7 985 läst ·
78 svar
8k läst
78 svar
Sänkt ROT-avdrag hotar tusentals jobb
Det kommer knappas att bli någon arbetslöshet bland byggnadsarbetare inom överskådlig framtid - det fattas nånstans runt en halv miljoner bostäder i Sverige.
Konstigt att Ola Månsson, vd för Sveriges Byggindustrier, inte känner till detta.
Konstigt att Ola Månsson, vd för Sveriges Byggindustrier, inte känner till detta.
Du var då en grinig en! Din upprördhet verkar dock större än din logik.DanielF skrev:Vi har Staten och skatten för att förse samhällets behov och varje medborgare betalar lika stor del (i procent) av sin inkomst till kassan, mer eller mindre. Redan där borde människor med din åsikt börja klaga på orättvisor, men jag anser att ekonomi är "megalomenia", dvs desto mer pengar du har, desto mer pengar kan man anskaffa. Det är lättare för en rik att bli rikare än en fattig att bli rik.
Jag anser inte att en VD ska ha 100 gånger mer betalt än en sjuksköterska. Det är en symtom av ett sjukt ekonomiskt system, inget annat. Men att staten ska ha ett avdragssystem som gynnar rika mer än övriga medborgare är ju fel.
Dina argument är ungefär som de välbärgade europeiska bankerna när de pratar om att Grekland måste göra rätt för sig när det är dem från början som utnyttjat och försatt Grekland i värsta krisen. Lätt att stå med pengar i fickan och snacka om rättvisa när en annan lever på gatan och måste förlita sig på samhällets barmhärtighet för att få mat för dagen.
Om en ska bli rik så måste en miljon människor leva i fattigdom. Det är priset för kapitalismen i värden. Men det är ju rättvist?
Hej då!
Det har saknats bostäder i 25 år nu. Politiker har menat att det behövs ett nytt miljonprogam i 20 år. Inget har hänt, och inget vet om och när det kommer att ske.andersmc skrev:
Byggnadssnickare är inte heller de som i första hand sysslar med ROT-arbeten.
Jag själv är snickare och bygger hus, verandor, tillbyggnader etc etc. Jag kan inte ett dugg om hur man bygger höghus/lägenheter/köpcentrum osv. Det är helt olika jobb.
Vem har sagt att jag påstår att inte alla partier lägger fram valfläsk? Det som utmärker Socialdemokraterna är deras garanterade svek i efterhand. Moderaterna genomförde åtminstone en hel del av sina jobbskatteavdrag, även om det sista aldrig blev av.Polos skrev:jag förstår att du inte röstar på sossarna men om du inte ser att ALLA partier lägger fram valfläsk som lockbete så är du absolut inte insat i svensk politik . Jag röstade på ett parti förut som några år senare totalt tagit över sossarnas politik och till och med kallade sej ett arbetar parti , där kan man snacka vänd dej ditt vinden blåser
Jag har inget emot populism, jag anser det är värre om ett parti lovar en politik och sen kör en helt annan linje efter valet.
Ja då åter står bara sd vänster eller Fi för dej eftersom alla andra partier ändrat vissa saker efter en val vinst .DanielF skrev:Vem har sagt att jag påstår att inte alla partier lägger fram valfläsk? Det som utmärker Socialdemokraterna är deras garanterade svek i efterhand. Moderaterna genomförde åtminstone en hel del av sina jobbskatteavdrag, även om det sista aldrig blev av.
Jag har inget emot populism, jag anser det är värre om ett parti lovar en politik och sen kör en helt annan linje efter valet.
Självklart måste jag placeras i ett fack bara för att jag har åsikter.Polos skrev:
Jag anser mig politiskt obunden och har mina egna teorier, åsikter och planer på hur ett samhälle bör fungera. Det är på valdagen som jag lägger min röst baserad på historik, kompetens inom aktuellt parti och den aktuella politiken som förs.
Men Socialdemokraterna är uteslutna på obestämd framtid för mig, det är i alla fall säkert och så har det varit för mig sedan Göran Persson gick av tronen. Man kan säga vad man vill om honom, men han hade ovanligt hög IQ för vara sosse.
Redigerat:
Då måste jag nog göra dej besviken, för något högt iq har han inte . Men trevlig är hanDanielF skrev:Självklart måste jag placeras i ett fack bara för att jag har åsikter.
Jag anser mig politiskt obunden och har mina egna teorier, åsikter och planer på hur ett samhälle bör fungera. Det är på valdagen som jag lägger min röst baserad på historik, kompetens inom aktuellt parti och den aktuella politiken som förs.
Men Socialdemokraterna är uteslutna på obestämd framtid för mig, det är i alla fall säkert och så har det varit för mig sedan Göran Persson gick av tronen. Man kan säga vad man vill om honom, men han hade ovanligt hög IQ för vara sosse.
Klart han var smart, han visste hur slipstenen skulle dras och han var ekonom i grunden. Dessutom sa jag att han hade högt IQ för att vara sosse, inte att han var uppe och petade på Albert E.Polos skrev:
För om du jämför Göran P. med Stefan Löfven, Mona Sahlin och Göran Juholt så har han mer IQ än de tre tillsammans.
Ja har tyvärr aldrig träffat dom andra tre , men jag tror nog dom inte har mycket mindre iq än Göran .DanielF skrev:Klart han var smart, han visste hur slipstenen skulle dras och han var ekonom i grunden. Dessutom sa jag att han hade högt IQ för att vara sosse, inte att han var uppe och petade på Albert E.
För om du jämför Göran P. med Stefan Löfven, Mona Sahlin och Göran Juholt så har han mer IQ än de tre tillsammans.
Men åter till ämnet sänkt rot avdrag hotar inte byggindustrin som det ser ut i dagsläget
Det är lite löjligt att någon gör gällande att IQ och partisympatier har nått samband, det ända det visar är svårigheter för dig att hitta sakliga argument i dina inlägg.
Man kan ju undra hur högt du DanielF når på skalan.
Man kan ju undra hur högt du DanielF når på skalan.