Y
Är i badrummet. Vid utkommande vattenfästen så sitter det nu 90graders vinklar som är pluggade.

Ska ta bort plugg. Sätta ballofix med "rak invändigt lekande mutter x utvändig med vred", sen slang till kabin.

Läste lite på ballofix monteringsanvisningar och där är dom förvisso tydliga med att "vid invändig invändig gänga = ej packning. bara lingarn eller gängtejp"

Stämmer detta, eller hade ni kört packning ändå?

(Blir lite nervös inför tejpandet så det blir rätt. Vet det är ganska många varv med tejp för att göra rätt)

Krilleman
Har du lekande mutter ska det vara packning!

Och hur ser det ut där du ska på med balofixerna? Glöm inte att lekande muttrar (oavsett om dessa sitter på slang eller ballofix) vill ha slät ända att täta mot och inte klämringsända som är konisk och kan skära av packningen!

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
20140219_220800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte då lossa locket. Dit med en RSK 8540582 ballofix, sen på men slangarna till kabin.
23_ballofix_nip_nip_oml.ashx.jpg

Korta förklaringen när det är packning som gäller var värdefull. Jag tackarr.. :)
- och det om dom populära klämringskopplingarna var intressant att veta. Men var det en varning att inte dra för hårt eller att man ska tejpa?

Redigerat:
ullberg
Det du har är en klämringskoppling och då är det olämpligt att använda den ballofix du valt. Din ballofix måste pga. lekande muttern ha en planpackning, det blir inte tätt med lin&pasta / gängtejp. Vidare är din klämringskoppling är inte lämplig ihop med planpackning (det går nog att få tätt om man är försiktig men det finns en risk att den vassa kanten skär igenom packningen på sikt).

Jag skulle föreslå att du byter till en ballofix utan lekande mutter (fortfarande inv R15 / utv R15). Då blir det rätt med med lin och pasta alternativt gängtejp i skarven mellan din vinkel och ballofixen. Dessutom fattar jag inte varför du behöver lekande mutter, har inte ändå anslutningsslangarna till kabinen lekande mutter?

EDIT: en sån här menar jag alltså:
http://www.vvs-boden.se/ballofix-kulventil-r15-in-x-utv-gg-p-4141.html

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Jag måste inte ha lekande mutter, det var mest att det kändes enklast då jag är osäker på tejpning.

Funderar lite på om firman har gjort rätt när dom satte ihop det som syns på bild.
- Ska det vara tejp mellan vägg och vinkel?
- Det har hållit tätt i flera år nu, men inte varit i bruk, kanske blir påfrestningar nu när kabin ska brukas. Hade du tagit isär 90 vinkeln och gjort om?

-------------------------------------------------------------------------------------------

Vad tror du om andra tappstället. Tycker det står stansat "16" där. Inget tecken på tejp. Borde det vara det?
Samma sak där dock, det har hållit tätt i flera år men inte varit i bruk.
20140220_075522[1].jpg
Skapa konto

Varför inte bara köpa en vinkel ballofix med utv/inv gänga?
image1_dbaed9963cfa9555fbbdb3a493b7e12d.gif
Skapa konto

De där väggbrickorna på dina bilder innehåller klämringskopplingar och ska inte ha någon tejp.

ullberg
Gabbe1 skrev:
De där väggbrickorna på dina bilder innehåller klämringskopplingar och ska inte ha någon tejp.
Stor EDIT: Jag ser nu ytterligare frågor från TS och fattar därför vad @Gabbe1 svarade på. Ändrar detta inlägg till:

Just den första kopplingen mot en väggbricka tätar alltid (alla jag sett iaf) på annat sätt än med tejp / lin+pasta, precis som @Gabbe1 skriver.

När du sedan vill sätta en ballofix på en ren utvändig gänga, ja då är det antingen tejp/lin+pasta eller planpackning (där det senare inte var lämpligt enligt resonemanget ovan).

Som alltid: leta reda på, läs och följ monteringsanvisningen. Då blir det rätt.

Redigerat:
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
ullberg
Yrrol skrev:
Vad tror du om andra tappstället. Tycker det står stansat "16" där. Inget tecken på tejp. Borde det vara det?
Samma sak där dock, det har hållit tätt i flera år men inte varit i bruk.
I det här fallet används ballofixen (eller valfri del man väljer att sätta där) primärt som ett mothåll för klämringen (snarare nippeln) till röret i väggen. mot ballofixen tätar det med en o-ring invändigt i ballofixen om jag minns rätt, det ska således inte vara tejp eller lin+pasta.

