113 891 läst ·
238 svar
114k läst
238 svar
Satte upp routern på väggen, nu är frun sur
Såg att denna tråd (och några andra) länkats i en artikel...
Jag får titt som tätt klagomål från frun på tekniklösningar...
- Måste det vara så komplicerat?
- Hur gör alla andra?
- Behöver vi verkligen XXX?
- Varför fungerar YYY så dåligt?
Så... tittar man hemma hos bekanta;
- Routern och fiberboxen sitter precis bakom TVn. En ickefungerande meshlösning för resten.
- Finns bara en TV, den andra har -eventuellt- en playstation kopplad.
- Alla kör via mobilt bredband i halva huset där mesh inte funkar.
- Kör bara applegrejor.
- Köper ny skrivare varje år när den slutar funka.
...en annan klassiker är när jag varit och handlat och inte fått tag på det jag behövde (då byggvaruhus men numera även andra affärer ofta har slut på nån del, speciellt om det är frågan om tex rörkopplingar eller spirorör eller nåt annat där man -måste- ha en speciell del - tex nätverk eller datagrejor). "-Varför kan du inte planera så du kan köpa allt på samma gång". När jag precis fått höra den efter besökt både Hornbach och Bauhaus på samma dag var vi och handlade på ICA Maxi inför en middag och nån ingrediens var slut, jag körde då samma sak. "-Varför har du inte...". Jag tänkte den skulle vara en ögonöppnare, men den träffade tydligen inte rätt...
Man kan tänka att man skulle kunna låta frun göra de där sakerna som klagas på, "-vad skulle du göra om du levde ensam" - "då skulle jag inte ha " (skriv vad som helst av tex bil, wifi, dator, playstation) - eller "då skulle jag ta in hjälp för" (välj tex rensa avloppet, byta till vinterdäck, byta en trasig takpanna, rensa stuprören, tvätta bilen, installera spel till barnen).
...jo, router mm har jag monterat i källaren och dragit fram Unifi APs som ovan men tyvärr har jag inte dragit kabel till riktigt alla rum och vi har ett 100+ år gammalt hus med väggar som en fästning, så likförbannat måste jag ha ett par routers och repeaters som står och samlar damm... Vilken dag som helst ska jag lösa dessa sista rum...
- Hur gör alla andra?
- Routern och fiberboxen sitter precis bakom TVn. En ickefungerande meshlösning för resten.
- Kör bara applegrejor.
...en annan klassiker är när jag varit och handlat och inte fått tag på det jag behövde (då byggvaruhus men numera även andra affärer ofta har slut på nån del, speciellt om det är frågan om tex rörkopplingar eller spirorör eller nåt annat där man -måste- ha en speciell del - tex nätverk eller datagrejor). "-Varför kan du inte planera så du kan köpa allt på samma gång". När jag precis fått höra den efter besökt både Hornbach och Bauhaus på samma dag var vi och handlade på ICA Maxi inför en middag och nån ingrediens var slut, jag körde då samma sak. "-Varför har du inte...". Jag tänkte den skulle vara en ögonöppnare, men den träffade tydligen inte rätt...
Man kan tänka att man skulle kunna låta frun göra de där sakerna som klagas på, "-vad skulle du göra om du levde ensam" - "då skulle jag inte ha " (skriv vad som helst av tex bil, wifi, dator, playstation) - eller "då skulle jag ta in hjälp för" (välj tex rensa avloppet, byta till vinterdäck, byta en trasig takpanna, rensa stuprören, tvätta bilen, installera spel till barnen).
...jo, router mm har jag monterat i källaren och dragit fram Unifi APs som ovan men tyvärr har jag inte dragit kabel till riktigt alla rum och vi har ett 100+ år gammalt hus med väggar som en fästning, så likförbannat måste jag ha ett par routers och repeaters som står och samlar damm... Vilken dag som helst ska jag lösa dessa sista rum...
typ så här?X Xanthopteryx skrev:
Using Ubiquiti AC Pro as a wireless bridge - Michael Ryom
Altså, den kommer funka som en wifi repeater? Säkert mer stabilt (OCH snyggt!) än mina nuvarande lösningar.
Har två AP just nu, en i källaren som egentligen inte behövs men hamnade där då jag inte har orkat/hunnit dra kabel till "rätt" ställe, men båda är AC Lite. Behövs köpas en PRO, räcker det att den som ska vara repeater är PRO?
Funkar de bra som repeater och att nätverksuttaget blir en bridge så man kan sätta en switch där, då ska jag försöka få till detta i närtid...
Ett annat alternativ förresten är ju att dra fiber i huset. Smål hål, smidig att dra, kan gå långt, kan dras utomhus och så vidare. Så kan du länka ihop till exempel en våning med en annan fibervägen och sedan kr du med någon central punkt för att sprida accessen, antingen trådat eller genom mesh eller liknande.X Xanthopteryx skrev:
Fiber i dag är ju varken särskilt dyrt (sett till tidigare åtminstone) eller krångligt egentligen, särskilt om man klarar sig med standardlängder, och annars kan säkert företag som https://www.direktronik.se/ kapa till och avsluta valfri längd på fiber, så du bara behöver mäta upp (medelst snöre eller liknande), innan.
