29 855 läst ·
140 svar
30k läst
140 svar
Sänkt elförbrukningen med 25 %
Blir det för många skivor över så kan du mala ner dem och pressa pellets som du sedan säljer till någon pelletseldande granne
På tal om kamin så måste jag få berätta om min senaste uppfinning. Visst är det kul med trivseleldning!? Men varför inte förena nytta och nöje, tänkte jag. Så då tog jag fram vinkelslipen och fimpade värmeskölden bakom K-Rautan. Sedan skruvade jag upp en överbliven vattenburen radiator på tegelväggen bakom kaminen. Drog en rörslinga till en mellantank om 100 liter och försåg den med en överbliven cirkulationspump. Anläggningen tuffar och går på prov i första skedet, det tycks som att normvärdet är en höjning av tanktemperaturen med 5 grader vid eldning av 5 st normalstora björkvedsklabbar vilket skulle innebära ungefär 100 Watt/klabb. Kan det stämma?
Nu väntar jag bara på leverans av ett anliggningsatermostat som efter montering ska ge större utbyte och komfort vid användandet. Tanken är att "pulsa" ut lagom uppvärmt radiatorvatten till mellantanken vid en given temperatur. Kontinuerlig cirkulation med pump tycks inte vara helt effektiv och optimal.
På tal om kamin så måste jag få berätta om min senaste uppfinning. Visst är det kul med trivseleldning!? Men varför inte förena nytta och nöje, tänkte jag. Så då tog jag fram vinkelslipen och fimpade värmeskölden bakom K-Rautan. Sedan skruvade jag upp en överbliven vattenburen radiator på tegelväggen bakom kaminen. Drog en rörslinga till en mellantank om 100 liter och försåg den med en överbliven cirkulationspump. Anläggningen tuffar och går på prov i första skedet, det tycks som att normvärdet är en höjning av tanktemperaturen med 5 grader vid eldning av 5 st normalstora björkvedsklabbar vilket skulle innebära ungefär 100 Watt/klabb. Kan det stämma?
Nu väntar jag bara på leverans av ett anliggningsatermostat som efter montering ska ge större utbyte och komfort vid användandet. Tanken är att "pulsa" ut lagom uppvärmt radiatorvatten till mellantanken vid en given temperatur. Kontinuerlig cirkulation med pump tycks inte vara helt effektiv och optimal.
Ja men jag gav mindre, biltema, de minskade fort till dagens nivå gissnincsvis 75 % och är stabila där. Är snart 3år.roland53 skrev:Det påstås i en del inlägg att LED-lampor är så fantastiska. Ja, må vara hänt men här har ni en annan erfarenhet.
Byggde nytt för en 4 år sedan och satte då ytterbelysning med GU10 fattning. För att vara energi/miljövänlig valdes 3 W LED lampor som då kostade (om jag minns rätt) ca 200-220:-/st och skulle ha en fantastisk livslängd på 30.000 + timmar.
Efter ca 6 månader så började lamporna en efter en märkbart minska i ljusintensitet (lumen). Reklamerade och fick nya. Samma sak igen.
Förklaringen var att valda armaturer var så täta (IP-klassade!!) att värmen från LED-lamporna inte avleddes och elektroniken förstördes ??!!.
Gav upp och satte istället halogenlampor till ett helt annat styckpris = mycket billigare. Visserligen är uppgiven brinntid mycket mindre men dom håller utlovad tid.
Någon annan som råkat ut för samma grej?
För mig var inte LED-lamporna en särskilt god affär.
Har kvalitén förbättras på senare år?
Jag blir alltid så imponerad när ni har så låg energiförbrukning.
Själv gör vi av med 16500kwh per år.
En Nibe 750 Flvp värmer(22° inne)/varmvatten vårt enplanshus i södra skåne på 160m2 med en förbrukning av 6000kwh.
Garaget på 50m2 värms av en llvp till 18° och den använder 2000kwh
Två akvarium som tar ca 2000 kwh men resten är hushållsel, vi är fem i familjen varav två tonåringar. Bara deras datorer tar1200kwh per år! Och då stängs dom när dom inte används.
