79 969 läst ·
259 svar
80k läst
259 svar
Schakta tomt med parkslide
Många experter i ämnet som vanligt här på forumet, svårt att förstå _VARFÖR_ de bryr sig om vart de ska dumpa skiten. :-D Utgå från att det kommer dumpas korrekt, snälla.
Jag har dock faktiskt erfarenhet av att bli av med skiten, var inte ens särskilt svårt. Firma schaktade bort, grävde ur _rejält_, ingen aning om vart de dumpade det, bryr mig inte.
Sen täckte vi över med presenning, vet inte ens om det var nödvändigt, läste att man ska göra det i 3 år, vi täckte över i 6 månader, aldrig sett en tillstymmelse till parkslide sedan dess.
Jag har dock faktiskt erfarenhet av att bli av med skiten, var inte ens särskilt svårt. Firma schaktade bort, grävde ur _rejält_, ingen aning om vart de dumpade det, bryr mig inte.
Sen täckte vi över med presenning, vet inte ens om det var nödvändigt, läste att man ska göra det i 3 år, vi täckte över i 6 månader, aldrig sett en tillstymmelse till parkslide sedan dess.
Det är lagstiftning lring invasiva arter och föreligger skyldighet att rapportera till Länsstyrelsen.
Det borde kunna ses som ett dolt fel. Jag vet att flera mäklare lärt sig om detta och frågar säljaren om det finns växter som är förbjudna enligt lagen om invasiva arter (som även gäller vissa djur), och skriver in om frånvaron eller närvaron i sina prospekt.
Det går att bekämpa med Roundup som påverkar rötternas förmåga att suga upp näring, metoden är genetiskt betingad med lite kemiska tillsatser, förr användes en tillsats som möjligen enligt eU kunde vara canserogen men aldrig bevisad vara det men sedan ca 2021/2022, har den bytts ut. Den säljs numera till konsumenter i för svag dos för det här behovet. Högre halter än det som säljs i butiker får bara köpas och användas av utbildad personalm vissa företagare gör sådan bekämningar som en del av t ex trädgårdsservice (tre dagars kostsam utbildning om jag minns rätt). I vissa fall om man har kontakt med bonde-världen kan man köpa en potent dunk av dem, det används ofta i jordbruket. En del beställer också de potenta varianterna från England som ju är utanför EU, och tror inte att det är förbjudet att importera. Vet att många fått det genom tullen.
Det borde kunna ses som ett dolt fel. Jag vet att flera mäklare lärt sig om detta och frågar säljaren om det finns växter som är förbjudna enligt lagen om invasiva arter (som även gäller vissa djur), och skriver in om frånvaron eller närvaron i sina prospekt.
Det går att bekämpa med Roundup som påverkar rötternas förmåga att suga upp näring, metoden är genetiskt betingad med lite kemiska tillsatser, förr användes en tillsats som möjligen enligt eU kunde vara canserogen men aldrig bevisad vara det men sedan ca 2021/2022, har den bytts ut. Den säljs numera till konsumenter i för svag dos för det här behovet. Högre halter än det som säljs i butiker får bara köpas och användas av utbildad personalm vissa företagare gör sådan bekämningar som en del av t ex trädgårdsservice (tre dagars kostsam utbildning om jag minns rätt). I vissa fall om man har kontakt med bonde-världen kan man köpa en potent dunk av dem, det används ofta i jordbruket. En del beställer också de potenta varianterna från England som ju är utanför EU, och tror inte att det är förbjudet att importera. Vet att många fått det genom tullen.
