3 588 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Sätta eluttag styrt av strömbrytare
Hej!
Håller på att göra om i hallen och tänkte sätta en ledlampa inbyggt på ett ställe. Lampan har stickkontakt så då tänkte jag att man(inte jag) kan dra ditt ett eluttag som är styrt av samma strömbrytare som taklampan.
Innan jag ringer hit en elektriker så tänkte jag höra om det går att göra, och varifrån dras det i så fall?
Kommer bli utanpåliggande i så fall, men dras det från strömbrytare eller från där lampan i tacket sitter? Har kollat bakom strömbrytaren och där är det "bara" matat 2 kablar.
Just d, det är den enda strömbrytaren som styr taklampan om det spelar roll
Hälsningar,
Anders
Håller på att göra om i hallen och tänkte sätta en ledlampa inbyggt på ett ställe. Lampan har stickkontakt så då tänkte jag att man(inte jag) kan dra ditt ett eluttag som är styrt av samma strömbrytare som taklampan.
Innan jag ringer hit en elektriker så tänkte jag höra om det går att göra, och varifrån dras det i så fall?
Kommer bli utanpåliggande i så fall, men dras det från strömbrytare eller från där lampan i tacket sitter? Har kollat bakom strömbrytaren och där är det "bara" matat 2 kablar.
Just d, det är den enda strömbrytaren som styr taklampan om det spelar roll
Hälsningar,
Anders
Kjell har rätt bra info om hur belysningsinstallationer funkar
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Då du även behöver neutraledare till din lampa så kommer du troligen behöva koppla in dig vid taklampan men det bero på hur det ser ut hos dig.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/belysningsinstallationer
Då du även behöver neutraledare till din lampa så kommer du troligen behöva koppla in dig vid taklampan men det bero på hur det ser ut hos dig.
Tack!
Kjell har fanken bra lättförståelig info om det mesta
Nu vet jag att min brytare mao har en fas och en tandtråd. Svart och grå.
Men då är det inte troligt att det går att dra uttaget därifrån antar jag?
Går det alltid att göra från lamputtaget, eller finns det möjlighet att det inte går alls? Vore skönt att inte behöva dra ström från ett vanligt uttag och behöva styra de 2 olika ljuskällorna på olika sätt.
Kjell har fanken bra lättförståelig info om det mesta
Nu vet jag att min brytare mao har en fas och en tandtråd. Svart och grå.
Men då är det inte troligt att det går att dra uttaget därifrån antar jag?
Går det alltid att göra från lamputtaget, eller finns det möjlighet att det inte går alls? Vore skönt att inte behöva dra ström från ett vanligt uttag och behöva styra de 2 olika ljuskällorna på olika sätt.
Rent krasst så skulle det kunna vara endast tändtråd och neutralledare uppe vid lamputtaget, speciellt om det är en fönsterlampa. Är det ett lamputtag mer mitt i rummet är det väl mer troligt att det finns fler kablar.
Men ta lös lamputtaget och se efter, se bara till att det är spänningslöst innan.
Men ta lös lamputtaget och se efter, se bara till att det är spänningslöst innan.
Klicka här för att svara