10 334 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Särskild besiktning?
Alltså kan min garantibesiktning totalt sett kosta runt sisådär 20k sek och man kan bara välja att åka med i karusellen. Man har ju inget val att tacka nej till överbesiktningen, vilket jag inte heller skulle göra då jag litar på den certifierade besiktningsmannen inkl bitreädande män som var här.
Jag tycker bara systemet är lite konstigt men samtidigt så finns det väl heller inga alternativ.
Jag får leta upp en ny certifierad besiktningsman.
Kan snart skriva en bok av mina erfarenheter, kanske ska kalla den"mitt första hus"
Men jag försöker se positivt på de och man lär sig en massa!
Mvh
Jag tycker bara systemet är lite konstigt men samtidigt så finns det väl heller inga alternativ.
Jag får leta upp en ny certifierad besiktningsman.
Kan snart skriva en bok av mina erfarenheter, kanske ska kalla den"mitt första hus"
Men jag försöker se positivt på de och man lär sig en massa!
Mvh
Det är VÄLDIGT ovanligt att det går så långt som till en överbesiktning. Oftast brukar man göra upp i godo innan eftersom utgången av överlåtelsebesiktningen och fördelning av kostnaderna inte alltid är solklar.
Det är som sagt en stor kostnad som man inte vill få på halsen.
Det är som sagt en stor kostnad som man inte vill få på halsen.
Min uppfattning är att de flesta entreprenörer, stora som små, saknar eller har dåliga kunskaper i entreprenadjuridik. Det som de flesta gör är att "förhala" processen med div överklaganden för att "svälta ut" motparten, eller att hota med inkasso. I detta fallet handlar det troligen om en hel del pengar, så entreprenören tar de chanser som finns.
Lite uppdatering!
Efter lite brevväxling med bla diskussioner om vilka punkter som ska överbesiktas och vilken som ska göra besiktningen verkar det som husleverantören nu inte vill ha kontakt med vårat ombud/garantibesiktningsmannen utan vi/flera hus ska få ett brev inom kort.
Vi har ställt krav genom vårat ombud att vi inte vill ha de föreslagna besiktningsmännen utan en besiktningsman som är van vid överbesiktningar. Där är vi nu.
Det går segt fram och jag tar gärna emot tips och råd hur man hanskas i dessa situationer.
Mvh
Efter lite brevväxling med bla diskussioner om vilka punkter som ska överbesiktas och vilken som ska göra besiktningen verkar det som husleverantören nu inte vill ha kontakt med vårat ombud/garantibesiktningsmannen utan vi/flera hus ska få ett brev inom kort.
Vi har ställt krav genom vårat ombud att vi inte vill ha de föreslagna besiktningsmännen utan en besiktningsman som är van vid överbesiktningar. Där är vi nu.
Det går segt fram och jag tar gärna emot tips och råd hur man hanskas i dessa situationer.
Mvh
Är det rätt, som jag uppfattar dig, att det är besiktningsmannen som numera är ert ombud?? Det är definitivt inte lämpligt, en besiktningsman skall ju vara opartisk men nu är han plötsligt ert ombud!!?? Man kan därför ifrågasätta era kontakter och hans opartiskhet vid besiktningen. Jag skulle själv aldrig påta mig en sådan roll om jag en gång gjort garantibesiktningen.
Om man inte kommer överens om överbesiktningsman löser man detta på så sätt som Volvo tidigare beskrivit i denna tråd, d.v.s. en besiktningsnämnd där parterna utser var sin bm vilka i sin tur utser en tredje. Detta är dock ett mycket kostsamt förfarande. Vore det inte bättre att enas om att någon välrenomerad konsultfirma som har flera bm att välja mellan utser en?
Om man inte kommer överens om överbesiktningsman löser man detta på så sätt som Volvo tidigare beskrivit i denna tråd, d.v.s. en besiktningsnämnd där parterna utser var sin bm vilka i sin tur utser en tredje. Detta är dock ett mycket kostsamt förfarande. Vore det inte bättre att enas om att någon välrenomerad konsultfirma som har flera bm att välja mellan utser en?
Hej!
Han ifrågasatte varför husleverantören ville ha överbesiktning och vilka punkter det gällde, hur vanligt är det att husleverantören gör en överbesiktning?
De kan de juh alltid göra om de inte är nöjda, vi varje garantibesiktning, förstår inte de.
Sen en undran angående garantibesiktning: Fel som var möjliga att besikta vid slutbesiktningen och som inte antecknades i det utlåtandet och som inte heller anmäldes inom sex månader från slutbesiktningen kan beställarna inte göra gällande, stämmer de?
Jag har läst att man kan ta upp allt som inte är fackmässigt vid en garantibesiktning!
Mvh
Han ifrågasatte varför husleverantören ville ha överbesiktning och vilka punkter det gällde, hur vanligt är det att husleverantören gör en överbesiktning?
De kan de juh alltid göra om de inte är nöjda, vi varje garantibesiktning, förstår inte de.