Nej, det handlar bara om politik, okunskap och kemofobi. MP-S-regeringen förbjöd det för att det ingår i deras irrationella gröna ideologi att vara rädd för bekämpningsmedel och kemikalier.C ChristianSch skrev:
Företagare som använder det hela dagarna får fortsätta, privatpersoner som använder det en gång vart femte år förbjuds. Känns logiskt 💩C ChristianSch skrev:
Fin studie du har gjort. Visst har jag lite åsikter om små detaljer, men i det stora hela tycker jag att du gjort ett bra jobb.RRbjorn skrev:
Även jag har gjort ett dokument om bekämpning av parkslide men med fokus på privatpersoners bekämpning i trädgårdsmiljö. https://bit.ly/parkslide
Trafikverket använder numera Invaterms metod för att bli av med parkslide snabbt inför schaktning. Bland annat Johan Rydlöv som intervjuas i artikeln från Dagens Nyheter ovan har vi bra samarbete med. Det blir generellt billigare än att ta hand om kontaminerade jordmassor på ett korrekt sätt. Jag är själv involverad i Invaterm och vet hur bra det fungerar. Metoden är dock relativt dyr men är fortfarande det mest ekonomiska om parksliden skall bort snabbt.
Du har tyvärr helt fel. Den är inte förbjuden.B Bagtjesen skrev:Det är lagstiftning lring invasiva arter och föreligger skyldighet att rapportera till Länsstyrelsen.
Det borde kunna ses som ett dolt fel. Jag vet att flera mäklare lärt sig om detta och frågar säljaren om det finns växter som är förbjudna enligt lagen om invasiva arter (som även gäller vissa djur), och skriver in om frånvaron eller närvaron i sina prospekt.
Det går att bekämpa med Roundup som påverkar rötternas förmåga att suga upp näring, metoden är genetiskt betingad med lite kemiska tillsatser, förr användes en tillsats som möjligen enligt eU kunde vara canserogen men aldrig bevisad vara det men sedan ca 2021/2022, har den bytts ut. Den säljs numera till konsumenter i för svag dos för det här behovet. Högre halter än det som säljs i butiker får bara köpas och användas av utbildad personalm vissa företagare gör sådan bekämningar som en del av t ex trädgårdsservice (tre dagars kostsam utbildning om jag minns rätt). I vissa fall om man har kontakt med bonde-världen kan man köpa en potent dunk av dem, det används ofta i jordbruket. En del beställer också de potenta varianterna från England som ju är utanför EU, och tror inte att det är förbjudet att importera. Vet att många fått det genom tullen.
Glyfosat har inte heller det verkningssättet.
Hade lite samma problem som TS
Skulle dra en väg över ett parkslideområde
Funderade på att frakta det till närmaste ÅVC som tar emot skiten men 1000kr/ton i avgift plus frakt och allt extra arbete gjorde att jag sket i det
Slutade med att jag bara grävde rakt igenom, schaktade ut massorna bredvid vägen.
Folk varnade om att parksliden skulle komma upp genom grusvägen, har inte hänt än.
Det skulle sprida sig massor, har inte hänt(än)
Har i dagarna jämnat ut ännu mer, vi får se hur det blir då
Min killgissning: Kör på, oroa er inte så mycket och blir det problem sen så får ni lösa det då
Skulle dra en väg över ett parkslideområde
Funderade på att frakta det till närmaste ÅVC som tar emot skiten men 1000kr/ton i avgift plus frakt och allt extra arbete gjorde att jag sket i det
Slutade med att jag bara grävde rakt igenom, schaktade ut massorna bredvid vägen.
Folk varnade om att parksliden skulle komma upp genom grusvägen, har inte hänt än.
Det skulle sprida sig massor, har inte hänt(än)
Har i dagarna jämnat ut ännu mer, vi får se hur det blir då
Min killgissning: Kör på, oroa er inte så mycket och blir det problem sen så får ni lösa det då
Är påskliljor och syrener är invasiva. Det enda det betyder är att de har förmåga att klara sig i naturen. Det betyder inte att de är jobbiga att bli av med ien trädgård.F FreddeOlsson skrev:Det du måste ha med dig är att den är en invasiv art, den leder sig till plats där den kan få näring genom fotosyntes.
Där vi hade vår parkslide grävde vi upp marken och vände på den, plockade det stora rotklumparna vi hittade och brände i ett gammalt oljefat sen eldade vi en stor brasa på marken för att bränna eventuella kvarvarande rötter.