Monteringsanvisningen: VÄGGBRICKOR FÖR 16 PEX/ALUPEX

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
ullberg
klimpfan skrev:
Varför inte bara köpa en vinkel ballofix med utv/inv gänga?
Att minska antalet delar är generellt en bra sak men om jag minns rätt så använder Vatette konan i kopplingen som mothåll för klämringen på röret i väggen, så i så fall ska man välja en Vatette (snarare än ballofix) avstängingsventil för klämring av rätt storlek (den kommer dessutom var utv/utv när man skruvat bort muttern som ersätts av väggbrickans mutter).

Monteringsanvisning kan laddas ner här: http://www.vatette.se/start/downloads/monteringsanvisningar.html (inte helt säker på vilken du har men kanske denna: http://www.vatette.se/fileadmin/upl...sanvisningar/633376_vaggbricka_plast_dy15.pdf )

Om man tycker det blir lite för komplicerat (vilket jag tyckte) kanske man kan acceptera en skarv till och sätta en rak ballofix

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Krilleman
Yrrol skrev:
[bild]

Tänkte då lossa locket. Dit med en RSK 8540582 ballofix, sen på men slangarna till kabin.
[bild]

Korta förklaringen när det är packning som gäller var värdefull. Jag tackarr.. :)
- och det om dom populära klämringskopplingarna var intressant att veta. Men var det en varning att inte dra för hårt eller att man ska tejpa?
Nej det ska inte vara tejp på din befintliga installation mellan bricka och vinkel. Denna tätar koniskt!

Det bästa här (om du vill ha ballofixerna rakt upp) är att du helt enkelt köper dig två ballofixer med plan ände och två dubbelmuttar. För vatette har ingen vinkelballofix med plan ända på ena sidan. Enkelt är det också, bara ta bort mutter och propp på dina befintliga kopplingar och även mutter och kona på ballofixerna, för att sedan dra åt detaljerna! Inget lin, tape, eller smörja behövs.

Vill du ha ballofixerna rakt fram köper du bara ballofix enligt länk och ersätter vinkel med ballofix i din bricka!

http://www.sigro.se/sv/kulventil/va...gaenga-med-planaenda.php?group=prod_brd-s1/77

http://www.sigro.se/sv/vatette/vatette-dubbelmutter-15-mm.php?group=prod_brd-s1/77

Och på din andra bild är det helt OK installerat där med då Trio (som har tillverkat vägg-brickan) kan monteras med valfri klämringskoppling. Enligt deras otydliga installationsanvisning. Detta ämne har varit uppe förut...

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Y
Kör nog på ha kvar vinkeln, sätta en rak kulventil ovanpå trots rädsla för tejp/lin. (vilket är bäst? gammalt folk tycker lin?)

Jag var ute och sökte Ballofix 503 - rak invändig gänga x utvändig gänga med vred.
Men dom lokala butikerna tycks slutat sälja Ballofix och har bara Vatette
- Är Vatette ett bra fabrikat?

Den du nämnde i länk; http://www.sigro.se/sv/kulventil/va...gaenga-med-planaenda.php?group=prod_brd-s1/77

Det är inte motsvarande 503 modellen anar jag?

ullberg
Vatette är bra, kanske det bästa enligt mig (tyvärr inte ett av de märken vi hade i lager när jag sålde sådana här prylar för många år sedan, vilket irriterade mig rejält), du behöver inte vara orolig för kvaliteten.

Bara för att förtydliga: Krilleman gav dig ytterligare ett alternativ
1. du behåller befintlig vinkel
2. sätter vatettes dubbelmutter (tätar med kona mot din vinkel)
3. köper en Vatette (måste vara det för att konan ska täta säkert) minikulventil som har kona i ena änden och slät R15 i andra.
4. Änden med konan tätar då mot dubbelmuttern och på slätänden passar din anslutningsslang (om den är R15) med planpackning.

Krilleman länkar till båda produkterna ovan, och du slipper helt lin+pasta / tejp som du av någon anledning är orolig för.

Och din sista fråga: Lin+pasta alla dar i veckan, kör man med tejp kan jag kanske förstå att man är lite orolig ;)

/U

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
  • Gilla
Christer G.V.
  • Laddar…
Krilleman
...och så här kan det se ut om du väljer att köpa vatette! :thumbup:

P2200034.jpg
Skapa konto

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.