Hej!
Jag har tummen mitt i handen, så hade behövt ha lite hjälp av er lite mer erfarna när det gäller att sätta upp ett väggfäste. Jag är verkligen novis, så jag ber om ursäkt i förhand för eventuellt dumma frågor
Jag har köpt följande väggfäste:
https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-TV-32-60"-Exibel-Thin-arm/p/Pr385480000
Jag har köpt följande tv:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/andersson-led55uhd620/1002283.9118/
Till och börja med, när jag börjar läsa i bruksanvisningen för väggfästet så finns det bara två olika alternativ: "För montering på trävägg" alternativt "För montering på tegel eller betongvägg", vilket gör mig lite orolig, då maxvikten för väggfästet är 30kg. Väggfästet i sig väger 7kg och tvn i sig väger runt ~17-20kg, blir det ett problem tror ni? Särskilt när väggfästet är vridbart tänker jag?
Min nästa fråga är när det gäller expanderskruvar (molly), som jag har läst att man ska använda sig utav, den lilla väggen som vi ska sätta tvn på, har träreglar, men tror det blir svårt att sätta fästet precis där träreglarna är, så jag vill sätta expanderskruvar istället. Vilka ska man välja här? Och även, kan man använda en vanlig skruvdragare att borra med, eller behöver man en borrmaskin? Om man kan det, vilket storlek behöver man ha på borren?
Och om man ska sätta mollyskruvarna, då antar jag att man ska undvika träregeln om den motförmodan skulle vara i närheten av där vi ska sätta expanderskruvar? Eller är det inget problem?
Tror det var allt till och börja med, tacksam för svar!
Jag har tummen mitt i handen, så hade behövt ha lite hjälp av er lite mer erfarna när det gäller att sätta upp ett väggfäste. Jag är verkligen novis, så jag ber om ursäkt i förhand för eventuellt dumma frågor
Jag har köpt följande väggfäste:
https://www.clasohlson.com/se/Väggfäste-för-TV-32-60"-Exibel-Thin-arm/p/Pr385480000
Jag har köpt följande tv:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/andersson-led55uhd620/1002283.9118/
Till och börja med, när jag börjar läsa i bruksanvisningen för väggfästet så finns det bara två olika alternativ: "För montering på trävägg" alternativt "För montering på tegel eller betongvägg", vilket gör mig lite orolig, då maxvikten för väggfästet är 30kg. Väggfästet i sig väger 7kg och tvn i sig väger runt ~17-20kg, blir det ett problem tror ni? Särskilt när väggfästet är vridbart tänker jag?
Min nästa fråga är när det gäller expanderskruvar (molly), som jag har läst att man ska använda sig utav, den lilla väggen som vi ska sätta tvn på, har träreglar, men tror det blir svårt att sätta fästet precis där träreglarna är, så jag vill sätta expanderskruvar istället. Vilka ska man välja här? Och även, kan man använda en vanlig skruvdragare att borra med, eller behöver man en borrmaskin? Om man kan det, vilket storlek behöver man ha på borren?
Och om man ska sätta mollyskruvarna, då antar jag att man ska undvika träregeln om den motförmodan skulle vara i närheten av där vi ska sätta expanderskruvar? Eller är det inget problem?
Tror det var allt till och börja med, tacksam för svar!
Produkter som diskuteras: "expanderskruvar"
Expanderskruv
Expanderskruvar är speciellt utformade för att hantera tunga belastningar. De har unika gripvingar som expanderar när skruven dras åt, vilket skapar en stor yta som fördelar belastningen jämnt. Detta innebär att skruven kan bära mer vikt än
Läs mer
* Skruvdragare brukar fungerar även för borrning i lättare material (gips/trä odyl).
* Storlek på borr framgår av förpackning för expanderpluggen.
* Använd de största expanderskruvarna som fästet tillåter
* Expanderpluggen måste ha fritt utrymme på baksidan av skiva, där får inte finnas någon regel som hindrar dess expansion.
* Expanderpluggen måste ha fritt utrymme på baksidan av skiva, där får inte finnas någon regel som hindrar dess expansion.
Tack för svar!E etompau skrev:* Skruvdragare brukar fungerar även för borrning i lättare material (gips/trä odyl).
Jag knackade dock lite försiktigt nu på väggen, och det verkar som att en träregel sitter faktiskt där tvn ungefär ska sitta. Är det att föredra att använda träregeln istället för att använda molly direkt i gipsen?
Det som förbryllar mig dock lite enligt instruktionen är att det inte ska vara några plugg om man sätter upp väggfästet på en träregel, stämmer det? Kan man använda sig utav skruvarna som följer med väggfästet isåfall, och ska man skippa pluggen?
Se bild nedan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "träskruvar"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Släng skruvarna som följer med, det brukar vara nån billig skit. Skruva med ordentliga träskruvar 6x60 eller 6x70 i regeln bakom.
Det blir rätt rejäl belastning på skruvarna när du hänger 17-20 kg TV en halvmeter från väggen. Gips i all ära, men när du svänger TVn fram och tillbaka några gånger blir hålet i gipsskivan större och större. Jag skulle alla gånger skruva i träregeln med rejäla skruvar.
Om du vill sätta fästet där det inte är en regel kan du ta en träskiva och förstärka med. Skruva skivan i reglarna och fästet i skivan (eller fästet i skivan först med bult o mutter och sen skivan mot reglarna)
Om du vill sätta fästet där det inte är en regel kan du ta en träskiva och förstärka med. Skruva skivan i reglarna och fästet i skivan (eller fästet i skivan först med bult o mutter och sen skivan mot reglarna)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur sätta upp takdosa till dcl-uttag
El -
Sopkärl och uppfart, måste jag sätta plattor?
Grund & Markarbeten -
Laga hål så att man kan sätta upp nya fästen.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fylla igen gamla borrhål så att man kan sätta upp nya väggfästen.
Fyllnadsmassor -
Går det att sätta upp en TV på timmerväggar?
Byggmaterial & Byggteknik