Försöker få min värmepump att gå på natten och mindre på dagen men förstår inte riktigt hur den fungerar så behöver hjälp :-)
Har aktiverat schema värme 05:00-23:00 19 grader och 23:00-05:00 24 grader. Har utegivar och innegivare. På dagen fastän temperaturen ligger stadigt på tex -8 ute och innegivaren visar 21 grader så startar pumpen göra värme. Varför? Vill inte att den ska göra värme innan temperaturen sjunker inne till 19 grader. Den räknar gradminuter och vid -200 som jag ställt in går pumpen igång. Vad gör jag för fel?

I ior005 skrev:
Försöker få min värmepump att gå på natten och mindre på dagen men förstår inte riktigt hur den fungerar så behöver hjälp :)
Har aktiverat schema värme 05:00-23:00 19 grader och 23:00-05:00 24 grader. Har utegivar och innegivare. På dagen fastän temperaturen ligger stadigt på tex -8 ute och innegivaren visar 21 grader så startar pumpen göra värme. Varför? Vill inte att den ska göra värme innan temperaturen sjunker inne till 19 grader. Den räknar gradminuter och vid -200 som jag ställt in går pumpen igång. Vad gör jag för fel?
Hej Ior hoppas allt är väl !!!😄
vet inte om du har fått något svar på din fråga ? och jag fick se din fråga först nu , "bättre sent än aldrig " 😆
du kan prova att göra ett (finns i menyerna 4.9.5) blockeringsschema oxå om du vill, och då är det du som bestämmer när kompressor och elpatron går , och inte pumpen själv !! tyvärr finns det bara 2 schema, men du kan göra som jag gör , att jag blockerar elpatron mellan kl 04 - kl 02 och då får elpatron bara hjälpa till under 2 timmar på natten, när det är som billigast !😁 sen finns det 3 schema för temperatur sänkning vid olika tider och dagar och där utnyttjar
jag själv det som så att jag kör 3 schema (skulle behöva 4 ) !!
schema 1. kl 05:45 - 12:45 . efter det får endast kompressor gå i 3 timmar för att bibehålla dräglig temperatur (har inte kopplat in mina 2st 500 liter tankar annars skulle jag nog klara även dom 3 timmarna ). därefter går nästa schema.
schema 2 . 15:45 - 20:15 . och varje schema så sänker du temperatur med 10 grader så att du är säker på att inte pumpen går !! har du golvvärme i plattan eller i tjock lager flytspackel så är det en fördel och har du element, så är rådet mitt, att köpa 2-3st 500 liters tankar !!
schema 3. kan du använda om det finns speciella förhållanden i ditt område när det gäller elpris, effektavgift etc.
obs !!
tiderna ovan i schema gäller måndag till fredag !! lördag och söndag så senare lägger jag alla tiderna med 1 timme , så 05:45 blir 6:45 och 12:15 blir 13:45 osv.
men du kanske har helt andra priser och tider som du får ta hänsyn till !!😄
jag har ett hus med nibe 1145f-10 + 300 liter varmvattenberedare separat !
det andra huset har jag en Thermia diplomat 8 med 150 liter + 300 liter varmvattenberedare och Thermia har inga möjligheter till styrning inbyggd, utan jag har ett Hager tidur med bluetooth och 2 utgångar så jag kan styra "evu" tariff stopp på en utgång och elpatron med kontaktor på den andra utgången, fördel Hager tidur är att det finns mer schema och inställningar !! är nu nere på 13500 kwh totalt per år på ett hus som är 275 m2 och 3 vuxna och Thermia är bara 8 kw 😃👍 innan tiduret så låg vi på minst 20-22 kwh per år !! så det finns kwh att spara ! värmepumpar går mycket i onödan !!
Hoppas att det kanske gav dig något och jag får önska en trevlig sommar 😊
mvh Anders Olofsson I Arvika, Värmland.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.