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Husägare
· Bergeforsen
· 1 727 inlägg
Med Unifi kan du mest troligt göra "hopp" med alla deras AP. Kan hända att det till och med hoppar igång automatiskt om man drar ur LAN ur en av dem. Min erfarenhet är att man dock tappar en del hastighet, men det brukar funka helt okej för normalt vardagsbruk. Jag har två AP AC LR och en gammal 2.4GHz AP i sommarstugan, varav endast en AC LR är kabelansluten.
Det beror ju iofs på att det är pyttesmå patroner som följer med och de nya man köper innehåller 3-4 ggr mer bläck. Men å andra sidan så brukar de hinna torka. Jag köpte mig en svart-vit laser istället. Det är ytterst sällan någon saknar färgskrivaren...MathiasS skrev:
...och redan efter två år så hade jag tjänat in priset på lasern bara i uteblivna köp av bläck...
...och efter ett år till så behövde jag köpa ny toner, som var billigare än en bläckpatron...
...jag köpte då två tonerkassetter och efter ytterligare tre år behövde jag byta igen...
...laserskrivaren är verkligen billig i drift...
Jag har funderat på att köpa en ny laser nu efter över åtta år, men varför det? Denna bara går och går utan att göra något väsen av sig...
...men kanske att jag tittar på det när tonern tar slut om ett par-tre år...
Kan rekommendera Canon MF643C.
Relativt billig i drift. Och den inbyggda scannern och kopiatorn funkar riktigt bra. Blir väldigt bra utskrifter även av foto, trots laser. Bäst då på särskilt glättat papper avsett för färglaser.
Saknar duplex på kopiator/scanner så man få vända sidorna, men skrivaren är duplex. Går att skriva ut även från telefonen. Kan även scanna till USB samt skriva ut från USB.
Toner köper man där det är billigast. Och då väljer man ju helst fulltoner och inte de där fjösfyllda.
Relativt billig i drift. Och den inbyggda scannern och kopiatorn funkar riktigt bra. Blir väldigt bra utskrifter även av foto, trots laser. Bäst då på särskilt glättat papper avsett för färglaser.
Saknar duplex på kopiator/scanner så man få vända sidorna, men skrivaren är duplex. Går att skriva ut även från telefonen. Kan även scanna till USB samt skriva ut från USB.
Toner köper man där det är billigast. Och då väljer man ju helst fulltoner och inte de där fjösfyllda.
Torkar, tar slut... Eller nåt i WiFi setup ändrats... Min mamma jobbar så med skrivare... Nu har jag precis kickat liv i hennes Epson EcoTank, som hon kört torrt. Var enkelt när jag väl listat ut det, bara suga fram nytt bläck med en sputa... Men jag har själv 2 st bläckskrivare som väl hållit 5 år var. De är för dyra att köpa nytt bläck till. Använder som scanner.David Wallin skrev:
Har själv en 20 år gammal svartvit HP laserjet med magasin för 2 paket papper och tror tonern räcker 10.000 sidor. Har även en kanske 10 år nyare HP Color Laser, men det har kommit smuts på nån kalibrerdel, så ibland hamnar färgerna lite snett. Måste rengöra. Men de tuffar på utan problem.pacman42 skrev:
Det beror ju iofs på att det är pyttesmå patroner som följer med och de nya man köper innehåller 3-4 ggr mer bläck. Men å andra sidan så brukar de hinna torka. Jag köpte mig en svart-vit laser istället. Det är ytterst sällan någon saknar färgskrivaren...
...och redan efter två år så hade jag tjänat in priset på lasern bara i uteblivna köp av bläck...
...och efter ett år till så behövde jag köpa ny toner, som var billigare än en bläckpatron...
...jag köpte då två tonerkassetter och efter ytterligare tre år behövde jag byta igen...
...laserskrivaren är verkligen billig i drift...
Jag har funderat på att köpa en ny laser nu efter över åtta år, men varför det? Denna bara går och går utan att göra något väsen av sig...
...men kanske att jag tittar på det när tonern tar slut om ett par-tre år...
Mitt tips: Tala om vad du ska åstadkomma och säg att du har tid att fixa det om någon vecka. Då har du tid att i lugn och ro skaffa alla delar och fixa det. Sedan gömmer du bara alla sladdarna och säger "Nu är det klart!".J JohanLun skrev:Såg att denna tråd (och några andra) länkats i en artikel...
- Hur gör alla andra?
- Kör bara applegrejor.
...en annan klassiker är när jag varit och handlat och inte fått tag på det jag behövde (då byggvaruhus men numera även andra affärer ofta har slut på nån del, speciellt om det är frågan om tex rörkopplingar eller spirorör eller nåt annat där man -måste- ha en speciell del - tex nätverk eller datagrejor). "-Varför kan du inte planera så du kan köpa allt på samma gång". När jag precis fått höra den efter besökt både Hornbach och Bauhaus på samma dag var vi och handlade på ICA Maxi inför en middag och nån ingrediens var slut, jag körde då samma sak. "-Varför har du inte...". Jag tänkte den skulle vara en ögonöppnare, men den träffade tydligen inte rätt...![]()
Jag har trådat nät i hela huset och ett tiotal accesspunkter för wifi (det är en gammal skola), plus en Linuxbaserad brandvägg och en filserver. Så länge som man bara ser till att det funkar så kan man bara mörka vad som finns.
Jag fick temporärt flytta den temporära servern från gästrummet till sovrummet, tog 3 dagar innan hon hörde den, men nu får jag kanske lite tid till att fixa med den ordinarie efter uppgraderingen så den temporära inte behövs längre.
Klicka här för att svara