(Titeln blev lite fel det ska vara ”befintlig vägg” inte brf vägg, men det verkar inte gå att ändra?)

Vi ska sätta in en skjutdörr i en vägg som är reglad med CC60 + OSB och gips-skivor byggd för 10 år sedan. På ena sidan väggen i vardagsrummet är det stuckatur monterat i taket (sekelskifteshus) och ~50 cm hög bord längs golvet. Jag hoppas kunna plocka bort gips och OSB skivorna bara på sovrumssidan (som är utan stuckatur/bord) så jag slipper röra väggen i vardagsrummet. Den stora frågan är om det är värt besväret att försöka hålla vardagsrummsidan intakt.

Reglarna i väggen måste ju flyttas lite på ena sidan dörrhålet (höger om dörren i bilden) för att få plats med kassetten och då föreställer jag mig att det kommer bli knepigt att kapa de skruvar som är dragna in i reglarna från vardagsrummet som håller fast OSB- och Gips-skivorna.

Har ni något tips på hur jag ska kunna ta bort de gamla reglerna om jag bara har acces från somrumssidan.

• Elegant vardagsrum med stuckatur i taket, hög golvlister, skjutdörrsförpackning på golvet och dekorativ belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med multimaskin kan det gå att kapa skruvarna mellan regel och OSB/Gips när väggskiktet är borta på sovrumssidan. Men blir verkligen vardagsrumssidan opåverkad när en regel försvinner?
En multimaskin med tillbehör i en orange förvaringslåda.

• Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Gjorde precis den operationen när jag satte in skjutdörr i köket vid renovering, ville inte riva hela väggen mot till farstun.

1. Plocka ut dörrkarm

2. Riv väggskivor åt ena hållet

3. Jacka ur reglarna för att skapa utrymme för dörren. Jag använde sticksåg med rivingsblad och lämnade ett par cm av regeln som motstående vägg var fäst i. Gick utmärkt med sticksåg med rivnigsblad och motstående vägg som anhåll. (Blev inte det vackraste snittet, men så länge det lämnar utrymme till dörren är det inte så noga. Salningen döljer.

4. Fäll in regel som skenan till dörren fästs i. Avlastar också de försvagade reglarna.

5. Montera dörr och återställ. För att slippa regla satta jag dubbla osb skivor som skråskruvades i golvet och i regel ovan och vid sidan om dörr.

• Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
  • Gilla
UnikaAnvändarnamn
  • Laddar…
Jag hade tidigare ett hus från 1925 med intakt (men väl underhållet) innanmäte. Huset var tidigare ett tvåfamiljshus med gemensam hall. För att göra så liten åverkan som möjligt, för att ge mer rymd och för att behålla inredningens vackra spegeldörrar, höga golvlister och stuckaturer byggdes en stor "låda" då dörren togs bort och ersattes med en gammal spegelskjutdörr från 1925 och liknande befintliga skjutdörrar i huset. Dörrfoder passande befintliga. Tog in proffssnickare och det blev mycket fint och ett stort plus när huset senare såldes.

Jag hade nog gjort liknande i TS fall. Kanske kompletterat med någon form av inbyggda bokhyllor för att dämpa intrycket av ändringen. Och en riktigt snygg, bred tröskel i "valvet" (kommer ihåg att detta blev kostsamt i mitt fall). En stor fördel blev att det var lättare att möblera rummen efteråt.

H hapazard skrev:
För att minimera inbyggnadsdjupet köp inte pocketkarm utan lös skena och skjutdörrsfästen, använd sen vilket dörrblad du vill.

Detta använde jag [länk]

Finns i längre längder med, men man får kolla runt lite och hitta en säljare som skickar fullängd så man slipper skarva skenan.
H hapazard skrev:
Gjorde precis den operationen när jag satte in skjutdörr i köket vid renovering, ville inte riva hela väggen mot till farstun.

1. Plocka ut dörrkarm

2. Riv väggskivor åt ena hållet

3. Jacka ur reglarna för att skapa utrymme för dörren. Jag använde sticksåg med rivingsblad och lämnade ett par cm av regeln som motstående vägg var fäst i. Gick utmärkt med sticksåg med rivnigsblad och motstående vägg som anhåll. (Blev inte det vackraste snittet, men så länge det lämnar utrymme till dörren är det inte så noga. Salningen döljer.

4. Fäll in regel som skenan till dörren fästs i. Avlastar också de försvagade reglarna.

5. Montera dörr och återställ. För att slippa regla satta jag dubbla osb skivor som skråskruvades i golvet och i regel ovan och vid sidan om dörr.

Ah det var ju smart!

Synd bara att jag redan köpt kassett… men jag behöver nog inte använda alla delarna om jag sågar ur reglarna…

U UnikaAnvändarnamn skrev:
Ah det var ju smart!

Synd bara att jag redan köpt kassett… men jag behöver nog inte använda alla delarna om jag sågar ur reglarna…
Lämna tillbaka?

Bild på kvarlämnad vägg, och från andra sidan med dörr och salning monterat.

• Vägg med blommigt tapetmönster över vit bröstpanel, vit dörr med mässingshandtag och eluttag.
    Skapa konto
  • Partiellt renoverad vägg med öppning där ny dörr och karm är monterade i en bostad.
    Skapa konto
  • Gilla
Wawa58 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.