det då då kan vi lika gärna dissa typ BMW och Audi med då som skit kvalitet. Lovar du kör säkert Skoda själv nöt
Motorsågen du hänvisar i ditt förra inlägg har garanterat inte en enda tysktillverkad del i sig utan är av en gammal beprövad konstruktion tillverkad av en generisk fabrik i Kina som sedan andra, tex Scheppach, säljer under eget namn. Du hittar mao samma maskin från en rad leverantörer men med olika färg.
Det behöver inte vara dåligt för den skull, men sannolikheten är stor att plastdetaljer, toleranser och precisionskomponenter som lager är minimalt påkostade. Vilket är ”by design” och helt planerat från, i detta fall, Scheppach sida.

Jag var på Bauhaus i dag och tittade närmare på Scheppachs prylar. Förutom att flera prylar som väntat var identiska med andras kinatillverkade, så var det en annan intressant sak. Andra märken skriver på lilla klisterlappen både var prylarna är tillverkade och sin adress till ett västerländskt huvudkontor. Dock inte Scheppach, utan de skriver bara tyska adressen till företaget. Bevisligen lurar det minst en person att tro att det är där de tillverkas, så det är ju smart.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Life goal: Hitta en partner som står upp för dig lika mycket som Jackman50 står upp för Scheppach!

• Haha
Pysslarn
  • Laddar…
Cheesen
J Jackman50 skrev:
Nej vad alla en skriver! Scheppach är mycket bra och ergonomiska verktyg!
Har själv använt detta märke i många år nu.
Har bland annat deras första bänk såg som aldrig sviktat! Även deras deras stora keramik kap använd både privat och proff i större arbeten. Bara rätt skiva så är det som att såga i smör även på tjock marmor.
Nu sist inhandlades deras motorsåg csp 41 testad i dag 26.03.17 och jisses sicken sågdjävel. Det kompet den innehar kommer inte ens Huskvarna i närheten av!!
Startade nu ny på tredje draget men glöm tekniken att svinga sågen vid start.
Nix golvstart med fot på handtaget.
Kickade igång och provsågat och finns hur mycket kraft som helst så man får verkligen hålla i denna hyper ilskna tingest!
Så vad gäller motorsåg varför betala ett antal tusen mer bara för att det står ett poppmärke på sågen av typ Huskvarna eller steele???
Nix kommer även i fortsättningen köpa produkter av Scheppach.
Tysktilverkad kvalitet precis som BMW och Mercedes.
Din motorsåg är då tillverkad i Kina, i samma fabrik som vevors såg, du kan köpa samma såg på Alibaba för halva priset.

Hep Hep skrev:
Jag var på Bauhaus i dag och tittade närmare på Scheppachs prylar. Förutom att flera prylar som väntat var identiska med andras kinatillverkade, så var det en annan intressant sak. Andra märken skriver på lilla klisterlappen både var prylarna är tillverkade och sin adress till ett västerländskt huvudkontor. Dock inte Scheppach, utan de skriver bara tyska adressen till företaget. Bevisligen lurar det minst en person att tro att det är där de tillverkas, så det är ju smart.
Haha, noterade ungefär samma sak när jag kollade in min Scheppach lackfräs (som jag impulsköpte på extrapris på Bauhaus). På maskinen står det bara Tyskland. Men på lådan finns det faktiskt en lapp på vilken det med minibokstäver står ”made in China”.

För övrigt så ser maskinen utseendemässigt identisk ut med den som Lidl sålde.

• Haha
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.