Behöver sätta upp en dörr här i gången (Källarplan) har ingen erfarenhet av det (Nybliven husägare) Så min fråga hur komplicerat det är. Ena väggen är riktig betong och andra väggen mjukare betong. Tror det är vad som kallas lättbetong eftersom det pulviseras lätt när man borrarm. Är sätta upp en dörr här... är det lättare än man tror eller svårare än man tror? Och om man ska anlita hantverkare som ska fixa det. Vad är den rimliga kostnaden?
 
  • Korridor i källarplan med betongväggar, där en dörr ska installeras, med löpare och kabel längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lätt att bygga vägg och sätta dörr.

Det första du behöver bestämma är hur bred och hög dörren ska vara och om dörren ska sitte mitt emellan väggarna eller närmare/mot ena väggen.

Dörrar/fönster är idag i modulmått, tex 9*21 motsvarar 900mm bred & 2100mm hög, det är alltså hålets mått där dörrkarmen sedan monteras.

Här finns bra info,
https://www.swedoor.se/support-teknisk-info/
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är lätt att bygga vägg och sätta dörr.

Det första du behöver bestämma är hur bred och hög dörren ska vara och om dörren ska sitte mitt emellan väggarna eller närmare/mot ena väggen.

Dörrar/fönster är idag i modulmått, tex 9*21 motsvarar 900mm bred & 2100mm hög, det är alltså hålets mått där dörrkarmen sedan monteras.

Här finns bra info,
[länk]
Bredden på gången är 105 cm och till taket 210 cm. Kan man sätta karmarna på väggen och fixa 1 metets dörr eller ska karmar sitta på ett särskilt sätt?
 
Om öppningen är 105x210 cm så är lämplig dörr modul 10x21. Då kan du sätta en bräda på varje sida i hålet som du sedan monterar karmen i. Förutsätter då att du har tänkt montera foder som täcker denna bräda.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.