som rubriken lyder.
Hur fäster man gipset för att det inte ska bli massa ojämnheter i gipset/väggen?
vill ju kunna måla/tapetsera sen och det ska vara snyggt gjort.

Idag är det putsat 2/3 av väggen sen kommer där en springa på ca 20cm som går in 1cm där teglet är sen kommer där en liten del puts till men som inte är jämn med den andra putsen.

Ska jag låta väggarna vara som dom är och bara regla men kanske skita i sätta regel på just den delen där teglet är och bara sätta en gips skiva över dock blir det ju ett litet hålrum bakom då?

Ett alternativ kanske kan vara att putsa väggen med gipsbruk?

Ska du sätta gips bör du regla först, sedan sätts gipset på reglarna, då blir det rakt, men det tar ju en del utrymme med reglarna, och det blir hålrum mellan gips och vägg motsvarande minst regeltjockleken.

Regla gör inte så mycket vi har tänkt göra det nu. Men löste i en annan tråd att dom föreslog sätta gipset med pl600 kan man sätta det direkt på reglarna sen spika gipset i reglarna? Så man fäster reglarna med pl600 på väggen då. Jag har testat putsa upp det men det blev bara skit av det allt ramla ner igen så det skiter jag i :)

Så här skulle jag nog gjort,
https://youtu.be/G4lmkcFNGrA

Hos en kompis så var det ett par polacker och gipsade hans källarväggar på liknande sätt, det blev rakt och bra och sitter fortfarande kvar nu 10 år senare.

Om putset trillar ner lär inte limmet heller fästa, men det beror nog mest på att underarbetet inte är gjort ordentligt ;)

Reglarna behöver du inte fästa i väggen, de fäster du i botten och toppen, sedan skruvar du gipsplattorna i reglarna. Något lim behövs inte.

Om du ändå vill fästa regeln i väggen , så lägg en distans mellan regeln och väggen, om inte regeln är dikt an, och skruva fast regeln i väggen. Men se upp så att inte regeln buktar in är du dragit fast den, lätt hänt. Då får du stoppa in en tjockare distans.

Hej!
Jag körde efter detta när jag renoverade mitt badrum.
http://www.norgips.se/Limguide

Provade även att putsa med gipsbruk på en mindre yta men tyckte det var svårt att få bra trots putsbanor.

Man kan också ta gipsbruk och fästa upp gipsplattan med.

Man klöddar på några rejäla klattar och trycker dit gipsskivan (sen gäller det att få det rakt och fint med vattenpasset)

Primer (häftgrund) på ytan och låt torka, kakelfix på väggen med lagom tandning sen smackar du upp gipsskivan så skall du se att den sitter.

Gipsputs är även det mycket bra som klistermassa men med den negativa egenskapen att det härdar i spannen förbannat fort.

Gäller att man blandar till exakt den mängden som man skall förbruka gärna inom 15 minuter då det efter dryga 30 minuter har härdat på för mycket i spannen.
Kan vara svårigheter om man planerar att sätta upp ett antal skivor och måste blanda flera gånger då en god rengöring av blandarstav och murslev krävs för om du får i gamla rester av gipsputsen då skyndar även den på härdningsförloppet.

Personligen efter flera försök så skyr jag numera gipsputs som pesten då skitet är förbannat svårjobbat, lägger man på en kort appliceringstid på detta så blir det riktigt meckigt att få bra slutresultat. Om man skall köra ren putsning d.v.s

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.