Mikael_L Mikael_L skrev:
Till U40 spårdosa
[länk]
Brukar jag köra med T80 hålsåg (håldiameter ca 84mm) i timmervägg, eller något motsvarande i lättbetong.
(Jag har hittills lyckats undvika dylika operationer i riktig betong)
Jag rekommenderar denna dosa, den finns även med 50mm djup, men det är rätt sällan det behövs.
Och hålet du ska ta då bör vara minst 82mm. Men gärna 83-85mm.

En annan fördel med denna dosa är att rören går ut ganska nära ytskiktet, så man behöver inte spåra så djupt för rören.
Vad är fördelarna med att såga ut såpass överdimensionerat? Hålet jag gjorde var med 68 diameters hålsåg för det var det jag började med och bankar man in plastdosan så sitter den väldigt snug även utan fixering men jag tänker att det kanske är bättre att ta 84mm hålsåg istället så att man får in fixet bättre (det sprider sig bättre i hålet) så att resultatet i slutändan blir bättre. Eller vill man att det ska sitta så tight som möjligt redan från början? Har ett par till hål att såga nämligen.

En annan fördel med överdimensionerat är att jag slipper mejsla lika mycket.

Mikael_L
Anledningen till det hålets storlek (jag kallar det inte överdimensionerat, utan korrekt dimension) är att:
* U40 spårdosa är designad för det hålet, då ligger plastflärparna mot hålets kanter och fixerar den.
* Då kan man skruva fast dosan med 2 eller 4 skruvar i kanalerna i plastflärparna
* Då finns det plats för att få in något material som gjuter fast den, om det nu är husfix, puts, gips, fogskum eller finbruk ...

Dvs lite olika beroende på material i väggen.

• Gilla
Lecerof
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Anledningen till det hålets storlek (jag kallar det inte överdimensionerat, utan korrekt dimension) är att:
* U40 spårdosa är designad för det hålet, då ligger plastflärparna mot hålets kanter och fixerar den.
* Då kan man skruva fast dosan med 2 eller 4 skruvar i kanalerna i plastflärparna
* Då finns det plats för att få in något material som gjuter fast den, om det nu är husfix, puts, gips, fogskum eller finbruk ...

Dvs lite olika beroende på material i väggen.
Aha, jag kan dock inte köpa de du länkat för jag bor i Österrike så det blir vad som OBI tillhandahåller lokalt generellt. Än så länge har jag bara hittat basic saker, men du menar alltså att även exempelvis dessa ska sågas med 84mm?

https://www.obi.at/hohlwanddosen/hohlwanddose-68-mm-x-35-mm-orange-ip30/p/9537507

Är u40 ett speciellt mått eller vad betyder det?

Grymt tacksam för din hjälp.

Använd inte rotdosor (den i länken), till ditt ändamål passar en "vanlig" dosa med vridbar fästring bättre även om du kanske måste ta bort lite mer betong för att få den att fungera.

• Gilla
Lecerof
  • Laddar…
E elmont skrev:
Använd inte rotdosor (den i länken), till ditt ändamål passar en "vanlig" dosa med vridbar fästring bättre även om du kanske måste ta bort lite mer betong för att få den att fungera.
Hur ser en "vanlig" dosa ut? Länka gärna så jag vet vad jag ska leta efter.

Snarare denna är det jag använder tror jag. Länkade inte exakt rätt förut.

https://www.obi.at/unterputzdosen/iso-abzweigdose-70-mm-x-70-mm-schwarz/p/9806340

E elmont skrev:
Googla på aparatdosa, det finns en mängd olika fabrikat och modeller en ur lågprissortimentet är
[länk] och en lite bättre [länk]
Men måste jag inte hugga som in i helsike för att få in dessa? Helst vill jag bara såga ett (eller 2 för dubbelkontakt) hål och så är det klart, utan att behöva mejsla för mycket. Vad skiljer sig dessa dosor från exempelvis murdosan på biltema eller den jag länkade? Förstår inte varför de passar bättre.

