Bygger en bastu som har vissa väggar som ska fästa mot träreglar och andra mot lättbetong/leca. Jag ska nu sätta upp en ipr-isolering (sauna satu), 30 tjock. Därefter kommer jag fästa distans/spikläkt, ca 20x45. Bygghandlaren tyckte jag borde snåla med fästpunkter när jag sätter ipr:en. Eftersom distansen också kommer bidra till att hålla fast ipr:en. I träregelsidorna går det enkelt med små "plattor" som dras med träskruv. I sidorna med lättbetong blir det dock svårare. Bygghandlaren tyckte jag skulle limma upp ipr:en och sen låta dra det ordentligt med distanserna. Men jag tror det finns en risk att det blir för löst, framförallt då jag behöver dra fogskum mellan ipr-skivorna vilket nog kommer skapa en del tryck. Att dra med betongskruv direkt i ipr känns också som lite för kraftig lösning för att hålla ipr:en.

Nån som har haft liknande utmaning? Hur hade ni löst betongsidorna?

Jag är inte riktigt med på vad du menar med att fogskummet kommer skapa en del tryck?
Tanken är ju att du först drar på fogskummet "fritt" på ytan så att det får expandera sedan sätter på nästa skiva.
Det ska vara tillräckligt med skum för att täta, men du ska ju inte trycka in det i någon skarv och fylla på tills dess att isoleringen börjar bågna...

Men, för att svara på din fråga så hade jag nog i första hand valt att följa installationsanvisningen och kört med spikplug. Det är ju snabbt och smidigt att arbeta med.
Alternativt lättbetongskruv.

Tack för svar. Har inte jobbat med fogskum tidigare så jag såg framför mig att det skulle skapa lite tryck innan det satt sig. Men förstår på dig att det inte verkar vara så stor risk. Spikplugg var intressant ide, då kan jag ju dra allt utifrån så att säga utan att behöva förborra. Undviker helst betongskruv då de är så tjocka.

Följer upp med ny fråga: i instruktionera står det att datummärkning på skivan ska vara innåt bastun. Ser dock ingen sån märkning alls på skivorna? På illustrationerna ser det ut som sidan med två "gubbar" ska vara utåt. Dock inget datummärkning där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.