Hej!
Sätter upp ny innerpanel å lister i gammalt timmerhus. Ska dra ny utanpåliggande el, elektrikern kommer i maj. På två ställen sitter kopplingsdosor där elen går igenom väggen till andra rum (nära dörrposter), kan inte sätta panel om jag inte lossar dosorna. Elen behövs på andra sidan väggen så jag skulle behöva en tillfällig lösning. Känns lite onödigt att ta hit elektriker för att lossa två dosor tillfälligt.. är det ändå så man behöver göra eller nån som har nåt tips?

Dra ur proppen för uttagen, lossa allt och en skarvsladd från annat håll in i det rummet, så finns det el där.

EDIT med att bygga på väggen så kanske inte kabeln i mellan räcker, så det blir en ny bit genom väggen.

J jonaserik skrev:
Dra ur proppen för uttagen, lossa allt och en skarvsladd från annat håll in i det rummet, så finns det el där.

EDIT med att bygga på väggen så kanske inte kabeln i mellan räcker, så det blir en ny bit genom väggen.
Tack för svar, ja det är ju ett alternativ, men om det är fortsatta dragningar på andra sidan väggen som jag vill kunna fortsätta använda?

Ska det bli nya panel på väggen bakom med.

EDIT Är det ett utvändugt uttag på andra sidan med kabel på vägg.

J jonaserik skrev:
Ska det bli nya panel på väggen bakom med.

EDIT Är det ett utvändugt uttag på andra sidan med kabel på vägg.
Det ska det men i ett senare skede. Det är en utanpåliggande kopplingsdosa på andra sidan också

Då får du göra en fuling, koppla loss kabeln på andra sidan och skarva på en skarvsladd, med sockerbitar eller annat som är isolerat, genom att ta bort hänguttaget på skarvsladden. Glöm inte att isolera tamparna på den sida som panelen ska sättas på om matningen kommer från den sidan.

Ja jag antar att det är det jag får fundera på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.