Ok, kommer väl få massa råd om att uppsöka elektriker men jag försöker ändå.
Tog bort 2 dimmrar under målning. Vill nu sätta tillbaka. Dimmrarna satt precis jämte varandra. 2 olika taklampor som skall styras separat. Jag vet var de två paren med gröna o bruna kablar satt. Men var sätter jag den blå kabeln? Huset är från 69.
Tog bort 2 dimmrar under målning. Vill nu sätta tillbaka. Dimmrarna satt precis jämte varandra. 2 olika taklampor som skall styras separat. Jag vet var de två paren med gröna o bruna kablar satt. Men var sätter jag den blå kabeln? Huset är från 69.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Båda dimmrarna skall sitta över det hålet. Typ utanpåliggande. De sladdar som sticker fram är de som finns tillhanda...Exakt vad de är för sladdar vet jag inte.
2 likadana dimmrar skall dit av samma modell som den jag håller upp på bilden. Den bruna kabeln är bara en lös sladd med 2 ändar som går som en loop genom gipset.
2 likadana dimmrar skall dit av samma modell som den jag håller upp på bilden. Den bruna kabeln är bara en lös sladd med 2 ändar som går som en loop genom gipset.
Du har en riktig fulkoppling med felaktig tråd och trådar som dyker upp inifrån väggen.
Med det underlaget skulle jag undvika att göra inkoppling av utrustning innan det gjorts kontroll av var trådarna går och att felaktigheterna åtgärdats. Även om det fungerat tidigare ska man åtgärda de tydliga felen som man kan se på bilden.
Med det underlaget skulle jag undvika att göra inkoppling av utrustning innan det gjorts kontroll av var trådarna går och att felaktigheterna åtgärdats. Även om det fungerat tidigare ska man åtgärda de tydliga felen som man kan se på bilden.
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
Är det tanke att montera två dimrar i samma apparatdosa eller över? Och några kablar går utanför kanten av apparatdosan? Det verkar ju inte klokt. Kalla mig för besserwisser om du vill men bara sättet hur trådändarna är avisolerade och utfransade tyder på ett hempularjobb av låg klass. Gör om gör rätt.
Hmm, ok. Det var som tusan då. Känns ju fjompigt att ringa hit en elektriker för en dimmer.
Det är två utanpåliggande och det såg bra ut innan jag tog bort det. Inga kablar utanför kanten.
Självklart ordnar jag till ändarna innan jag kopplar in det...
Det är två utanpåliggande och det såg bra ut innan jag tog bort det. Inga kablar utanför kanten.
Självklart ordnar jag till ändarna innan jag kopplar in det...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Inte alls fjompigt att ringa dit en elektriker för två utanpåliggande dimrar, när det dessutom ser ut som det gör.
I detta fallet tycker jag att du ska ringa dit en elektriker som monterar två nya vriddimrar. Då går det att sätta dimrar som klarar LED.
Är det gipsvägg? I såfall kan elektrikern göra hål och sätta dit en s.k. ROT-dosa och slippa sätta det hela utanpåliggande (är ju en rejäl låda om det är med två vriddimrar)
Det går att utnyttja ROT-avdrag och om du berättar vad h*n ska ha med sig så ska det inte behövas någon onödig resa heller.
Förslag på material att ange för elektrikern.
1 st ROT-dosa
2 st Vriddimrar Schneider Electric Exxact.
1 st 2-facksram Exxact Primo Vit
Vridimmern är en nysläppt universal dimmer som ska klara det mesta, men som det kan vara lite leveranstid på eftersom att den är så färsk. Det finns andra vridimrar också som jag kan tipsa om du anger vad ni har för ljuskällor som ni vill dimra?
//Patrik
I detta fallet tycker jag att du ska ringa dit en elektriker som monterar två nya vriddimrar. Då går det att sätta dimrar som klarar LED.
Är det gipsvägg? I såfall kan elektrikern göra hål och sätta dit en s.k. ROT-dosa och slippa sätta det hela utanpåliggande (är ju en rejäl låda om det är med två vriddimrar)
Det går att utnyttja ROT-avdrag och om du berättar vad h*n ska ha med sig så ska det inte behövas någon onödig resa heller.
Förslag på material att ange för elektrikern.
1 st ROT-dosa
2 st Vriddimrar Schneider Electric Exxact.
1 st 2-facksram Exxact Primo Vit
Vridimmern är en nysläppt universal dimmer som ska klara det mesta, men som det kan vara lite leveranstid på eftersom att den är så färsk. Det finns andra vridimrar också som jag kan tipsa om du anger vad ni har för ljuskällor som ni vill dimra?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
//Patrik
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Dom befintliga dimrarna är nog äldre än mig dom och jag är född 1990.
Så man kan ju säga att dom har betalt sig.
//Patrik
Så man kan ju säga att dom har betalt sig.
//Patrik
Medlem
· Blekinge
· 12 289 inlägg
ROT-dosan ska vara för två apparater. Eftersom dimrar är rätt dyra kan det funderas på om båda taklampor ska kunna styra separat eller om det räcker med gemensamt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Räcker det med en vriddimmer så behövs ingen ROT-dosa.
//Patrik
//Patrik
Uppdatering i denna tråd. Ingen elektriker har vart här än då vi ska förbereda både badrum och element innan så han kan ta rubbet då han väl kommer.
Jag är ändå nyfiken och undrar vad som är vad bland sladdarna.
* Grön1 i kontakt blå får lampa 1 att lysa.
* Grön2 i kontakt med Grön1 får lampa 2 att lysa
* brun är bara en 20 cm skarvsladd med 2 ändar (kan avlägsnas helt)
Vad är fas och tändtråd osv? Bara för att lära mig
Jag är ändå nyfiken och undrar vad som är vad bland sladdarna.
* Grön1 i kontakt blå får lampa 1 att lysa.
* Grön2 i kontakt med Grön1 får lampa 2 att lysa
* brun är bara en 20 cm skarvsladd med 2 ändar (kan avlägsnas helt)
Vad är fas och tändtråd osv? Bara för att lära mig