Mikael_L
Lecerof Lecerof skrev:
Aha, jag kan dock inte köpa de du länkat för jag bor i Österrike så det blir vad som OBI tillhandahåller lokalt generellt. Än så länge har jag bara hittat basic saker, men du menar alltså att även exempelvis dessa ska sågas med 84mm?

[länk]

Är u40 ett speciellt mått eller vad betyder det?

Grymt tacksam för din hjälp.
Nja, du får väl fundera på hur du ska fästa dem!
Egentligen är de där orangea till för att man tar ett 69mm runt hål i en skivvägg, sen skruvar fastsättningsskruvarna så de griper på baksidan av skivmaterialet, medan flänsen på dosan ligger mot framsidan.

Detta kommer ju inte att fungera i ett runt hål i betong, så du får försöka hitta på något.
Ska du "gjuta" fast den behövs det väl ett mellanrum för att få in något mellan.

U40 spårdosa är bara namnet, men 40 står för att den är 40mm djup, det finns en U50 också, som alltså är 50mm djup.

https://www.elbutik.se/product.html/spardosa
Det här är kanske det bästa valet. Det är enklare att få dosan att sitta rakt och ordentligt fast om man har lite mer plats runt ikring för att kleta in fästmassan och få den att fästa i underlaget.
På rotdosor, som du länkat till, kan du inte vrida fästringen nått som underlättar mycket om dosan inte skulle sitta med fästskruvarna på rätt ställe OCH olika apparater ska ha fästskruvarna på lite olika ställen, kan man då inte vrida ringen kan det bli omöjligt att sätta apparaten "rakt".

• Gilla
AXS och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Lecerof Lecerof skrev:
Men måste jag inte hugga som in i helsike för att få in dessa? Helst vill jag bara såga ett (eller 2 för dubbelkontakt) hål och så är det klart, utan att behöva mejsla för mycket. Vad skiljer sig dessa dosor från exempelvis murdosan på biltema eller den jag länkade? Förstår inte varför de passar bättre.
den orangea är som sagt till för att användas i en regelvägg där fästklorna greppar tag i skivan på baksidan.
Detta funkar absolut inte i ett hål borrat i betong.
Vidare är den orangea lite kass genom att du även måste försänka rören som ska till dosan 13 mm djupare, dvs betydligt värre jobb med att spåra för slangen/röret.

Men visst går den att använda. Jag skulle borra ett 90mm hål, 40mm djupt, bila bort allt, spåra för slangen.
Sen fylla detta 90mm hål med något slags murbruk, ev gipsspackel, sen trycka in dosan till rätt läge och djup, så murmassan trycks ut, jämna av på utsidan och låta härda, sen hoppas det sitter bra.

Men en U40 skulle jag välja före, alla dagar i veckan, det finns ingen bättre dosa åtminstone på Svenska marknaden, för denna typ av jobb.
På kontinenten borde det finnas liknande dosor, då de har så mycket stenhus.

• Gilla
Lecerof och 1 till
  • Laddar…
Lecerof Lecerof skrev:
Man ska inte vara rädd för att få skit på händerna och värk i musklerna när man ska jobba som elektriker ;) Och man kan sätta både dubbelbrytare och dubbla uttag i en enkel dosa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
den orangea är som sagt till för att användas i en regelvägg där fästklorna greppar tag i skivan på baksidan.
Detta funkar absolut inte i ett hål borrat i betong.
Vidare är den orangea lite kass genom att du även måste försänka rören som ska till dosan 13 mm djupare, dvs betydligt värre jobb med att spåra för slangen/röret.

Men visst går den att använda. Jag skulle borra ett 90mm hål, 40mm djupt, bila bort allt, spåra för slangen.
Sen fylla detta 90mm hål med något slags murbruk, ev gipsspackel, sen trycka in dosan till rätt läge och djup, så murmassan trycks ut, jämna av på utsidan och låta härda, sen hoppas det sitter bra.

