Hej! Dagens utmaning: Två 19mm MDF-skivor, drygt två meter långa, ska fästas ihop utefter långsidorna i 45 graders vinkel, så att de sitter ihop bra.
Men hur?
Helst vill jag inte fräsa/falsa någon av långsidorna. Eftersom de är så långa blir det svårt att få det jämnt.
Har letat efter byggbeslag med 45 graders vinkel men si det finns inte...
Några förslag?
(Det ska bli ett skafferi i ett hörn i köket.)
 
Ett snitt på 22.5 följt av ett antal mindre Domino brickor och lim löser problemet galant. En Festool Domino går att hyra eller kanske till och med låna om man inte har en själv. En kexmaskin/lamellfräs skulle dessutom kunna göra jobbet med samma princip.

Inte själv provat Meec Lamellfräs från Jula men i princip så skall den kunna användas till detta utan problem. Kan underlätta med att kapa till ett par vinklar av spillmaterial i 45 grader och använda som limstöd.
 
  • Gilla
Wessel
  • Laddar…
slacker skrev:
Ett snitt på 22.5 följt av ett antal mindre Domino brickor och lim löser problemet galant. En Festool Domino går att hyra eller kanske till och med låna om man inte har en själv. En kexmaskin/lamellfräs skulle dessutom kunna göra jobbet med samma princip.

Inte själv provat Meec Lamellfräs från Jula men i princip så skall den kunna användas till detta utan problem. Kan underlätta med att kapa till ett par vinklar av spillmaterial i 45 grader och använda som limstöd.
Tack för svar, men ta det nu sakta och tänk på att jag är en gammal amatör. Dominobrickor? För mig är det såna som ställer på högkant och sen knuffar omkull. Kexmaskin, är inte det något man har på bageriet?

Berätta gärna mer för mig som inte känner till någondera...
 
  • Gilla
Malinto och 1 till
  • Laddar…
Slackers lösning borde fungera utmärkt men om du inte har en såg för det långa snittet eller Domino/kexmaskin så är det ju svårt.
Hur ska det se ut på insidan?
Två reglar, en kluven till triangelformat (finns på byggmarknaden vet inte vad den benämns) och en vanlig blir hoplimmade 45 grader. Om du fäster den på insidan av MDFn så är du hemma.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
- Förresten, vad dum jag är, fogen blir ju inte 45 grader utan 135 grader. Förstås.
 
Redigerat:
lim å träplugg?
 
vanpire skrev:
Två reglar, en kluven till triangelformat (finns på byggmarknaden vet inte vad den benämns) och en vanlig blir hoplimmade 45 grader. Om du fäster den på insidan av MDFn så är du hemma.
Javisst 17! SÅ gör man ju, nu är jag med på hur du menar (morgontrött...) Det borde absolut gå med något sånt här:
https://www.byggmax.se/virke/reglar/50x50-trekantsregel-p08191050
Tack för tipset!
 
Hej, Ricebridge! Vi har exakt samma problem nu när vi ska bygga vårt hörnskafferi av MDF. :thinking: Hur löste du problemet? :)
 
M Malinto skrev:
Hej, Ricebridge! Vi har exakt samma problem nu när vi ska bygga vårt hörnskafferi av MDF. :thinking: Hur löste du problemet? :)
Hejhej!
Använde trekantsregel mellan stående 45x45-reglar:
Inre hörn av ett rum med en synlig dörrstängningsanordning och oputsade 45x45-reglar i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Här är på insidan bakom dörren, där jag inte brytt mig om att finslipa. Skulle också suttit någon list längs med regeln till höger men men.)
Här syns det kanske lite bättre:
 
Tack, snälla du, för hjälpen! Då vet vi.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.