Sen en undran angående garantibesiktning: Fel som var möjliga att besikta vid slutbesiktningen och som inte antecknades i det utlåtandet och som inte heller anmäldes inom sex månader från slutbesiktningen kan beställarna inte göra gällande, stämmer de?
Jag har läst att man kan ta upp allt som inte är fackmässigt vid en garantibesiktning!
Mvh
En överbesiktning av en småhusentreprenad är inte vanlig. Detta beror på de kostnader som detta medför, speciellt om flera besiktningsmän (nämnd) skall utföra densamma vilket gällde enligt ABS 80 (före tillkomsten av ABS 95/99). Avsikten i ABS 95/99 (p.26) är att partena skall kunna enas om 1 besiktningsman. Då blir naturligtvis kostnaderna lägre. Detta torde medföra att det blir vanligare med överbesiktning i fortsättningen. Kan parterna dock inte enas får förslagsvis nämnd tillsättas. Överbesiktningen kan avse hela den ifrågasatta besiktningen eller vissa delar.
Vid en garantibesiktning, egentligen "2-årsbesiktning", skall endast tas upp fel som visat sig (framträtt) inom två år från slutbesiktningen (Ktjl 59 §). Fel som fanns eller borde ha märkts vid slutbesiktningen (inte var dolda då) får inte påtalas senare än sex månader från densamma (Ktjl 60 §).
Vid en garantibesiktning, egentligen "2-årsbesiktning", skall endast tas upp fel som visat sig (framträtt) inom två år från slutbesiktningen (Ktjl 59 §). Fel som fanns eller borde ha märkts vid slutbesiktningen (inte var dolda då) får inte påtalas senare än sex månader från densamma (Ktjl 60 §).
Redigerat:
Men då borde man kunna påtala en särskild besiktning om risk för byggfel föreligger. Som t ex vårt tak var ej fackmässigt utfört enligt en plåtslagare nu vid garantibesiktningen, ej fackmässigt på flera ställen enligt honom, det såg inte våran slutbesiktningsman och oss missade att kalla när de hade liften här. Man litar ju på folk, de felet är enligt er bara att glömma nu då?
Mvh
Mvh
Jag tycker till skillnad från många andra att saker inte kan missuppfattas eller handlar om "överens".
Antingen är det rätt eller fel, ska ett överlapp vara 10cm och det är 5cm t ex så är det fel eller?
Saknas uppvik och det ska va uppvik så är det fel?
Eller hur menar du nyfiken, på vilket vis inte överens?
Mvh
Antingen är det rätt eller fel, ska ett överlapp vara 10cm och det är 5cm t ex så är det fel eller?
Saknas uppvik och det ska va uppvik så är det fel?
Eller hur menar du nyfiken, på vilket vis inte överens?
Mvh
Ja, tyvärr.Bambi skrev:Men då borde man kunna påtala en särskild besiktning om risk för byggfel föreligger. Som t ex vårt tak var ej fackmässigt utfört enligt en plåtslagare nu vid garantibesiktningen, ej fackmässigt på flera ställen enligt honom, det såg inte våran slutbesiktningsman och oss missade att kalla när de hade liften här. Man litar ju på folk, de felet är enligt er bara att glömma nu då?
Jag citerar vad som står i propositionen 2003/04:45 Stärkt konsumentskydd vid småhusbyggande, som ligger som grund för ABS 95. Texten står på sidorna 247 och 248 under rubriken "En sammanfattning av felreglerna - Några exempel". Där finns flera exempel på hur fel skall bedömmas i olika situationer.
Citat:
"I samtliga fall förutsätts att en slutbesiktning har skett.
------
4. Vid besiktningen upptäcks inga fel. Ett år senare upptäcker konsumenten en bristfällighet enligt Ktjl 9 §. Brisfälligheten hade emellertid kunnat upptäckas redan vid besiktningen. - Ett fel föreligger i och för sig (se 9 § jämförd med 58 §). Men eftersom det inte har antecknats i besiktningsutlåtandet eller påtalats inom sex månader från besiktningen och inte heller varit dolt får konsumenten inte åberopa felet."
Så är det ,tyvärr.
Möjligen kan besiktningsmannen som missat detta göras ansvarig, men det är nog ganska lång väg dit.
carlssoni> Nu har vi ABS 05, det kanske inte gör någon skillnad? Sen har jag reklamerat alla fel inom 6 månadersramen från slutbesiktning, men det är inte lätt att få sånt åtgärdat då det inte finns på nåt protokoll.
Är det särskild besiktning som gäller för de punkterna om de inte åtgärdar?
Mvh
Är det särskild besiktning som gäller för de punkterna om de inte åtgärdar?
Mvh
Nyfiken> hur ska man då komma fram till när det är rätt, efter 3-4 besiktningar då, men tredje besiktning kanske inte stämmer överens med de tidigare två, hur gör man då?
Det är detta jag menar, varför ska man då göra en garantibesiktning, då det lätt misstros så fort det blir lite mycket?
Mvh
Det är detta jag menar, varför ska man då göra en garantibesiktning, då det lätt misstros så fort det blir lite mycket?
Mvh