Jag har kollat, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, de tar tillsammans ca 1500 kwh, ca en körning av varje i snitt/dygn. Led tv, ledlampor, T5 lysrör
Huset är sedan 10 så alla vitvaror får väl räknas som moderna och alla är A eller AA klass
Jag tycker vi är bra på att stänga /släcka men det drar iväg ändå.
Så det är bara att lyfta på hatten för er som klarar hålla nere förbrukningen.
Själv gör vi av med 16500kwh per år.
En Nibe 750 Flvp värmer(22° inne)/varmvatten vårt enplanshus i södra skåne på 160m2 med en förbrukning av 6000kwh.
Garaget på 50m2 värms av en llvp till 18° och den använder 2000kwh
Två akvarium som tar ca 2000 kwh men resten är hushållsel, vi är fem i familjen varav två tonåringar. Bara deras datorer tar1200kwh per år! Och då stängs dom när dom inte används.
Jag har kollat, diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare, de tar tillsammans ca 1500 kwh, ca en körning av varje i snitt/dygn. Led tv, ledlampor, T5 lysrör
Huset är sedan 10 så alla vitvaror får väl räknas som moderna och alla är A eller AA klass
Jag tycker vi är bra på att stänga /släcka men det drar iväg ändå.
Så det är bara att lyfta på hatten för er som klarar hålla nere förbrukningen.
Det går nog att räkna hem, och mellan tummen och pekfingret kan jag redan nu se ett netto på runt 1.000-lappen. Blandved finns från 350:-/kubik (stjälpt) och björk från 400:- dito. Just nu kör jag björk och räknar nog med att förbruka ungefär 2 kubik staplat under vintern, cirkus 1.2-1.4 kKr. Blir det lika kallt i år som fjolåret så torde målet vara uppnått senast i mitten på januari.
Planenlig besparing pga VP uppnåddes redan 2010, dvs runt 50%. Emellertid låter jag mig icke nöjas. Därför pågår projekt "optimering" sedan 2011, vilket resulterat i ytterligare 20% räknat från den lägre nivån. Trivseleldandet gav fram till idag ett netto på 500:-. Nu snäpper vi upp det hela i projekt "suboptimering".
För övrigt hade jag nog inte fått patentet i alla fall, vattenmantlade kaminer finns redan på marknaden. Men det gick däremot inte att räkna hem en sådan investering, så då återstod bara att bygga eget med överblivna komponenter. En dryg tusenlapp i rör och kopplingar var överkomligt enligt min mening.
Och när det är klart så hoppas jag befinna mig på samma makronivå som många andra redan tycks göra dvs lågenergilampans förlovade land. Emellertid har jag ännu inte tagit beslut om huruvida lamporna ska vara tända eller inte. Var sak har ju som bekant sin tid. Därför prioriterar jag just nu funderingar på hur den Gordiska knuten ska lösas. I detta fallet består den av den integrerade VVB som kräver sin extra tribut när värmekurva och parallellförskjutning (7/-4) ställts väsentligen lägre än fabrikantens rekommendationer (10/0)
Planenlig besparing pga VP uppnåddes redan 2010, dvs runt 50%. Emellertid låter jag mig icke nöjas. Därför pågår projekt "optimering" sedan 2011, vilket resulterat i ytterligare 20% räknat från den lägre nivån. Trivseleldandet gav fram till idag ett netto på 500:-. Nu snäpper vi upp det hela i projekt "suboptimering".
För övrigt hade jag nog inte fått patentet i alla fall, vattenmantlade kaminer finns redan på marknaden. Men det gick däremot inte att räkna hem en sådan investering, så då återstod bara att bygga eget med överblivna komponenter. En dryg tusenlapp i rör och kopplingar var överkomligt enligt min mening.
