Rund väggöppning med synliga rör och kablar, omgiven av blå målartape och gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En blå cirkelformad föremål på en smutsig vägg med spricka och vattenfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Håller på att installera FTX i huset (1-plan med källare, 1976) tidigare självdrag.
Har ett antal gamla ventilationsöppningar som nu ska sättas igen. En del av dem kanske på sikt muras, men de som sitter i förråd och andra mindre synliga ställen tänkte jag nog behålla tallriksventilen. Behöver därför isolera bakom på något vis för att inte få kallras.
Tänkte köpa fogskum och lägga bakom tallriksventilen, men blev lite fundersam med risken att det suger fukt utifrån, för ventilationsgallret på utsidan blir kvar.

Det gäller bara källarväggarna, så enbart hål i leca-block.

vad tror ni? Är fogskum ett bra alternativ?

Bilden föreställer ett hål genom en innervägg till bastun, så det som ska tätas är mot ytterväggar.

F fredrik.johansson skrev:
[bild] [bild]
Håller på att installera FTX i huset (1-plan med källare, 1976) tidigare självdrag.
Har ett antal gamla ventilationsöppningar som nu ska sättas igen. En del av dem kanske på sikt muras, men de som sitter i förråd och andra mindre synliga ställen tänkte jag nog behålla tallriksventilen. Behöver därför isolera bakom på något vis för att inte få kallras.
Tänkte köpa fogskum och lägga bakom tallriksventilen, men blev lite fundersam med risken att det suger fukt utifrån, för ventilationsgallret på utsidan blir kvar.

Det gäller bara källarväggarna, så enbart hål i leca-block.

vad tror ni? Är fogskum ett bra alternativ?

Bilden föreställer ett hål genom en innervägg till bastun, så det som ska tätas är mot ytterväggar.
Jag skulle lagt in tip galsfiber istället, så gåpr det dessutom att återställa - fogskum är ett otyg att få bort

Jag ser inte så många skäl att återställa det. Finns det några andra fördelar med glasfiber?

F fredrik.johansson skrev:
Jag ser inte så många skäl att återställa det. Finns det några andra fördelar med glasfiber?
Är du helt säker på att det skall bort så är kanske fogskum en bra väg. Att fukt skulle komm inte låter osannolikt isf - ytterventilerna bör ju leda bort vatten och fogskummet suger ju inte åt sig

Du skulle kunna fylla utrymmet med stenull vilket inte suger åt sig vatten. Glasull suger åt sig vatten och är kanske ett sämre alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.