10 911 läst ·
54 svar
11k läst
54 svar
Sänksåg, men inte Festool
Egentligen behöver du ju bara kapa av så mycket gummiremsa som du i praktiken använder. Använder du exempelvis alltid skenan ensam utan att koppla den med någon annan kan du kapa gummit precis så mycket som du i framtiden kommer kunna kapa med skenan. Kopplar du skenorna kan du ju göra som du beskrev. Jag kopplar alltid mina 1400-skenor i en viss ordning (blir så då jag förvarar kopplingsbeslagen i ena änden på en av skenorna). Har därför bara kört av gummit helt i de kopplade ändarna på de båda skivorna.
Gummiremsan fungerar ju som splitterskydd också så man vill gärna att det ska vara i linje med resten av skyddet, därför brukar jag göra som du beskrev, koppla ihop skenorna. Men att koppla skenor är ingen rolig sak tycker jag, om man är perfektionist vill säga, kan göra en galen tills man blir nöjd.
Inte för att jag propsar på att använda kopplade skenor i onödan men SÅ jobbigt är det inte att få till det. Använder en bra rätskiva (MST180) för att "aligna" skenorna. Brukar inte trycka ändarna kloss an utan lämna en glipa på några tiondelar. Först fäster jag beslaget närmast ytterkant, skenorna vända med rätt sida uppåt. Sedan vänder man skenorna och lägger dem ovanpå rätskivan och trycker upphöjningen närmast gummilisten mot rätskivan och monterar det andra beslaget.End skrev:Gummiremsan fungerar ju som splitterskydd också så man vill gärna att det ska vara i linje med resten av skyddet, därför brukar jag göra som du beskrev, koppla ihop skenorna. Men att koppla skenor är ingen rolig sak tycker jag, om man är perfektionist vill säga, kan göra en galen tills man blir nöjd.
Hanterar man bara skenorna någorlunda försiktigt brukar beslagen inte röra sig. Dock kan allt böja sig när man lägger ut det så att det inte är rakt längre. Kollar alltid detta med rätskivan innan sågning. Ja, jag vet, jag borde skaffa en 3000-skena.
Jag gör precis som du gör, använder faktiskt just MST180 till det. Har jag gott om tid så stör det mig inte att sitta och pilla med skarvbeslagen men hur ofta har man tid?phl skrev:Inte för att jag propsar på att använda kopplade skenor i onödan men SÅ jobbigt är det inte att få till det. Använder en bra rätskiva (MST180) för att "aligna" skenorna. Brukar inte trycka ändarna kloss an utan lämna en glipa på några tiondelar. Först fäster jag beslaget närmast ytterkant, skenorna vända med rätt sida uppåt. Sedan vänder man skenorna och lägger dem ovanpå rätskivan och trycker upphöjningen närmast gummilisten mot rätskivan och monterar det andra beslaget.
Hanterar man bara skenorna någorlunda försiktigt brukar beslagen inte röra sig. Dock kan allt böja sig när man lägger ut det så att det inte är rakt längre. Kollar alltid detta med rätskivan innan sågning. Ja, jag vet, jag borde skaffa en 3000-skena.
Hade man kunnat justera båda beslagen på samma sida av skenan utan att behöva vända för nästa beslag tror jag det skulle vara lättare att justera. Det är oftast vid vändningen som det kan bli lite fel. Skenorna måste ju verkligen möta varandra helt utan glippa eller exakt samma avstånd längs skenornas ände. Då räcker det med att underlaget inte är helt rak (välvd eller vad det nu är) för att det ska bli fel. Efter att ha kopplat ihop skenorna brukar jag testa och såga vid skarven på någon spillbit för att garantera att det inte blir någon hack i sågsnittet vid passeringen till nästa skena.
Redigerat:
Varför använder ni inte bara en liten anslagsvinkel som referens för att aligna skenorna rakt? Referensen är ju upphöjningen på skenan och inte kanterna. Alltså man lägger anslagsvinkeln på var dera sida av upphöjningen för att se om det glappar. När man inte längre hör något klick/glapp så är det rakt.
Så kan man göra om man vill ha alignade mitt för varandra. Det är dock fortfarande fullt möjligt att montera två 1400-skenor med en lätt knyck i skarven så resultatet blir ett bananformat snitt. Genom att använda en längre rätskiva i stället för anslagsvinkeln minimerar man bananrisken.
Klicka här för att svara