Hej!
Jag har en fundering gällande huruvida riva ner furupanel (omålad) i taket, eller om man kan sätta gipsplattor på denna panel i taket? Är det big no-no, eller är det så man brukar göra i stället för att riva ner befintlig takpanel i taket?
Fördelar / nackdelar? Tacksam för allt input jag kan få i denna fråga!
Fortsatt trevlig kväll!
Mvh
Jag har en fundering gällande huruvida riva ner furupanel (omålad) i taket, eller om man kan sätta gipsplattor på denna panel i taket? Är det big no-no, eller är det så man brukar göra i stället för att riva ner befintlig takpanel i taket?
Fördelar / nackdelar? Tacksam för allt input jag kan få i denna fråga!
Fortsatt trevlig kväll!
Mvh
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Det går bra givet att panelen sitter ordentligt fast alternativt att man skruvar gipsen genom den och träffar reglar/takstolar/gles bakom. Ett gipstak väger en del så om panelen bara är upphängd i lite dyckert kan eländet ge sig ned.
Fördelen är uppenbar, du slipper härja med panelen, nackdelen är väl främst att du tappar lite rumshöjd men en gipstjocklek är ju inte så mycket. En anledning till att riva panelen kan vara att samtidigt göra andra förbättringar, exempelvis dra någon belysning, bakom gipsen.
Fördelen är uppenbar, du slipper härja med panelen, nackdelen är väl främst att du tappar lite rumshöjd men en gipstjocklek är ju inte så mycket. En anledning till att riva panelen kan vara att samtidigt göra andra förbättringar, exempelvis dra någon belysning, bakom gipsen.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag håller också på just nu
Redigerat:
Tack som fanken för svar! Furupanelen sitter som berget.
En följdfråga, kan man ha 6mm renoveringsgips i taket? Taket är lågt som det är, och jag önskar att så långt det går inte sänka det än mer. Taket är rakt, utan att ha kontrollerat på millimetern. Jag har provat med ett par skivor, ca 2 m2. Och, vad jag kan se så funkar det alldeles utmärkt. Men, önskar er input i frågan.
Lånad bild på hur taket ser ut.
En följdfråga, kan man ha 6mm renoveringsgips i taket? Taket är lågt som det är, och jag önskar att så långt det går inte sänka det än mer. Taket är rakt, utan att ha kontrollerat på millimetern. Jag har provat med ett par skivor, ca 2 m2. Och, vad jag kan se så funkar det alldeles utmärkt. Men, önskar er input i frågan.
Lånad bild på hur taket ser ut.
Logga in
Skapa konto
Ser inte heller några problem i att du skulle använda 6mm, dom är ju lite dyrare och svårare att jobba med bara.
Bilden du länka är inte din men om du har så lågt i tak hade jag nog försökt ta bort furupanelen, även om det blir mer jobb så tror jag att slutresultatet blir bättre, kanske du till och med får mer takhöjd än innan!
Edit: i allafall tagit multiverktyget o sågat upp ett titthål (som ändå kan lagas och täckas sedan) för att beskåda möjligheterna
Bilden du länka är inte din men om du har så lågt i tak hade jag nog försökt ta bort furupanelen, även om det blir mer jobb så tror jag att slutresultatet blir bättre, kanske du till och med får mer takhöjd än innan!
Edit: i allafall tagit multiverktyget o sågat upp ett titthål (som ändå kan lagas och täckas sedan) för att beskåda möjligheterna
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden