Tjenamors.

Jag ska öppna upp för nytt fönster i vårt nya hus från 1972 som har mexitegelfasad. Min fru vill absolut ha fönstret i ytterliv med teglet. Men jag får inte ihop hur jag ska kunna fästa fönstret så långt ut från trästommen, eller hur jag ska kunna dreva och täta ordentligt i luftspalten mellan teglet och stommen. Har sett en del trådar om detta ämne men inget som besvarar de detaljerna.

😎🔨

P Patrik Stubbendorff skrev:
Tjenamors.

Jag ska öppna upp för nytt fönster i vårt nya hus från 1972 som har mexitegelfasad. Min fru vill absolut ha fönstret i ytterliv med teglet. Men jag får inte ihop hur jag ska kunna fästa fönstret så långt ut från trästommen, eller hur jag ska kunna dreva och täta ordentligt i luftspalten mellan teglet och stommen. Har sett en del trådar om detta ämne men inget som besvarar de detaljerna.

😎🔨
Hej, personligen tycker jag att alla fönster i huset ska vara lika monterade, ser konstigt ut om fönstren är på olika djup.

P Patrik Stubbendorff skrev:
Tjenamors.

😎🔨
Det är ingett att rekommendera att sätta ett fönster i den kalla delen av en fasad, dels så behövs speciallösning för luftspalten och fukten som kommer där. Utan fönster och dörrar bör sitta i den varma delen av stommen.
Så bara glöm idén är min rekommendation.

• Gilla
teuvo tainio
  • Laddar…
Tja.
Kruxet är väl att teglet bara är ett tjockt regnskydd.
På träfasader är det inget problem att liva fönstren med fasaden. Måhända är det inte optimalt ur energibesparingssynpunkt men rent praktiskt funkar det utmärkt. Jag har det själv.

Men det borde inte vara några problem hos dig. Om du fäster en tjock smyg av plywood runt fönstret som du i sin tur fäster i trästommen, borde det fungera bra.

Men, som sagts du får tänka på att teglet blir fuktigt.
Hur som helst förstår jag din fru.

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tja.
Kruxet är väl att teglet bara är ett tjockt regnskydd.
På träfasader är det inget problem att liva fönstren med fasaden. Måhända är det inte optimalt ur energibesparingssynpunkt men rent praktiskt funkar det utmärkt. Jag har det själv.

Men det borde inte vara några problem hos dig. Om du fäster en tjock smyg av plywood runt fönstret som du i sin tur fäster i trästommen, borde det fungera bra.

Men, som sagts du får tänka på att teglet blir fuktigt.
Hur som helst förstår jag din fru.
Det är lite det jag tänkt på också. Att bygga en ram att fästa i väggreglarna som bär fönstret ut. Det kommer även att sättas panel på tegelfasaden framöver också. Så att sätta fönstret i samma position skulle göra att det kommer extremt långt in sen. Men såklart skulle det vara ”bättre” att få in fönstret längre in.

• Ledsen
Frerider
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.