Jag har dränerat delar av kåken i våras och funderar lite om hur marken kommer sätta sig nu efteråt.
Det jag tänker på är delen under min altan och på ena gaveln där väggarna går ut ca 2m från husen med en balkong ovanför.
Det kommer ju nästan inget regn in på dessa sidor så marken är ofta mycket torr där och jag tror då att det kommer ta mycket lång tid innan marken sätter sig ordentligt...

Nu ligger det grus där men i framtiden har jag tänkt lägga plattor eller kanske bygga en altan under balkongen men funderar på hur länge jag får vänta innan det går att göra!?
 
Om det är sättning efter regn du önskar, borde det gå att vattna det hela. När du lägger plattorna kan du också hyra en packningsmaskin. En vibroplatta har jag för mig att det heter. Det är typ en motor som skakar på en platta och ger ett utmärkt underlag för plattsättning. Packar makadamen etc. Borde inte vara jättedyrt.
 
vibratorplatta, kallas det visst.
 
Vibran slår inte tillräckligt långt ner för att det ska sätta sig.
Vänta över en vinter så löser det sig.
Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.