Hejsan!

Skulle idag snabbt och lätt sätta upp en till sparring-skena och lite nya hyllor i tvättstugan. Hittade ingen lämplig regel till skenan så sprang och hämtade molly. Börjar bra med att jag ramlar till och nästan får axeln ur led när borret går igenom vid första hålet. Andra hålet går fint.

I med båda molly, klämmer med tång. So far, so good. Sen håller jag upp skenan på väggen och börjar skruva. Innan jag hunnit dra åt skruvarna så säger det POFF och JFB löser ut. Fy fan tänker jag och börjar må dåligt i magen. Tar bort skruvarna och återställer JFB. Allt frid och fröjd. I med skruvarna igen och inget händer. Skruvar åt, inget händer. Skruvar loss igen för att undersöka hålen med lampa utan att se något.

Det som ligger närmast är en trefas-kopplingsdosa till tvättmaskinen. Den ligger drygt 20cm till vänster från hålen och 40cm under nedersta. Med kabelsökare får jag en tydlig signal om att dess kablar går rakt uppåt, alltså långt ifrån mina hål. Sökaren hittar inte något någon annanstans på väggen och inte heller vid mina mollys. Mäter mellan båda mollys och en trefas-kopplingsdosa. Testar samtliga faser samt nolla och jord utan att få någon buzz-signal. Till slut blev jag så fokuserad på återskapa felet att jag körde in en el-mejsel och vispade runt för kung och fosterland. Inget händer.

Det enda som jag märkte var att jag fick en svag buzz-signal mellan nolla och jord, vilket i mina lekmans-öron låter lite skumt. Om de ger utslag så borde ju JFB bryta direkt? Den fungerar när jag trycker på knappen eller använder en uttags-testare ifrån JULA. Är det normalt att de kan ha en viss kontakt (hus från 67, original-ledningar, diazed-central)?

Allt verkar som sagt fungera, JFB slår ut när jag testar och den slår inte ut annars (2h sedan nu). Hyllorna sitter uppe och jag skruvade åt och släppte ett par gånger i hopp om att det kanske skulle visa sig igen som glapp. Jag börjar fundera på om det hela var ett enda stort olyckligt sammanträffande. Det känns väldigt osannolikt, men efter alla mina kontroller så verkar det ändå som det mest sannolika. Vad tror ni? Kan jag sova gott i natt?

IMG_0121.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
1
  • Laddar…
Det där POFF'et, var hörde du det? Kom det från väggen?

Det som talar för ett olyckligt sammanträffande är att du borde kunna lista ut vad för rör som skulle gå precis där, lodrätt eller vågrätt, eller möjligen diagonalt om det är slang i väggarna. Finns det något hitom eller bortom som skulle kunna matas av en ledning där?

Du ska inte mäta någon resistans mellan N och PE, det ska vara avbrott (när JFBn är avslagen), absolut inte så låg resistans att summern låter. En svag (högohmig) överledning där emellan gör ingenting, men blir det mer så kommer JFBn att börja lösa till synes slumpmässigt.

Nä. POFFet var inget poff utan mer mer att jag bara blev paff helt enkelt. Hörde inget ljud mer än JFB när den slog ifrån.

Nä. Att gå mot mina hål är att gå bort från centralen och verkar väldigt osannolikt. Matningen till dosan går som sagt spikrakt upp och den enda andra synliga elen i rummet är en brytare till taklampan som är på en annan vägg.

JFB var på när jag mätte mellan nolla och jord. Har inte provat med den frånslagen. Kom dock att tänka på i efterhand att om mollyn klämt ihop dem så borde jag fått signal när jag mätte molly>nolla/jord också, vilket jag inte fick. Klart jag kan ha träffat något med borren bara men då borde det verkligen hänt något när jag vispade med mejseln.

Jag skulle öppna arbetsbrytarens kåpa och titta efter så att det inte finns några kardeler som spretar och du råkade "kortsluta" när du jobbade i närheten.

Annars så behöver du en megger/installationstestare för att kunna mäta upp riktigt noga. Men Jag skulle nog säga att du gjort vad som kan anses vara en rimlig felsökning och även försökt återskapa felet så Jag skulle inte vara orolig.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Låter bra tuktuk. Kan kolla under kåpan idag igen men det var inget som var uppseendeväckande när jag hade öppet den och mätte iaf. Min fru var hemma under tiden så det fanns annan aktivitet i huset med, så felet kan såklart ligga någon annanstans med. JFB har dock inte slått ifrån en gång sedan vi flyttade in för 3 år sedan, innan idag. Vilket gör det till det sjuka sammanträffandet jag pratar om.

Angående buzz mellan nolla och jord. Mätte precis på jobbet och här ligger resistansen mellan nolla och jord på -3. Jag förutsätter att detta är helt grönt även hos mig då mao? Skall prova hemma med JFB frånslagen med.

Jag vet inte vad -3 betyder på ditt instrument.

Alltså, när du i spänningslöst tillstånd mäter resistansen mellan PE och N ute i anläggningen med JFB tillslagen, då ska det vara kontakt, nära 0 ohm, annars har du ett allvarligt fel. Med JFBn frånslagen så bör det vara oändlig resistans.

Ja. Förlåt. -3 ohm såklart. En Fluke så bör ju vara rätt tillförlitligt.

Nu mätte jag i spänningssatt tillstånd, men antar att samma sak gäller då.

Vad hade du för borrmaskin? Kanske det är den som triggar jfb? Dvs om den inte är batteridriven då.

-3 ohm "finns inte", får du negativt värde vid resistansmätning så mäter du på spänning (så det går ström baklänges genom instrumentet).

Att mäta resistans på nätspänningsförande grejer är inget jag skulle ge mig på i alla fall...

Ja precis. Tyvärr (i detta fallet) var den batteridriven.

Såklart att -3 "inte finns". Ville bara kolla snabbt om det var kontakt mellan nolla och jord.

Gjorde nya mätningar hemma nu på ett mer korrekt sätt. Slog av spänningen helt på huvudbrytaren och mätte mellan PE och N.

JFB avslagen = ingen kontakt.
JFB på = kontakt.

Allt känns helt ok. Felet måste vara något annat. Bara att vänta och se och hoppas på att JFB fungerar igen om det är så.

Det var ju som sagt annan aktivitet i huset samtidigt. Skulle tex en ESD urladdning från dammsugaren jag använde gå in i höljet på tvättmaskinen som är jordad och sedan slå ifrån JFB? Är det teoretiskt möjligt? För det är det enda som jag kan komma på som var sannolikt vid tillfället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.