Hej!

Någon som vet vilken trälasyr (annat märke) som ligger närmast Ikeas bruna Äpplarö-lasyren? Den är ju slut överallt.

Kan man få en liknande kulör bruten i butik?

Tips mottages tacksamt!

• Burk med brun trälasyr av märket VÅRDA, 500 ml. På etiketten syns en trästol och trälasyren beskrivs för utemöbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte tyckte jag att den var speciellt mycket bättre än konventionell lasyr som finns i större färgbutiker. När min burk var slut fick jag "vanlig" lasyr bruten. Som jag skrivit i tidigare trådar är Äpplaröd mycket underhållskrävande.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Inte tyckte jag att den var speciellt mycket bättre än konventionell lasyr som finns i större färgbutiker. När min burk var slut fick jag "vanlig" lasyr bruten. Som jag skrivit i tidigare trådar är Äpplaröd mycket underhållskrävande.
Tack så mycket för att du delar med dig! Det låter lovande. Vet du vilken kulör du valde när du fick lasyren bruten – var det t.ex. mörkbrun? Skulle gärna vilja få till en så lik nyans som möjligt. Och ja, håller helt med – Äpplarö kräver verkligen sitt underhåll…

Monaas Monaas skrev:
Tack så mycket för att du delar med dig! Det låter lovande. Vet du vilken kulör du valde när du fick lasyren bruten – var det t.ex. mörkbrun? Skulle gärna vilja få till en så lik nyans som möjligt. Och ja, håller helt med – Äpplarö kräver verkligen sitt underhåll…
Från början bröt lät jag den lite för att behålla så ljus färg som möjligt men det blev inte lyckat - även färgen ger skydd om än litet. Möblerna är numera mycket mörkare pga mer färg.

Jag tog med en pall till butiken och utgick från denna.

• Gilla
Monaas
  • Laddar…
Eventuellt skulle Herdins Lackbets kunna funka:

https://herdinsfargverk.se/produkt/trabehandling/inomhus/herdins-lackbets/

Färg nummer 702 (Mahogny) eller 713 (Mahognybrun) verkar vara ganska lik den som Äpplarö hade?

Innehållet skiljer sig dock åt.

Betsen från Herdins innehåller:
"Lösliga betsfärgämnen, Etanol, Xylen, Etylacetat, Isobutanol och alkydkombination."

Den från IKEA (som hette Vårda) innehöll enligt en beskrivning här:
"Vatten, alkydbindemedel, pigment, matteringsmedel, järnbaserat torkmedel, biocid: 1,2-bensisotiazol-3(2H)-on."
samt en annan beskrivning från här:
"Vatten, akrylbindemedel, vaxemulsion, propylenglykol, konserveringsmedel, förtjockningsmedel, tensid, järnbaserat torkningsmedel, pigment."
oklart vilken variant det är som motsvarar den som fanns på Äpplarö? Kanske beror på vilken färgnyans man hade.

Oavsett vilket så är den från Herdins Etanol-baserad medan den från IKEA är Vatten-baserad. Vet inte vad det gör för skillnad, eller om man inte kan kombinera det ena med det andra. Tex om den ena sorten inte går att använda på en yta som redan är behandlad med den andra? Någon som har bättre koll på olika sorters lasyr / bets får gärna kommentera detta.

Redigerat:
  • Gilla
Monaas
  • Laddar…
Jag hittade dock detta angående Herdins Lackbets:

https://herdinsfargverk.se/fragor_svar/kan-jag-anvanda-er-bets-utomhus/

där det står:
"Våra betser är inte anpassade till utomhusbruk. Många betser kan användas på trä som ibland används utomhus men inte förvaras ute i väder och vind."

Men jag vet inte hur mycket bättre IKEAs Vårda är i det avseendet. Undrar om IKEA har något annat i innehållet för att skydda mot vatten (och väder och vind)?

Herdins Lackbets innehåller dessutom någon form av lack om jag förstår saken rätt. Vet inte vad för- och nackdelarna är med det? Går det att betsa över det i framtiden om man vill bättra på slitage, eller ligger lacken som en skyddande hinna? 🤔

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.