Hej,

Vi ska sätta vårt ikea-kök i veckan, där vi planerar att sätta överskåpen direkt mot väggen, dvs ingen skena.

Jag var på Beijer och frågade om råd gällande skriv och plugg och blev rekommenderad att köra Fischer Lätbetongskruv, utan plugg.

Någon som har erfarenhet av detta?
Är ju mycket vikt som det skall hålla med allt porslin med mera.

Killen på Beijer verkade kunnig och säker på sin sak och att han byggt så själv tidigare.

//David

Sitter väldigt bra. Jämför spec på en nylonplugg el motsvarande i lättbetong så ser du….

Ossian K Olsson
David.B. David.B. skrev:
Hej,

Vi ska sätta vårt ikea-kök i veckan, där vi planerar att sätta överskåpen direkt mot väggen, dvs ingen skena.

Jag var på Beijer och frågade om råd gällande skriv och plugg och blev rekommenderad att köra Fischer Lätbetongskruv, utan plugg.

Någon som har erfarenhet av detta?
Är ju mycket vikt som det skall hålla med allt porslin med mera.

Killen på Beijer verkade kunnig och säker på sin sak och att han byggt så själv tidigare.

//David
Vad kommer det sig att ni inte ska sätta skena? Den är otroligt bra att ha!

Det viktigaste är att inte överdra dem, då får du 0 i utdragsvärde.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Vad kommer det sig att ni inte ska sätta skena? Den är otroligt bra att ha!
Vi vill kunna sätta överskåpen så högt som möjligt mot taket vilket inte funkar med skenan.

Alla underskåp sätts på skenan

MathiasS MathiasS skrev:
Sitter väldigt bra. Jämför spec på en nylonplugg el motsvarande i lättbetong så ser du….
Har du något erfarenhet av att sätta kök med dem? Kan det hålla tro, eller finns det bättre alternativ?

tommib
Varför kan du inte använda skena? Även om du ska sätta skåpen kloss mot taket, vilket jag inte rekommenderar, så kan du använda skenan. Det du gör då är att du hänger dit skenfästena först, sen trär du på skåpet på fästena.

Anledningen till att inte sätta skåpen kloss mot taket är att det räcker med en liten ojämnhet för att det ska bli svårt att öppna dörrarna.

För övrigt anser jag att Fischer GB lättbetongplugg är toppen. De eller Tox Ytox. Vanliga nylonplugg är närmast meningslösa i lättbetong. Ingen erfarenhet av lättbetongskruv.

tommib tommib skrev:
Varför kan du inte använda skena? Även om du ska sätta skåpen kloss mot taket, vilket jag inte rekommenderar, så kan du använda skenan. Det du gör då är att du hänger dit skenfästena först, sen trär du på skåpet på fästena.

Anledningen till att inte sätta skåpen kloss mot taket är att det räcker med en liten ojämnhet för att det ska bli svårt att öppna dörrarna.

För övrigt anser jag att Fischer GB lättbetongplugg är toppen. De eller Tox Ytox. Vanliga nylonplugg är närmast meningslösa i lättbetong. Ingen erfarenhet av lättbetongskruv.
Spännande! Detta ska jag undersöka, vore toppen att kunna använda skenan.

Jag kommer lämna tillräckligt med utrymme för att trä in en täckskiva mellan skåp och tak, så de blir inte kloss ann.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Då kan du hänga skåpen på skenan enligt ovan. Det hjälper att vara två vid montaget. Minns inte om jag satte en liten bit målartejp på fästena också, eller om det rent av var så att jag satte dem med en skruv löst i skåpet och sedan drog åt när de var på plats. .

Lättbetongskuv sitter bättre än skruv och plugg. Framförallt så slipper du hålla upp skåpet/ skenan markera/ borra för att sedan ta ner allt för att montera pluggen.

David.B. David.B. skrev:
Har du något erfarenhet av att sätta kök med dem? Kan det hålla tro, eller finns det bättre alternativ?
Jag har tex hela garageinredningen (som är köksskåp) fixerade i väggen med lättbetongskruv. Håller utmärkt flera år senare trots överlastade skåp. Har även använt för att montera tyngre dörrar och även det går utmärkt.

Jag vet inte vad som håller bättre - du hamnar snabbt i ett läge där det är lättbetongstenen själv som sätter begränsningen, inte själva infästningen i densamma.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.