Hej
Jag har ett äldre hus från 66 och det ju då självdragsventilation, och jag funderar på vad jag kan göra för att förbättra luften.
Idag består ventilationen av
Mekanisk frånluft i badrummet med paxfläkt genom väggen (renoverade badrummet i år)
En väggventil på varje våningsplan som leder ut genom taket, det är ingen mekanisk frånluft på dessa utan jobbar med temperatur skillnad. ventilen sitter i hallen nära köket mitt i huset samt källare och övervåningen
Samt en gammal skåpsventilen som jag fick sätta igen med en träplatta då den satt bakom frysen vilket gjorde att frysen stängde av sig och blev varm då luften som kom in på vintern var allt för kall.
Vad jag planerar på kort sikt att göra
Sätta spaltventiler i sovrummen, jag har tegelvägg och vill inte just nu göra hål i väggen (tänker också att det är lättare att täta spalt ventiler är friskluft genom vägg om jag någongång tar in ftx)
Sätta mekanisk frånluft, och det är här min fråga ligger, skulle det vara en lösning att sätta en kanalfläkt i skåpsventilen och på så sätt få kontinuerlig frånluft samt slippa kallras bakom frysen på vintern, fördelen gentemot tak kanalen är att el är framtaget samt att jag kan göra det utan större mängd jobb, tänker en rörfläkt eller lågvarvig fläkt likt den i badrummet samt kallras skydd
Tack på föhand