1 213 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Satellit-TV: Kombinera marksänt och LNB/SAT
Hej gott folk.
Håller på att förbättra min antennlösning för mitt hus och funderar på att skaffa en parabol med flera quattro LNBer samt en multiswitch 17/8 med stöd för terrestrial (EMP-Centauri). Jag har några frågor inom detta område och nån annan kanske är mer påläst än mig inom detta område:
1. Uttag nere i huset. Jag har coax kapen från vinden till alla rum med TV i och idag sitter där vanliga antennuttag, kan jag behålla dessa eller behöver jag byga till uttag som funkar med satellit?
2. Behöver man nån form av splitter för att skilja LNB signalerna från de marksända signalerna innan det går in i TVn?
3. Multiswitchen fungerar vad jag förstått med Diseqc 1.0. Den tar in 4 Satelliter (Thor, Sirius, Astra 19,2 och Astra 28,2/28,5 European beam), betyder det att vanliga TV apparater (som mina Samsung TVs) klarar av att switcha mellan satelliterna?
Håller på att förbättra min antennlösning för mitt hus och funderar på att skaffa en parabol med flera quattro LNBer samt en multiswitch 17/8 med stöd för terrestrial (EMP-Centauri). Jag har några frågor inom detta område och nån annan kanske är mer påläst än mig inom detta område:
1. Uttag nere i huset. Jag har coax kapen från vinden till alla rum med TV i och idag sitter där vanliga antennuttag, kan jag behålla dessa eller behöver jag byga till uttag som funkar med satellit?
2. Behöver man nån form av splitter för att skilja LNB signalerna från de marksända signalerna innan det går in i TVn?
3. Multiswitchen fungerar vad jag förstått med Diseqc 1.0. Den tar in 4 Satelliter (Thor, Sirius, Astra 19,2 och Astra 28,2/28,5 European beam), betyder det att vanliga TV apparater (som mina Samsung TVs) klarar av att switcha mellan satelliterna?
1. Du behöver byta uttag till den här typen:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...n)/satellituttag-med-lock-och-ram-1-db-p30458
Om din coax-kabel är gammal kanske den inte duger för satellit.
2. Ja, men splitter-funktionen är inbyggd i uttaget
3. Nej, du behöver en satellitmottagare per TV.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...n)/satellituttag-med-lock-och-ram-1-db-p30458
Om din coax-kabel är gammal kanske den inte duger för satellit.
2. Ja, men splitter-funktionen är inbyggd i uttaget
3. Nej, du behöver en satellitmottagare per TV.
Tack för svaren. Jag monterade Macab slututtag i rummen (2dB) vilket har funkat mycket bra. Min LG tv i sovrummet fixar att köra flera positioner samtidigt med olika diseqc (A/B o.s.v) dock vill samsungen endast ha en inställt utan att söka om kanalerna men det kan jag leva med 
Får riktigt bra mottagning på allt (valde bort Astra 2 då den ligger för långt österut) Gibertini 85cm + Inverto Black ultra quattro LNBs.
Får riktigt bra mottagning på allt (valde bort Astra 2 då den ligger för långt österut) Gibertini 85cm + Inverto Black ultra quattro LNBs.
Klicka här för att svara