På konsumentens sida
· 3 603 inlägg
Den nya budgeten innebär lägre solcellsstöd.
Du kan läsa artikeln här: Sänkt statligt stöd för solceller
Du kan läsa artikeln här: Sänkt statligt stöd för solceller
Det är I alla fall bra för alla som inte har solceller. Det minskar trycket på elpriserna då.
Man kan se i Danmark som dom har subventionerat grön el i lång tid. 2,30 kr pr kW betalar dom nu.
Bra antidumping tullen på solpanel försvann i alla fall. Blir billigare att beställa sig själv än att försöka få något tillbaks
Man kan se i Danmark som dom har subventionerat grön el i lång tid. 2,30 kr pr kW betalar dom nu.
Bra antidumping tullen på solpanel försvann i alla fall. Blir billigare att beställa sig själv än att försöka få något tillbaks
Bidraget är inte kopplat till elcertifikaten, så det drabbar inte övriga elkunder direkt. Det drabbar skattebetalare generellt.
Du menar nog kWh va?
Du menar nog kWh va?
Att finansiera olika saker med bidrag snedvrider bara utvecklingen, och fördröjer omställningen till klimatvändlig elproduktion.
För miljön vore det mycket bättre att straffskatta det man vill bli av med. Koldioxid utsläpp i detta fallet. Det skulle bli rättvist och skynda på omställningen till ett mer hålbart samhälle.
Men jag hoppas inte att de gör det, för jag har fjärrvärme...
Dessutom kan ju solenergi nästan stå på egna ben nu.
Det finns massa länder som lyckas hålla bra tempo i omställningen, Frankrike och Kina tex. Detta är för att de satsar på billig ren energi, utan massa religiösa föreställningar om att vissa energislag är "bättre" än andra.
För miljön vore det mycket bättre att straffskatta det man vill bli av med. Koldioxid utsläpp i detta fallet. Det skulle bli rättvist och skynda på omställningen till ett mer hålbart samhälle.
Men jag hoppas inte att de gör det, för jag har fjärrvärme...
Dessutom kan ju solenergi nästan stå på egna ben nu.
Det finns massa länder som lyckas hålla bra tempo i omställningen, Frankrike och Kina tex. Detta är för att de satsar på billig ren energi, utan massa religiösa föreställningar om att vissa energislag är "bättre" än andra.
Problemet är att Sverige ligger långt norr ut. Produktionen och konsumtionen är starkt årstidsberoende, och ligger fullständigt i motfas till varandra. Solkraft funkar inte särskilt bra i Sverige.
Nej, inte kelvin-watt-timmar.
kWh, kilo-watt-timmar
kWh, kilo-watt-timmar
Här har jag ett favoritexempel hemifrån, där det blivit inne för 10-12-åringarna att åka elcyklar som inköpts med statliga bidrag. Inte riktigt vad regeringen hade tänkt sig kanske. Jag kan tänka mig hur många barn i grannskapet som inte ännu har en elcykel som önskat en i julklapp...Nefrums skrev:
När börjat detta gälla? Vad gäller om man har fått beviljat stöd men Inte utbetalt än?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 134 inlägg
Snart kommer väl ”fossilfritt” att användas av M-KD-SD i argument för klimatarbetet. Svensson sväljer det som ”koldioxidfritt”. Kan vara läge att påminna om detta och även om olika krafttypers klimatpåverkan.
Koldioxidutsläpp per krafttyp under livscykeln (g/kWh)
Vind 5
Vatten (småskalig) 20
Sol 20
Våg 52
Vatten (storskalig) 60
Kärnkraft 124
Kol 439
(baserat på ett par hundra studier ut livscykelperspektiv gjorda av Stanford 2009)
Koldioxidutsläpp per krafttyp under livscykeln (g/kWh)
Vind 5
Vatten (småskalig) 20
Sol 20
Våg 52
Vatten (storskalig) 60
Kärnkraft 124
Kol 439
(baserat på ett par hundra studier ut livscykelperspektiv gjorda av Stanford 2009)