Och när det är klart så hoppas jag befinna mig på samma makronivå som många andra redan tycks göra dvs lågenergilampans förlovade land. Emellertid har jag ännu inte tagit beslut om huruvida lamporna ska vara tända eller inte. Var sak har ju som bekant sin tid. Därför prioriterar jag just nu funderingar på hur den Gordiska knuten ska lösas. I detta fallet består den av den integrerade VVB som kräver sin extra tribut när värmekurva och parallellförskjutning (7/-4) ställts väsentligen lägre än fabrikantens rekommendationer (10/0)
Redigerat:
Ett tänkbart scenario är följande: Extremt låga framledningstemperaturer sänker VP:s verkningsgrad. Indikationer på att det förhåller sig så kan jag redan ana mig till men jag saknar ännu vetenskapliga bevis understödda av statistiskt material. Ehuru, flera indikatorer pekar på att lägre utetemperatur är gynnsammare för verkningsgraden. I så fall, men bara då, skulle knuten redan vara löst och det självspelande pianot uppfunnet för andra gången.
Man får hoppas på att det blir svinkallt snart, så att teorierna kan få sin prövning i verkligheten.
För övrigt har jag redan fått mottaga klagomål om att det är för varmt inne. Ett tecken så gott som något annat eftersom det för ett år sedan mestadels klagades på att det var för kallt. Jaa gott folk, hur ska en sådan sak tolkas?
Man får hoppas på att det blir svinkallt snart, så att teorierna kan få sin prövning i verkligheten.
För övrigt har jag redan fått mottaga klagomål om att det är för varmt inne. Ett tecken så gott som något annat eftersom det för ett år sedan mestadels klagades på att det var för kallt. Jaa gott folk, hur ska en sådan sak tolkas?
Redigerat:
Glömde redogöra för ingångsdata.
Dygnsmedeltemp för denna månad: Likvärdigt
Utrustningens status: Driftstörning pga eftersatt servicebehov.
Övriga förutsättningar: Likvärdiga
Prognosticerad förbrukning: - 15%
Dygnsmedeltemp för denna månad: Likvärdigt
Utrustningens status: Driftstörning pga eftersatt servicebehov.
Övriga förutsättningar: Likvärdiga
Prognosticerad förbrukning: - 15%
ribbones skrev: Att du får betala mer beror på att vindkraften kanske inte är billigast vid det tillfället de köper och det skapar overhead hos elbolaget att inte endast bara köpa billigast spot pris.
Nu förstod du nog inte vad jag skrev, jag köper inte vindkrafts el eftersom priset är högre och jag får inte endast ström från vindkraft. Jag köper vilken el som helst eftersom all el som går i ledningarna kommer från vind, kärnkraft, olja eller kol alltså ingen anledning att betala mer för att gynna elbolagen, det var Sasse1 som köpte vindkraftsel.
Nu förstod du nog inte vad jag skrev, jag köper inte vindkrafts el eftersom priset är högre och jag får inte endast ström från vindkraft. Jag köper vilken el som helst eftersom all el som går i ledningarna kommer från vind, kärnkraft, olja eller kol alltså ingen anledning att betala mer för att gynna elbolagen, det var Sasse1 som köpte vindkraftsel.
Nej, jag svarade på dina frågor. Lol druckit mycket idag?TWX skrev:ribbones skrev: Att du får betala mer beror på att vindkraften kanske inte är billigast vid det tillfället de köper och det skapar overhead hos elbolaget att inte endast bara köpa billigast spot pris.
Nu förstod du nog inte vad jag skrev, jag köper inte vindkrafts el eftersom priset är högre och jag får inte endast ström från vindkraft. Jag köper vilken el som helst eftersom all el som går i ledningarna kommer från vind, kärnkraft, olja eller kol alltså ingen anledning att betala mer för att gynna elbolagen, det var Sasse1 som köpte vindkraftsel.
Så älskar vi att laga mat på gasspis helt enkelt. Det känns bra betala så lite som möjligt i el.... Vill inte bidra till elbolagens vinster som är stora nog endå! Gas kan jag alltid leta efter billigare och ha extra flaskor hemma. Efter som vi bor på landet och elavbrott händer ibland så kan jag alltid laga mat!!!!
Att kunna laga mat vid strömavbrott och att man uppskattar gasspis är argument som jag köper utan vidare. Däremot förstår jag inte varför det är roligare att bidra till oljebolagens vinster än elbolagens. Speciellt inte när det blir dyrare.


