Fario Fario skrev:
Vi har inga större problem med möss i huset men med några års mellanrum är det dags att sätta några fällor. Inte minst i "verkstaden" där det förvaras en del påsar för trädgården.

Jag har alltid gillat den fällan som heter "Mjölner" men i våras bestämde jag mig för att testa den som heter "Supercat". Den har bra pris och goda omdömen samt verkar enkel att hantera.

Satte en längs en vägg under en hylla. Det gick en vecka och jag kom på att jag borde kolla fällan.
Men den var inte där. Hade jag flyttat den? Har min fru tagit bort den?

En månad senare hittar jag fällan på andra sidan rummet under en bänk när jag grovstädar.
Den var söndertuggad och inuti låg ett torkat mushuvud.

Jag brukar skruva fast fällorna på en brädbit men nu ville jag bara få ut denna för att testa.
Så, ännu en lärdom.

[bild]
Bra fälla, man slipper pilla på musen och lätt att gillra igen. Men som din fälla ser ut verkar du haft påhälsning av en råtta oxå. Det är vanligt att de äter upp muskroppen, gnager lite på fällan och så ligger mushuvudet kvar inne i fällan. Som det ser ut på bilden. Man ser inga andra spår av råttan men kan känna av lukten av råtturin.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Goodnature A24 är min favorit. Rätt dyrt men gaaaaaalet effektivt. Och man slipper ta hand om liken.
Har två på landet (utomhus) och vi har kraftigt decimerat populationen.

• Gilla
Jonas_123
  • Laddar…
4774
F fribygg skrev:
Katt är väl det naturligaste om man har problem med möss, en duktig katt sköter både avlivandet och käkar upp musen efteråt.
Ja jag skrev det även om jag faktiskt inte uppskattar mina katters elaka lekar med den stackars livrädda musen/råttan/sorken i åtskilliga minuter innan de dödar den eller den stackare dör av att hjärtat exploderar i dem. En mus hjärta slår så många gånger per sekund att den alltid behöver äta, dygnet runt för att deras små kroppar ska klara av det så när katten börjar den tortyr liknande jakten så slår hjärtat så fort av livrädsla att den dör av det. Så jag kan väl egentligen tycka att , om man nu har ett sådant problem med dessa små söta djur att en giljotin som dödar innan den hinner förstå är bättre . I alla fall för musen. Men helst låta dem leva då även möss har sin familj som den vill hem till och som säkert de kvarvarande saknar. Jag vet att jag inte är som andra så jag undanber mig hånfulla kommentarer. Jag vill bara försöka få er att istället tänka på det liv ni släcker.

• Gilla
  • Haha
Vardagsrum och 4 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
På tal om Supercat fällan, den kommer visst med färdigt "bete"? Hur länge håller det sig, finns det risk att attraktionskraften avtar med tiden?
Betet äts upp ibland utan att musen "åker dit". Det finns bete att köpa, men man kan beta själv med lite ost eller leverpastej.. Plus för att den är enkel att öppna, minus för att den är känslig när man ska beta och ladda. Men när den funkar är den toppen och att föredra framför klassisk musafälla.

4774 4774 skrev:
Ja jag skrev det även om jag faktiskt inte uppskattar mina katters elaka lekar med den stackars livrädda musen/råttan/sorken i åtskilliga minuter innan de dödar den eller den stackare dör av att hjärtat exploderar i dem. En mus hjärta slår så många gånger per sekund att den alltid behöver äta, dygnet runt för att deras små kroppar ska klara av det så när katten börjar den tortyr liknande jakten så slår hjärtat så fort av livrädsla att den dör av det. Så jag kan väl egentligen tycka att , om man nu har ett sådant problem med dessa små söta djur att en giljotin som dödar innan den hinner förstå är bättre . I alla fall för musen. Men helst låta dem leva då även möss har sin familj som den vill hem till och som säkert de kvarvarande saknar. Jag vet att jag inte är som andra så jag undanber mig hånfulla kommentarer. Jag vill bara försöka få er att istället tänka på det liv ni släcker.
Mössen är smarta och tar fighten med katten. Jag har sett en mus spela död för att sekunden senare hoppa upp och börja slåss med katten! Som värsta Tom &Jerry. Minns inte hur det slutade. Men musen smet nog iväg och lämnade en snopen katten bakom sig.

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Hempulfixaren
Victor batteridriven fälla är suverän, lite nötpasta längst in och en osaltad jordnöt locka dit dem med gör susen. Rensat jordkällaren och ett förråd på 12 möss hittills. Vill man inte ta i liken så kan man lossa själva fäll-delen och ta med ut och öppna och skaka ut innehållet. Sen ladda med mera bete och sätta tillbaka.

Gjorde en storstädning av garaget för några år sedan och satte en musskrämma i vägguttaget. Sedan dess är det musfritt!

• Gilla
  • Haha
perror och 1 till
  • Laddar…
4774
Montymeehan Montymeehan skrev:
Mössen är smarta och tar fighten med katten. Jag har sett en mus spela död för att sekunden senare hoppa upp och börja slåss med katten! Som värsta Tom &Jerry. Minns inte hur det slutade. Men musen smet nog iväg och lämnade en snopen katten bakom sig.
De katter som jag har går inte på det enda försvar musen har, utan ligger dödstyst med katters tunnelseende helt fokuserade på musen . Tycker de att det tar för lång tid så tar de tassen och bollar runt den tills den är tvungen att sluta spela skendöd. Enda gången är när kattens uppmärksamhet riktas mot något annat eller jag handgripligen tar bort katten och stänger in den. Mina äter kanske var tionde mus, resten är gåvor till mig.

4774
Är du säker på att det var en mus och inte en råtta? När jag var yngre och bodde i Årsta så såg jag min ena katt, lilleman, jaga en råtta. Stockholms råttor är större än katten så in i busken jagar katten råttan och ut ur busken jagar råttan katten. Detta pågår tills kattens bror, Baltzar, som är kraftigare och större, fram och greppar tag om nacken på råttan och svingar upp den så den bryter nacken. Spottar ut den och går därifrån😂

• Gilla
  • Haha
Hustomtemor och 2 till
  • Laddar…
Davidbagare
Betet äts upp ibland utan att musen "åker dit". Det finns bete att köpa, men man kan beta själv med lite ost eller leverpastej.. Plus för att den är enkel att öppna, minus för att den är känslig när man ska beta och ladda. Men när den funkar är den toppen och att föredra framför klassisk musafälla.
Originalbetet i Supercat-fällorna är jordnötssmör. Jag har köpt en burk och brer på med en kniv när det är slut i fällan. Funkar kanon!

Göran.W
H hempularen skrev:
har för mig att jag läst att de fällorna inte är godkända för användning (men inte förbjudna att säljas). Det kan räknas som djurplågeri att använda dem.
Det räknas som jakt brott om man inte använder en godkänd fälla.
Att fånga möss räknas som jakt.
Kravet på godkänd fälla är för att inte riskera att man åsamkar dom onödigt lidande.

A Andreascanr skrev:
Goodnature A24 är min favorit. Rätt dyrt men gaaaaaalet effektivt. Och man slipper ta hand om liken.
Har två på landet (utomhus) och vi har kraftigt decimerat populationen.
En sån?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.