Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Jag har nyligen utökat mitt bostadslån och gjorde en kalkyl för vad som över 3 års tid har lägst kostnad mellan bundet och rörligt.
Tänkte att fler kanske vill använda den för att se hur det påverkar dem.
Ni behöver bara ändra de feta siffrorna under "antaganden" så ändras allt annat automagiskt. I cell P5 ser du sedan om du fast ränta eller rörlig ränta är mest fördelaktigt givet olika scenarios. Negativt värde innebär att fast ränta är bättre. Positivt värde innebär att rörlig ränta är bättre.
Det finns en brist i filen - den utgår ifrån att räntan någon gång kommer att sjunka. Tror ni inte det så kan ni ange att nya status quo motsvarar top-nivå-räntan.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cpev1w9_SnvwAb_SPa9o_J7NuBsUjrevLmRX8SxfEWw/edit?usp=sharing
Hittar ni fel i filen så får ni gärna säga till så jag kan korrigera.
OBS - Jag är ingen rådgivare. Använd på egen risk.
Tänkte att fler kanske vill använda den för att se hur det påverkar dem.
Ni behöver bara ändra de feta siffrorna under "antaganden" så ändras allt annat automagiskt. I cell P5 ser du sedan om du fast ränta eller rörlig ränta är mest fördelaktigt givet olika scenarios. Negativt värde innebär att fast ränta är bättre. Positivt värde innebär att rörlig ränta är bättre.
Det finns en brist i filen - den utgår ifrån att räntan någon gång kommer att sjunka. Tror ni inte det så kan ni ange att nya status quo motsvarar top-nivå-räntan.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1cpev1w9_SnvwAb_SPa9o_J7NuBsUjrevLmRX8SxfEWw/edit?usp=sharing
Hittar ni fel i filen så får ni gärna säga till så jag kan korrigera.
OBS - Jag är ingen rådgivare. Använd på egen risk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar den hänsyn till ränteavdraget, eftersom det förändras om man betalar mer än 100k om året i räntor. Kanske inte ger något i jämförelse mellan rörlig och fast, men om man använder sig av detta för att räkna ut sina kostnader kan det vara trevligt att ta hänsyn till.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Nej den tar inte hänsyn till ränteavdraget utan det får en själv beräkna. Den här är egentligen tänkt att visa vad som är billigast av alternativen. Tänkte att det inte spelar ingen roll om det är jämkat eller inte från det perspektivet. (Sen är jag inte tillräckligt duktig på excell för att bryta upp lånet automatiskt beroende på lånestorlek och ränta för att slutligen få >100k ränta *0.7 + <100k *0.79.)
Klicka här för att svara