2 037 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Scart/HDMI fråga
Hej
Har en gammal VHS kopplad till tv:n (stenålder, jag vet) och en blurayspelare. När jag trycker på play på vhs:en så slår tv:n automatiskt över till den och tvärtom när jag trycker på stoppknappen.
På blurayen kopplar tv:n inte över automatiskt utan jag måste välja "input" och sen HDMI1. Ska det vara så? varför slår den inte över till bluray när den gör det på vhs:en?
Har en gammal VHS kopplad till tv:n (stenålder, jag vet) och en blurayspelare. När jag trycker på play på vhs:en så slår tv:n automatiskt över till den och tvärtom när jag trycker på stoppknappen.
På blurayen kopplar tv:n inte över automatiskt utan jag måste välja "input" och sen HDMI1. Ska det vara så? varför slår den inte över till bluray när den gör det på vhs:en?
Jag kan inte svara på om det ska vara så men jag vet att det brukar vara så. 
Det går en signal i scartkabeln till TV:n när VHS:en startar och jag har aldrig sett att en apparat kopplad via HDMI fixar det.
Scart är analogt och HDMI digitalt, det har säkert något med det att göra.
Det går en signal i scartkabeln till TV:n när VHS:en startar och jag har aldrig sett att en apparat kopplad via HDMI fixar det.
Scart är analogt och HDMI digitalt, det har säkert något med det att göra.
Min Raspberry pi med xbmc installerat slår automatiskt över vid omstart. Den är kopplad via HDMI men använder även kabeln för LG's Simple Link. Tv-fjärren styr alltså boxen via HDMI'n. TiVo-boxen från comhem är likadan, vid uppstart från standby växlar tv'n ingång.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 206 inlägg
Det är inte "låst" i standarderna hur apparater skall reagera på diverse signaler i CEC-standarden, så kolla i menyerna på TVn/BlueRay-spelaren efter inställningar om vad som skall göras när CEC-enheter blir aktiva, eller stängs av. Om du har fått den att gå på, så finns det säkert en inställning någonstans som gör att TV-n går igång igen, när den stängs av. (Ja, du stänger väl av med fjärr? Inte genom att "rycka ur sladden" exv. genom en knapp på något grenuttag eller dylikt. Då kan det bli svårare).Haknor skrev:
Jag tror inte funktionen att TVn återgår till "antenn" när en hdmi enhet stängs av finns. Jag har själv en LG och använder TiVo-box via hdmi så jag skiftar egentligen bara mellan olika hdmi enheter.
Har du magickontrollen så är det väldigt smidigt att använda knappen "1-2-3 / input" för att skifta mellan ingångarna.
Har du magickontrollen så är det väldigt smidigt att använda knappen "1-2-3 / input" för att skifta mellan ingångarna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 206 inlägg
Klicka här för att svara