Men en U40 skulle jag välja före, alla dagar i veckan, det finns ingen bättre dosa åtminstone på Svenska marknaden, för denna typ av jobb.
På kontinenten borde det finnas liknande dosor, då de har så mycket stenhus.
Har letat runt en bra stund nu och kan inte hitta en enda återförsäljare i Österrike som har den med min väldigt begränsade tyska. Finns inte ens på amazon, förutom hos en som endast har 1 i lager och som säljer den för 9 euro. Har även kollat in OBI och Bauhaus övriga sortiment och de verkar inte ha något liknande, tyvärr... Ska prova med att fråga i butiken också om jag hittar någon som snackar engelska, men det får bli i veckan.

Min stategi just nu är att såga upp med 82mm hålsågen, smeta in hålet i "Betong & Reparaturspachtel" och trycka in antingen 1- eller 2-facks "Gerätedose". Dvs någon av dessa:
https://www.obi.at/unterputzdosen/kombi-schalterdose-1-fach-60-mm/p/6822175
https://www.obi.at/unterputzdosen/iso-schalterdose-60-mm-1-stueck/p/1213180
https://www.obi.at/unterputzdosen/kombi-geraetedose-2-fach-150-mm-x-60-mm-schwarz-ip20/p/9806472

Tänker att det går så gott som i linje med vad du skrev tidigare, även om jag inte lyckats hitta en Attema-dosa.

De som elmont länkade för dubbelgips kan jag fortfarande inte exakt förstå fördelen med förutom att de hade någon roterande infästning. Men jag vet redan vad jag ska stoppa in i dosan, så tänker att man borde komma undan sådana problem ändå, och kan därför tänka mig att offra den flexibiliteten mot att spara några timmars slit.

Mikael_L
Ja själv är jag bara kunnig i att arbeta med det material vi hittar i Sverige, och här skulle jag som sagt alla dagar i veckan köra på U40 eller U50.
Men vad för material man får tag på i andra länder har jag tyvärr inte koll på.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Lecerof Lecerof skrev:
Har letat runt en bra stund nu och kan inte hitta en enda återförsäljare i Österrike som har den med min väldigt begränsade tyska. Finns inte ens på amazon, förutom hos en som endast har 1 i lager och som säljer den för 9 euro. Har även kollat in OBI och Bauhaus övriga sortiment och de verkar inte ha något liknande, tyvärr... Ska prova med att fråga i butiken också om jag hittar någon som snackar engelska, men det får bli i veckan.

Min stategi just nu är att såga upp med 82mm hålsågen, smeta in hålet i "Betong & Reparaturspachtel" och trycka in antingen 1- eller 2-facks "Gerätedose". Dvs någon av dessa:
[länk]
[länk]
[länk]

Tänker att det går så gott som i linje med vad du skrev tidigare, även om jag inte lyckats hitta en Attema-dosa.

De som elmont länkade för dubbelgips kan jag fortfarande inte exakt förstå fördelen med förutom att de hade någon roterande infästning. Men jag vet redan vad jag ska stoppa in i dosan, så tänker att man borde komma undan sådana problem ändå, och kan därför tänka mig att offra den flexibiliteten mot att spara några timmars slit.
I tyskspråkiga delar av världen vill de gärna sätta dosor i murverk, lättbetong osv så försök med "Unterputzdose" när du frågar eller söker.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Lecerof Lecerof skrev:

[länk]
[länk]
[länk]

Det är ju lite svårt för oss som bor i ett helt annat land att veta vad och hur saker görs och används i andra länder. Och när du vänder dig till ett Svenskt forum så får du nog förvänta dig att svaren du får gäller för Svenska förhållanden. Och det är rätt stora skillnader mellan olika länder.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.