Papphammar666 lilllasrne skrev:
Kommer den från vänster så går det bra ...
Du menar väl om den kommer från ”rätt” värdegrund™️?

N noone70 skrev:
Du menar väl om den kommer från ”rätt” värdegrund™️?
Japp ...för om tex jimmy (eller andra) nu skulle ge bort el till alla med 100% förnybar så är den ändå smutsig och svensken köper el från polska kolkraftverk hellre ...

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Papphammar666 lilllasrne skrev:
och svensken köper el från polska kolkraftverk hellre ...
Varför skulle vi göra det?
Vi har vattenkraft och kärnkraft, mycket lite fossilt grundad elkraft här.

F
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och lik förbannat så köps det in en liten mängd Polsk fulel.

• Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det jag menade var att om svensken måste välja ... av orealistiska val

A AndersMårtensson skrev:
När det gäller lagring av elen som solpaneler producerar så har jag funderat lite. Det borde gå att spjälka vatten och lagra vätet som produceras. När man sedan behöver el, så kör man det genom en bränslecell. Man kan ha väldigt hög energitäthet på vätelagring (många gånger högre än i dagens bästa batterier). Men, frågan är om man får det? Det blir ju ett tryckkärl med en explosivgas man kommer att ha. Sedan, om jag förstod det rätt, så är spjälkningen av vatten inte jätte effektiv.

Men tänk om man kunde forska lite mer på det, kanske det kan ersätta batterier, och så får man tryckkärlen/tankarna nedgrävda för att iaf skydda lite mot explosioner, lite som mackarna har idag med diesel, bensin och de andra drivmedlena de tillhandahåller.

Vet inte om detta skulle kunna vara något för framtiden, men det jag läst låter iaf positivt.
Lagring handlar väl bara om att ta ut mindre effekt ur vattenkraftverken, och låta vattenreservoarerna vara vår lagring?
Med den mängden vattenkraft vi har så är väl lagring inget problem för oss, till skillnad mot andra länder.

E eleson skrev:
Lagring handlar väl bara om att ta ut mindre effekt ur vattenkraftverken, och låta vattenreservoarerna vara vår lagring?
Med den mängden vattenkraft vi har så är väl lagring inget problem för oss, till skillnad mot andra länder.
Nej, så enkelt är det inte. Vi har vattendomstolen att förjålla oss till också. Dessa finns för att hålla en jämn nivå på sjöar, för att förhindra ras längs vattendrag, för att behålla fiskbestånd mm

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
E eleson skrev:
Den lagringen som jag pratar om där är hemma vid huset. :) (Eller för mig vid ett framtida hus.)

A AndersMårtensson skrev:
Den lagringen som jag pratar om där är hemma vid huset. :) (Eller för mig vid ett framtida hus.)
Glöm inte att det är 1000-tal kWh du behöver lagra, inte 10-tal.

R Robert-san01 skrev:
Glöm inte att det är 1000-tal kWh du behöver lagra, inte 10-tal.
Väte kan ha en väldigt hög energitäthet. Om jag minns rätt, så ca 120 gånger högre än våra nuvarande Li-jon batterier som anses vara bland de bästa. Fick en länk till en artikel där en hade gjort just det som jag funderade på och det verkade lyckats väldigt bra, fast initialkostnaden var mycket hög.

Men för hans behov (i artikeln) och beräknade användning, så räckte det med en 10m3 tank för att lagra väte i. Så det verkade ju vara görbart.

Elbolagen ska betala ganska dåligt för återförd energi innan det lönar sig att bygga lokal lagring.
Vad kostar ett hus per m2, och hur stor (och dyr) kan en lagringslösning vara.

Nog känns suorvadammen som en bra lösning! All reglering som behövs finns redan på plats.

Vattendomarna gör att vattenkraften inte kan användas mer än den redan gör.

Sverige har för bra elnät för att det skall löna sig med någon form av energilagring med dagens teknik. Men om man fantiserar lite om att alla i Sverige så småningom kommer att betala för elen med en komponent som är månadens toppeffekt (effektabonnemang) samt att batteritekniken blivit bättre och billigare. Då är det möjligt att energilagring som jämnar ut effekttoppen skulle bli lönsamt i framtiden.

• Gilla
kramfors
  • Laddar…
@merbanan Tror ganska många i norra och östra delarna av Sverige inte håller med dig om att Sverige har en bra eldistribution, i de fallen så är det inte att det ska löna sig som de skulle haft en egen energilagring, utan för att få vardagen att gå ihop helt enkelt. Det är de banerna jag har också, inte vara sårbar om strömmen skulle försvinna vid en storm eller olycka (en jag känner var av med strömmen i 18 timmar p.g.a. en lastbil körde ner en elstolpe. Att då ha egen enrgilagring skulle göra att vardagen kunde fortsätta fungera ändå.

@AndersMårtensson jag menar givetvis rent ekonomiskt för den genomsnittlige villaägaren. Om man blandar in den komfort och driftsäkerhet man får med egen lagring om man råkar sitta på ett nät med mycket elavbrott så går det ju att motivera bättre. Men man kan ju interiktigt räkna med att man skall drabbas av olyckor hela tiden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.