Hej!
Jag har nu två friskluftsventiler fresh TL98F
En på vardera gavel på garaget i höjd med fönster.
Jag har nu satt in en ytterligare ventil , tallriksventil mellan portarna ca 40 cm från golvet ( enligt ventilationsfirman).

Jag har underhållsvärme på 12- 14 grader.

Trots detta får jag kondens på fönster o dörren. Även längre ner på portarna har jag vattendroppar.

Är det pga att det är så kallt ute o att temperaturskillnaden är stor? Eller är frånluft för dåligt? Enligt min mätare från Anticimex är den 55% fukthalt.

Blir inte klok på detta! Kan ju inte sätta in ytterligare ventiler på 50 m2??!

Behöver jag en frånluftsfläkt eller vad är det jag missar?!

Det blir värre på kalla mornar . Under dagen blir det bättre.

Inomhus blir det ju aldrig kondens på fönster men det kanske är för att man har element under ?!
 
  • Kondens på insidan av ett fönster, utsikten visar träd och en träbyggnad i kallt ljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på fönsterkarm med CE-märkning och tekniska specifikationer, inklusive QR-kod och vattentäthetsvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkeras de blöta bilar där inne?
 
P Patzie skrev:
Parkeras de blöta bilar där inne?
Ja mellan varven. Men nu står det en kruttorr bil o ändå fukt på fönster
 
Tomture61
Har i detta nu kring nollan utanför garaget .
Har självdrag i garaget och värmer med en LLVP .
Garaget är 35 kvm , håller 20 gr och har 40% RH .
Ingen kondens på varken 3 glasfönster eller port / dörr .

Har du testat att höja temp till 16 gr 🤔
 
underhållsvärme just nu och ingen kondens på rutor eller port (iof så står det bara torra bilar där och höjd till runt 20gr. När jag jobbar där inne några ggr i veckan)

Sedan är ventilationen just nu ventiler i 2 fönster samt lite läckage runt portarna
 
  • Appskärm visar temperatur och fuktighet i ett garage, tidsförlopp och komfortindikator; uppkopplad hemautomation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle spontant tro på att det är för att du inte har radiatorer direkt under fönstren. Normal om man har det så kommer luften som är kallare längs golvet (dvs den håller lägre fukthalt) värmas upp och dra förbi längs fönstren, då den håller låg fukthalt blir det dels ingen kondensering från den luften när den kyls mot glaset samt att medans den är varm så torkar den upp fönstren. Har du bara tex en LLVP i rummet så får du inte alls samma luftdrag längs fönstren utan det blir istället varm luft som håller en redan högre relativ luftfuktighet som kommer i kontakt med fönstren och kondenserar där utan någon effekt av att torka upp fukten på fönstret. I detta fall är det nog snarare kallare i garaget som skulle ge dig mindre fukt på fönstren då en mindre temperaturskillnad mellan ute och inne ger mindre kondens på glaset. Kommer ju dock vara blötare på golvet eller andra fuktiga ytor med lägre uppvärmning, fukten du ser på fönstret måste ju komma någonstans ifrån.

För att vara tydlig, menar inte att man måste få fukt på fönstren om man inte har radiatorer där, menar bara att om det funnits det skulle det nog inte vara fukt på fönstren med samma lokal förhållanden i övrigt. Kör själv med en avfuktare i garaget men då kör vi också in en snöig bil och det saknas annan avrinning som golvbrunn. Värmer dock inte garaget.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Skulle spontant tro på att det är för att du inte har radiatorer direkt under fönstren. Normal om man har det så kommer luften som är kallare längs golvet (dvs den håller lägre fukthalt) värmas upp och dra förbi längs fönstren, då den håller låg fukthalt blir det dels ingen kondensering från den luften när den kyls mot glaset samt att medans den är varm så torkar den upp fönstren. Har du bara tex en LLVP i rummet så får du inte alls samma luftdrag längs fönstren utan det blir istället varm luft som håller en redan högre relativ luftfuktighet som kommer i kontakt med fönstren och kondenserar där utan någon effekt av att torka upp fukten på fönstret. I detta fall är det nog snarare kallare i garaget som skulle ge dig mindre fukt på fönstren då en mindre temperaturskillnad mellan ute och inne ger mindre kondens på glaset. Kommer ju dock vara blötare på golvet eller andra fuktiga ytor med lägre uppvärmning, fukten du ser på fönstret måste ju komma någonstans ifrån.

För att vara tydlig, menar inte att man måste få fukt på fönstren om man inte har radiatorer där, menar bara att om det funnits det skulle det nog inte vara fukt på fönstren med samma lokal förhållanden i övrigt. Kör själv med en avfuktare i garaget men då kör vi också in en snöig bil och det saknas annan avrinning som golvbrunn. Värmer dock inte garaget.
Var ute o kollade igår och då var det ingen kondens på fönster. Då var temperaturskillnaden mindre. Det var runt 5 ute och 15 inne samt blåste rejält ute.

Tror som du att det är pga att det inte är något element under fönster .

Köpte en till termometer med fuktmätare o det ligger på 52 vilket måste va helt ok🤷‍♀️
 
Det bildas kondens på ytor som är kallare än luftens daggpunkt. Det finns tabeller på nätet för att se vilken daggpunkt som gäller vid den temperatur och relativ luftfuktighet som du har.

Vid 15 grader och 55% fuktighet är daggpunkten ca 6 grader. Det innebär att du riskerar att få kondens på ytor som är kallare än det, exempelvis glasytor och portens kanter, men bara när det är tillräckligt kallt ute så att ytorna på insidan blir tillräckligt kalla.

Element under fönstren hjälper till att hålla glasytan varm så att man undviker kondens på de ytorna, men porten har fortfarande samma problem.
Lägre relativ luftfuktighet sänker daggpunkten, vilket också minskar fuktutfällning. Antingen bättre ventilation (paxfläkt), eller avfuktare, hjälper att minska problemet.
 
  • Gilla
Andreas Hedman och 1 till
  • Laddar…
H hakfre skrev:
Det bildas kondens på ytor som är kallare än luftens daggpunkt. Det finns tabeller på nätet för att se vilken daggpunkt som gäller vid den temperatur och relativ luftfuktighet som du har.

Vid 15 grader och 55% fuktighet är daggpunkten ca 6 grader. Det innebär att du riskerar att få kondens på ytor som är kallare än det, exempelvis glasytor och portens kanter, men bara när det är tillräckligt kallt ute så att ytorna på insidan blir tillräckligt kalla.

Element under fönstren hjälper till att hålla glasytan varm så att man undviker kondens på de ytorna, men porten har fortfarande samma problem.
Lägre relativ luftfuktighet sänker daggpunkten, vilket också minskar fuktutfällning. Antingen bättre ventilation (paxfläkt), eller avfuktare, hjälper att minska problemet.
Skulle det hjälpa att höja graderna något när det är kallare ute?

För övrigt tusen tack för bra svar!!!
 
J Jabinski skrev:
Skulle det hjälpa att höja graderna något när det är kallare ute?

För övrigt tusen tack för bra svar!!!
Ja, högre temperatur sänker den relativa fuktigheten i luften inne i garaget, allt annat lika. Och högre temperatur (eller egentligen större skillnad mellan temperaturen inne och ute) ökar även självdraget genom dina ventiler. Men det kostar i form av högre energiförbrukning.
 
  • Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.