Byggahus.se

Sara och Magnus bygger ekologiskt

1k läst  20 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 8
    I en ekbacke utanför Frillesås förverkligar Sara och Magnus sin gemensamma idé om ett ekologiskt boende. Huset går i gammal stil och förenar modern byggteknik med återvunnet byggmaterial och andra produkter som passerar deras ekologiska nålsöga.

Du kan läsa artikeln här: Sara och Magnus bygger ekologiskt

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Niklas

Spännande! Hur bygger ni kallfarstun? På platta, plintar eller annat? Vi funderar också på kallfarstu till vårt bygge men alla hussäljare försöker övertyga oss om en varmfarstu med platta, golvvärme, tjocka väggar med plast i osv.

Vi har en tanke att vi skulle vilja hålla den frostfri. Vet inte riktigt vilken väg som är bäst att gå. Förslag?

• Svara
  3. E
    Anonym
    Skrivet av: Gunnar

En väldigt viktig del i ett ekologiskt boende måste ju vara att hålla nere på boendeytan, vilket i sin tur sänker både energiförbrukningen samt materialförbrukningen per person för boendet. Allt som är framtidsinriktat måste fokusera på låg resursförbrukning, både för material och energi.
    Även förbrukningen av ekologiskt material bör ju vara så låg som möjligt, så det räcker till så många som möjligt, tycker jag.

• Svara
  4. E
    Anonym
    Skrivet av: Magnus Falk

Tack för era kommentarer kring artikeln om vårt hus!
    1: Kallfastun är inte byggd men Vinterträdgården är byggd efter samma recept; platta utan golvvärme, halvisolerade väggar och tak samt beg 1+1 fönster. Där tänker vi oss att vintertid skapa en frostfri zon med endast ett vattenelement i mitten med samma vatten som i golvvärmesystemet; 26 graders, med termostat som håller det på +5.
    2: Storleksval: Mindre hus kräver mindre resurser helt rätt. Vi väljer dock att bo lite större och inte ha ett antal friggebodar, fristående garage och liknade utan allt i ett. Att vara miljövänlig behöver inte betyda att man måste bo trångt. Vi tittar på hela vårt livs belastning: -flyger inte till Thailand, reser mycket kollektivt, har en Biogasbil, äter klimatsmart. Har inte räknat på det men jag är övertygad om att vi lever kanske runt 3 ton CO2 snarare än det svenska snittet på 7-8 + allt ni köper som är producerat i Asien som inte ingår i den siffran. Mao det handlar om helheten och inte om bara antalet m2.

• Svara
  5. E
    Anonym
    Skrivet av: JT Danielsson

Jag samlar och delar erfa, tips, länkar och idéer om ekologiskt byggande på korta.nu/OPTiHEM. Kom gärna med era erfa kring ert projekt och kommentera de lösningar som presenteras där. I likhet med er är det långsiktiga, ekonomiska lösningar som ändå inte inkräktar på bekvämlighet och enkelhet. Minimalt behov av underhåll och energi m m utifrån är självklara mål, liksom långt driven självhushållning.

• Svara
  6. E
    Anonym
    Skrivet av: C Nilsson

Det är en vanlig vanföreställning att om diffusionsspärren punkteras så får man direkt fuktskador. Man har alltid idag i ett bra hus undertrycksventilation, då spelar det ingen roll om man har en del skador på plasten.

• Svara
  7. E
    Anonym
    Skrivet av: Tim Essius

Hej! Vilket härligt koncept! Det ser ut som om det skulle kunna vara KarlsonHus.

• Svara
  8. E
    Anonym
    Skrivet av: Jan Karlsson

Hej Magnus!
    Kul projekt , en fråga jag har är hur du fått tag på begagnade fönster i rätt storlek , är alla i hela huset begagnade 1+1? Om inte vilken leverantör har levererat dina energifönster?

• Svara
  9. E
    Anonym

Hej Jan
    I huvuddelen är det RM fönster från Kalmar län. 1.0 Uvärder med 2+1 fönster varav 1 är sk kulturglas för karraktären. I vinterträdgården köpte vi 8+2 över 100år gamla fönster från HustillHus i Alingsås. Vi anpassade fönsterhålen när vi hade köpt fönstren.

Tim; Kul att du gillade koncept och stil. Det är jag som ritat huset och när vi hade ritningen klar så hittade vi Karlssonhus som fick lämna pris men de var +400 000kr dyrare än vår leverantör i Dalarna för EXAKT samma leverans.

C Nilsson:
    Det stämmer att vi idag har övertrycksventilation och det lika länge som vi har haft passivhus med plats x 2 i väggarna. Det märkliga är dock att det finns ett antal just passivhus som har fått renoveras pga just fukt i väggarna....

• Svara
  10. E
    Anonym
    Skrivet av: Chico Hovedskov

Hej Vad spännande att ni har kommit så långt :)

• Svara
  11. E
    Anonym

Hej Chico, Planen var att vi skulle vara klara nu men det har varit svårt att sälja våra tomter på denna avvaktande fastighetsmarknaden. Har du vägarna förbi är du välkommen in på ett besök. Det är lite mer färdigt än vad bilderna visar...

• Svara
  12. E
    Anonym
    Skrivet av: Chico Hovedskov

Vore trevligt det gör jag gärna någon gång i sommar.

• Svara
  13. E
    Anonym
    Skrivet av: Hökhult

Mycket trevligt hus! Tycker det är mycket roligt att byggandet allt mer försöker efterlikna äldre byggmaterial. Ett hus behöver inte vara så tätt. Min kåk byggdes någon gång innan 1880 talet och är inte speciellt isolerat. Man vänjer sig snabbt på en innetemperatur på 18°c och sedan jag flyttade in här är jag sällan sjuk och min pollenallergi är idag nästan obefintlig.

• Svara
  14. E
    Anonym
    Skrivet av: Oscar

Vilket intressant projekt! Får man fråga hur stort huset är i bo- respektive biarea?

• Svara
  15. E
    Anonym

Hej
    Det är ett större hus med "allt under ett tak"
    dubelgarage, vinterträdgård på 45m2 i söder samt en framtida veranda på kanske 25m2 mot norr allt som biytor utan full värme/isolering.
    40m2 lägenhet för uthyrning
    190m2 boyta i två plan. Där kan vi dock stänga av delar för mindre boendeyta efter behov. Dörr mellan våningsplanen tex. Välkommen att hälsa på: SMSa 0705-461601 /Magnus

• Svara