Hej allihop!
Helt ny på forumet och med att vara villaägare.
Vi har ett rum i källaren där tidigare ägare haft frisörsalong. Brunn, avloppsrör och vatten till handfat och frisörstol finns kvar (se bild)
Förstår att vi behöver ta loss plattorna för att få väck rören under plattorna. Vi har fler plattor att lägga, så det är inte problem att de går sönder.
Har dessutom lokaliserat vart man stänger av vattnet så det inte rinner i rören när de plockas bort.
Brunnen och resterande avloppsrör är sammankopplade till stammen och är "grenar" ut från den. Ska alltså inte vara problem att ta bort.
Detta rummet byggdes om 2007, så det är inte från byggåret heller.
Toaletten på bilden är kopplad på stammen och under golvet går "grenen" till det rum där tidigare ägaren hade sin salong.
Stora frågan är bara. Hur sätter man enklast igen avloppet?
Jag ser framför mig att man bilar upp och vid stammen sätter en plugg för där "grenen" går ut och sedan gjuter igen.
Har läst en del om tidningspapper, plastpåsar osv som plugg. Känns inte som att det håller i längden.
Ska vi göra något ska det göras genomtänkt och ordentligt.
Brunnen är en plastbrunn av nyare modell, även rören som går till stammen.
Uppskattningsvis 3-4cm i diameter (röret).
Vad rekommenderar ni?
Ställ motfrågor vid behov så kommer jag med så bra svar som möjligt.
Mvh
m_rystrand
Helt ny på forumet och med att vara villaägare.
Vi har ett rum i källaren där tidigare ägare haft frisörsalong. Brunn, avloppsrör och vatten till handfat och frisörstol finns kvar (se bild)
Förstår att vi behöver ta loss plattorna för att få väck rören under plattorna. Vi har fler plattor att lägga, så det är inte problem att de går sönder.
Har dessutom lokaliserat vart man stänger av vattnet så det inte rinner i rören när de plockas bort.
Brunnen och resterande avloppsrör är sammankopplade till stammen och är "grenar" ut från den. Ska alltså inte vara problem att ta bort.
Detta rummet byggdes om 2007, så det är inte från byggåret heller.
Toaletten på bilden är kopplad på stammen och under golvet går "grenen" till det rum där tidigare ägaren hade sin salong.
Stora frågan är bara. Hur sätter man enklast igen avloppet?
Jag ser framför mig att man bilar upp och vid stammen sätter en plugg för där "grenen" går ut och sedan gjuter igen.
Har läst en del om tidningspapper, plastpåsar osv som plugg. Känns inte som att det håller i längden.
Ska vi göra något ska det göras genomtänkt och ordentligt.
Brunnen är en plastbrunn av nyare modell, även rören som går till stammen.
Uppskattningsvis 3-4cm i diameter (röret).
Vad rekommenderar ni?
Ställ motfrågor vid behov så kommer jag med så bra svar som möjligt.
Mvh
m_rystrand
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att förtydliga en sak. Kopparrören som går in i väggen bakom toaletten går ut på andra bilden genom väggen, upp till kran (bild 2) och ner till ledningarna som kommer upp genom golvet på sista bilden. (Samma källa dvs)
Det grå plaströret på bild 2 och 3 går ihop med röret från brunnen, skulle jag förutsätta eftersom hela rummet gjordes om samtidigt och är mest rimliga byggnationen.
Det grå plaströret på bild 2 och 3 går ihop med röret från brunnen, skulle jag förutsätta eftersom hela rummet gjordes om samtidigt och är mest rimliga byggnationen.
Klicka här för att svara