Tänk att så liten bit som 1-2cm av parkslide kan växa och bli ett nytt bestånd.
Efter vi eldad marken ordentligt lades pressening och x antal ton med grus över för att sedan placera pallkragar.
Att så gräsmatta över är ingen långsiktig plan, parkslide letar sig fram som sagt, visst kan man hålla bort skotten som kommer så Kan inte få näring därifrån, men ju mer man bekämpar desto mer fightar den emot.
Så ger man sig på det så gör man det ordentligt, sår du gräs och klipper de nya skotten så kommer den kämpa ännu hårdare…
Växter blir inte större av att bekämpas, det är dumheter.
Om man ska lyckas få bort en aggressiv växt genom klippning så är det viktigt att inte då och då tillåta något skott att få några dagar på sig att växa och exponera bladen för solljus. Då får den livslusten tillbaka. Klipp av nya skott i gräsmattan och rabatter så fort du ser dem titta upp. När man ska bli av med kirskål så måste man vara observant även på bladen som är super små.O Oliver 278 skrev:Vi har fått ärva en tomt som vi nu vill bygga hus på. Nu när det börjar blomma så upptäckte vi tyvärr att det finns parkslide på tomten, vilket även schaktfirman reagerade på när dom skulle lämna offert för markarbetet.
Som jag förstår det är det näst intill omöjlig att bli av med, vilket vi kommer få acceptera.
Men nu till min fråga;
Finns det någon av er som har erfarenhet av att schakta en tomt med parkslide?
Vilken firma använde ni och vad blev merkostnaden?
Tanken är att om vi ska schakta med god marginal för rötter osv och på så vis hoppas att vi får bort/dämpar delar av tillväxten.
Då går det att trötta ut dem. Låter man de få några skott och blad lite då och då så blir man aldrig av med den.
Det stämmer inte. Man pratar om en kompensationspunkt. Det är den storlek då skotten blrjar leverera mer näring till roten än den tar från roten. (Eller egentligen när den återställt balansen) Här är en graf för kvickrot, men samma sak gäller även för andra växter.
https://ograsradgivaren.slu.se/arter/index.cfm?showOgras=4&p=kl&sprak_id=1
Det optimala är att rensa när kurvan är som lägst. Inte så tidigt som möjligt.
När det gäller parkslide tror jag inte att kurvan är brantast initialt. Men det har jag inte data på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://ograsradgivaren.slu.se/arter/index.cfm?showOgras=4&p=kl&sprak_id=1
Det optimala är att rensa när kurvan är som lägst. Inte så tidigt som möjligt.
När det gäller parkslide tror jag inte att kurvan är brantast initialt. Men det har jag inte data på.
Jag förstår inte riktigt vad du menar då jag tycker att bilden väldigt väl illustrerar principen jag talar om. Vissa växter kan man ta kål på genom att varje år klippa ner dem en gång och andra, tex kirskål måste man fånga så fort bladen kommer upp.D Daniel 109 skrev:Det stämmer inte. Man pratar om en kompensationspunkt. Det är den storlek då skotten blrjar leverera mer näring till roten än den tar från roten. (Eller egentligen när den återställt balansen) Här är en graf för kvickrot, men samma sak gäller även för andra växter.
[bild]
[länk]
Det optimala är att rensa när kurvan är som lägst. Inte så tidigt som möjligt.
När det gäller parkslide tror jag inte att kurvan är brantast initialt. Men det har jag inte data på.
Följ länken så finns det en mer utförlig förklaring.
Finns det nån här som testat metoden som nämns i det här radioreportaget? Dan Nyby, som ligger bakom metoden, garanterar framgång, och säger sig ha samarbetat med ett universitet i Wales för att komma fram till metoden, men jag hittar inget när jag försöker googla. Är det värt att testa? Knepet mot skräckväxten parkslide – dödas med sin egen saftO Oliver 278 skrev: