5 702 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Sättning av mark efter dränering?
Jag har dränerat delar av kåken i våras och funderar lite om hur marken kommer sätta sig nu efteråt.
Det jag tänker på är delen under min altan och på ena gaveln där väggarna går ut ca 2m från husen med en balkong ovanför.
Det kommer ju nästan inget regn in på dessa sidor så marken är ofta mycket torr där och jag tror då att det kommer ta mycket lång tid innan marken sätter sig ordentligt...
Nu ligger det grus där men i framtiden har jag tänkt lägga plattor eller kanske bygga en altan under balkongen men funderar på hur länge jag får vänta innan det går att göra!?
Det jag tänker på är delen under min altan och på ena gaveln där väggarna går ut ca 2m från husen med en balkong ovanför.
Det kommer ju nästan inget regn in på dessa sidor så marken är ofta mycket torr där och jag tror då att det kommer ta mycket lång tid innan marken sätter sig ordentligt...
Nu ligger det grus där men i framtiden har jag tänkt lägga plattor eller kanske bygga en altan under balkongen men funderar på hur länge jag får vänta innan det går att göra!?
Om det är sättning efter regn du önskar, borde det gå att vattna det hela. När du lägger plattorna kan du också hyra en packningsmaskin. En vibroplatta har jag för mig att det heter. Det är typ en motor som skakar på en platta och ger ett utmärkt underlag för plattsättning. Packar makadamen etc. Borde inte vara jättedyrt.
Klicka här för att svara