Någon som har tips på hur jag fäster en täckskiva på denna 5 cm smala ytan mellan skåpet och väggen? Kommer att behöva göra detta runt omkring i tvättstugan. Kommer liksom inte in med fingrarna och handen, så.. Har ni några tips på hur man gör?
Som redan påtalats, limma täcksidan på en smal regel som du sedan skruvar från sidan av stommen.
Dock behöver du klyva till två bitar täcksida för att det ska bli snyggt. En som täcker glipan samt en som monteras 90 grader roterat och täcker fronterna.
Dock behöver du klyva till två bitar täcksida för att det ska bli snyggt. En som täcker glipan samt en som monteras 90 grader roterat och täcker fronterna.
Vad menar du med "samt en som monteras 90 grader roterat och täcker fronterna."?N nybyggarn3 skrev:
Ska du klä undersidan?M Mjärn skrev:
För att inte samla skit skulle jag inte lämna ett hål enbart uppifrån, och hål underifrån antar jag att du inte kommer av lämna.
Du har redan fått tips om hur man fäster passbiten. Ett annat tips är att använda mjuka lister med U-profil som sluter tätt mot väggen, om väggen är för krokig. Man stoppar in den sågade änden av passbiten i U-profilen, monterar passbiten och pressar sedan ut listen mot väggen.
Nu är det en så kort sträcka att det borde funka ändå. Men passbitar till tex 220cm högskåp kan vara svåra att få till bra om väggen är allt för krokig. List av aktuellt slag funkade skitbra hemma hos oss, men om varken vägg eller passbit är vit kan det nog se lite lustigt ut.
Ja, det var inte den bästa beskrivningenM Mjärn skrev:
Det handlar om att passbiten ska liva med fronterna och inte med stommen. Bilden är från ett hörn och inte avslut mot vägg, men det är samma princip.
Vi har gjort på samma vis i vårt kök.N nybyggarn3 skrev:
Använde hyllplan i melamin som jag sågade remsor av, som vi skruvade fast innifrån skåpet. Såg till att få vit yta utåt, eftersom den (på marginalen) kan bli lite synlig närmast skåpstommen.
Klicka här för att svara