55 978 läst ·
55 svar
56k läst
55 svar
Scheppach. Fågel eller fisk?
Jag har scheppach's sänksåg med två skenor från Bauhaus och jag skulle definitivt INTE betala 3,5 ggr mer för en Makita. Det jag använt scheppach'en till har den varit bra (jag har dock bytt klinga på den).Totem skrev:
Jag har kapat fiskbensparkett med 16mm massiv ek och skärländer på upp till 8 meter. MDF skivor för bokhylla och diverse olika skivor och även plankor på längden.
Jag har inte märkt av något snedskär ännu, annat än när det var beroende på skräp bakom spakarna...
Jag skulle vilja säga som så att Scheppachs äldre maskiner håller proffs eller semiproffskvalité.
Men nu när de börjat tumma på kvaliteten och blanda ut med kinaskräp vet man inte riktigt vad man får när man köper en scheppach. De har tyvärr valt att spela roulette med sitt eget varumärke.
Men nu när de börjat tumma på kvaliteten och blanda ut med kinaskräp vet man inte riktigt vad man får när man köper en scheppach. De har tyvärr valt att spela roulette med sitt eget varumärke.
Bra att veta, men den jag kände på var glapp och kändes oprecis åt alla möjliga håll. Hur gammal är din? Kvalitén kan ju ha försämrats på nyare modeller. Förutom glappet så "hackade" maskinen när man sänkte ner klingan. På makitan så var det mjukt som en dunkudde..anders07 skrev:Jag har scheppach's sänksåg med två skenor från Bauhaus och jag skulle definitivt INTE betala 3,5 ggr mer för en Makita. Det jag använt scheppach'en till har den varit bra (jag har dock bytt klinga på den).
Jag har kapat fiskbensparkett med 16mm massiv ek och skärländer på upp till 8 meter. MDF skivor för bokhylla och diverse olika skivor och även plankor på längden.
Jag har inte märkt av något snedskär ännu, annat än när det var beroende på skräp bakom spakarna...![]()
Redigerat:
Det är med proffsmaskiner som med proffs, skillnaden mot amatörer är förmågan att skapa ett bra resultat varje gång, gång efter gång efter gång.
Det går säkert att göra ett perfekt snitt med scheppach sänksåg, men om man inte kollar alla inställningar och skruvar inför varje snitt och inte är försiktig när man sågar, får man inte samma resultat gång efter gång efter gång.
En festool ställer man in, sen kör man, samma resultat varje gång
Det går säkert att göra ett perfekt snitt med scheppach sänksåg, men om man inte kollar alla inställningar och skruvar inför varje snitt och inte är försiktig när man sågar, får man inte samma resultat gång efter gång efter gång.
En festool ställer man in, sen kör man, samma resultat varje gång
Vad går Festool maskinen på? Jag är på jakt efter en maskin på grund av att i vår skall jag renovera och ändra om planlösningen i en sommarstuga. Jag behöver skenor också. Gärna 2 x1200mm (eller 1400). Har idag kap/ger, Tigersåg och klingsåg. (bosch gröna, men kommer att bytas mot bättre prylar allt efter de går sönder). Dock vill jag ha en riktigt bra sänksåg då jag skall bygga kök, badrum mm och vill ha precision och kvalité på de snitten. Stugan skall helrenoveras. Egentligen skulle den rivas för att ge plats för en ny, men det går tyvärr inte. Så den byts ut del för del istället. Att jag jagar en bra maskin (för bästa möjliga pris) borde ge möjlighet till att ha den i många år med bibehållen precision. Kvalitet lönar sig.
Stort tack för tipset! Det var ju ett kanonpris och den innehåller allt jag behöver.tacho skrev:
Nu skall jag iväg och klämma på en Festool och sedan se ifall den firman levererar till Sverige.
Det är en holländsk firma vad jag kan se. Om de inte levererar så får jag försöka fixa frakten på något annat sätt. Priset i Holland blir faktiskt lite lägre än Makitans (med alla tillbehör som behövs. Till makitan följde det inte med skenor och det känns ju som ett måste att ha för att utnyttja sågen fullt ut).
Jag har faktiskt en beställning på en TS55 liggande hos dem (dock ett större paket än det jag länkade). Har gjort en minst sagt grundlig undersökning av prisläget den senaste tiden och deras paketpriser är bra. Frakten till Sverige kostar €25 plus holländsk moms på 21%.
Beställningen där är lite av en chanstagning då jag inte sett något på svenska forum om den butiken, men jag ska återkoppla när jag fått grejerna. De har helt okej omdömen på holländska Trustpilot.
Beställningen där är lite av en chanstagning då jag inte sett något på svenska forum om den butiken, men jag ska återkoppla när jag fått grejerna. De har helt okej omdömen på holländska Trustpilot.