RoKe skrev:
Ner med radiatoreturen till botten av acc.
(senare kan du ioförsig ganska enkelt koppla om det när du upptäckt att jag har rätt)
Du vill nyttja HELA din volym till urladdningen, och då ska du koppla retur så lågt som möjligt.
Du ska lägga krut på att få ner din returtemperatur från radiatorerna så mycket det går.
Det betyder att du ska satsa på så låga flöden som möjligt i radiatorkretsen, även om det innebär att du får shunta ut höga framledningstemperaturer för att hålla innetemperaturen på en önskvärd nivå.
Lågt flöde och låga rerturtemperaturer är a och o när det gäller att få acc att räcka till bekväm dygnseldning.

Kallvattnet till vvb som ytterligare sänker bottentemperaturen i acc är bara att betraktas som en nyttig bonus.
Du spolar ju inte vv hela nätter?

Bottentempen kommer att bli samma oavsett om radiatorreturen går in i botten el en bit upp om man inte tappar nått vv.. Tappar men vv så blir den kallare med returen en bit upp på tanken o det är ju så kall botten som möjligt man vill ha då det ska in solfångare.. Hade det inte varit för solpanelerna så hade returen kunnat sitta i botten på tanken..

Men oavsett hur returen kopplas så ska man alltid eftersträva att få så låg radiator retur som möjligt..

gådeberg skrev:
Är väl bara det att han inte vill ha in tillräckligt varmt kranvatten i toppen som han har två blandarventiler?
Man kyler bottentempen snabbare/mer men man behåller hög temp i toppen vilket gör med kallbotten så får man ut mer av solfångarna..

Nu har jag snart huvudvärk av er... Tror att jag ska köra in returen nära botten istället och sen köra solen på vvx. Då kan jag bestämma med en bra reglercentral på vilken nivå jag vill ha in solen.

Min nya ritning finns på http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59305/0

Kolla på sidan 2 svar nummer 22. Där är min senaste ritning.

Tack alla som frågar och säger svar.

Måste flika in en fråga om materialval.

Även jag skall koppla in min nya panna, en Calmar v65 kopplat till 3,7 m3 acktank.
Jag har 1 1/4" koplingar på laddomaten och 1½" på pannan 2" i tanken. För mig så låter det mest rimligt att köra så grovt som möjligt.

Till materialvalet då, varför använda kopparrör mellan panna och tank när både pannan och acktanken är i stål.

Att köra med stålrär är ju redigt mycket billigare än att köra koppar och mässingskopplingar.

Är det något som jag missat??

/AndreasK

jag har en liknande anläggning, v65 å 4,25m3 tank + kulvert å750 tekniktank
jag drar 2" mellan tank och panna, tänkte mej en laddomat med större pump och kulventiler mot laddomaten istället för dom som är standard eftersom den typen tydligen inte vill hålla tätt.
tyvärr har jag inget gängsnitt 2"" så det blir lite svetsande av rör

Har upptäckt det med... det största gängsnittet jag hittat till vettigt pris är 1 1/4". Svetsning är ju faktiskt ett alternativ.

Var finns det böjar och krökar som är avsedda för svetsning?

/AndreasK

ahlsell? har inte kollat om dom har det ännu, men jag har en rörbock så de löser sej

Ja just det ja.. jag har ju bara hängt på de vanliga rörkrökar haken (Rinkaby mfl).

Hmm.. rörbock är ju inte fel att ha, borde nog kunna motivera en enkel 12 tonnare... :)

Tänker du på Calmars egna laddomat, den som kommer i byggsats? Vad är det som läcker där?

Undrar om en sån här funkar...

601016_b.jpg
http://www.jula.se/butik/default.asp?pf_id=SE-601016

/AndreasK

Tror det är unionventilerna som börjar att läcka.

Går det alltså att skruva bort och erässta med vanliga kulventiler?

inte specifikt kalmars egna, har bara läst här på forumet att dom verkar läka ibland. ja det är väl vanlig rörgänga på laddomaten så de ska inte va nåt problem. har själv råkat ut för läckage i dom i vattenfiltret :(
precis en sådan rörbock som jag köpte på jula för 795:-, har bara testat att bocka ett 2" o det gick bra, lite tillplattat men helt ok 90 graders bock :D
bara grymt tung att släpa till kassan o sen ut till bilen...

pellefant skrev:
inte specifikt kalmars egna, har bara läst här på forumet att dom verkar läka ibland. ja det är väl vanlig rörgänga på laddomaten så de ska inte va nåt problem. har själv råkat ut för läckage i dom i vattenfiltret :(
precis en sådan rörbock som jag köpte på jula för 795:-, har bara testat att bocka ett 2" o det gick bra, lite tillplattat men helt ok 90 graders bock :D
bara grymt tung att släpa till kassan o sen ut till bilen...
Är det bättre med en sådan?
Blir ju mycket mindre skarvar som kan läcka, + att man kan få vilken vinkel man vill, inte bara 90 och 45. Ja, här kom jag visst med egna argument som verkar bra.
Men ni svetsar alla skarvar då? Jag har gängsnitt till mina 1 1/4" rör, ska man ändå satsta på detta? Blir att köpa nån mer union ventil istället för 90 böj då
Nackdelar då?

Att gå över 1 1/4" tillsammans med ladomat är ingen ide om man inte har extremt långa rör. Det är laddomaten och inte rören som stryper flödet. Det är därför Calmar har ett eget shuntbaserat laddpaket...

ju kortare "strypning" desto bättre har jag hört, å visar det sej att det inte funkar med laddomaten har jag redan grova rör....
gillar inte riktigt att ha en shunt som är beroende el...
jag har samlat på mej en hel del rör, å dom har ju gänga som jag använder i första hand, fast det kanske blir att svetsa något rör.

Vi har väl lite mattematiker som kan räkna på tryckfallet över en strypning...

Jag tror nog på gorva rör, det blir väl lugnare flöde in i tanken om det är grova rör.

ja till och från tanken är det nog bra med grova rör, då blir både in o utflödet
"lugnt", vilket i sin tur minskar omblandningen i tanken och ger förbättrad skiktning....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.