Mikael_L
End skrev:
Här har du en "fil":
[länk]

Men för laminat har Festool en annan klinga som är avsedd för det:
[länk]

Har dock inte testat själv så jag vet inte om det är någon större skillnad gentemot originalklingan.
Ja se där, 4 tänder till ... :O :x

d^_^b

Klingan för laminat som är trapets slipad är nog kanon. Använder själv trapetsklinga till min justersåg vid all bearbetning av skivmaterial fanerat som icke fanerat och melamin överlägsen vanlig BA slipning (varannan spets höger vänster). Fördelen med trapets slipad är att den även ger bra snitt när den börjar bli slö.

Mvh Pär H

Jag har en Makita sänksåg och är mycket nöjd. Köpte paketet från axminster med två skenor i somras.
Förra veckan köpte jag Makitas tvingar till skenorna och blev smått förvånad när jag skulle betala.
XL-bygg ville ha hela 150kr för två tvingar. Jag som trodde dom skulle vara dyra.

Att såga i melamin med orginal 48T-klingan flisar ut väldigt lite för mig, men den har ju ritsfunktionen som fungerar bra
i melamin och laminat. Då flisar det inte alls.
Jag har däremot upplevt att den flisar ur på undersidan av snittet om jag inte ställer sådjupet ganska djupare(ca 1cm) än materialet när jag sågat melamin.
Men det vet jag inte om det beror på sågen eller handhavandefel, amatör som man är.

Men sänksåg med skena ångrar jag inte att jag köpte, så enkelt att såga har det aldrig varit.

Jag skrev igår att jag skulle göra en kortare presentation av köpet "pre-work", efter beställning från Axminster.

Paketering:

Två paket:

- Sågen låg i systainer som i sin tur låg i perfekt måttad kartong. Väskan (för skenorna) som ingick i paketet agerade embalage i systainern för att sågen inte skulle fara runt under transporten. I systainern låg också tvingar och slippapper jag beställt med sågen samt luftkuddar som embalage.

- Skenorna låg i wellpapp och där tänkte jag först att de såg ut att kunna ha tagit skada under transport, detta visade sig vara i det närmaste en omöjlighet. Skenorna låg i 4 lager wellpapp. Runt själva skenorna var det virat foam för att de inte skulle repas under hantering.

---

Jag köpte med två festooltvingar till skenan, dessa fungerar perfekt. Finishen på tvingarna var dock inte festoolkänsla. Lite repigt/rivigt stål och halvtaskig lack på trähantagen. Skulle jag gissa i ett blindtest kändes de mer biltema än festool. Se, å andra sidan, va fan spelar det för roll..

Jag gav 329 pund för såg i systainer, 2 skenor, förbindningsstycke och väska. Cirka 25 pund för två tvingar. Då Axminster inte kunde leverera i avsedd tid fick jag ett axcalibursågblad med på köpet. Detta är 24 tänders och 1,6 mm kerf så det bör passa med shimsring som brorsan får fixa mig en. Bra med bror på mekanisk verkstad.

Sammanataget är jag väldigt nöjd med själva köp- och transportdelen. Sågen känns väldigt exakt och lättjobbad nu "torrjuckande" men jag har ingen egentlig erfarenhet av sänksågar sedan tidigare. Skall bli kul att testa den i MDF, parkett etc.

Tvingarna kanske inte ser så märkvärdig ut, det är nog galv som gör att de ser ut sådär. Handtagen är väl inte så roliga, men sviker inte. Faktum är att de är bland de absolut bästa skruvtvingar man kan tänka sig, tillverkade av Bessey. Förhoppningsvis visar de sig vara bättre än första intrycket.

Jag kan bara rekommendera Makita sågen om man inte vill lägga ut Festool pengar ;) Jag beställde min från shop seltmann eller vad de nu heter i tyskland i somras till altanbygget och den sparade många sköna timmar för mig där. Bra pris och hyggligt snabb leverans. vet dock inte vad sågen kostar där i nuläget.

TryBran skrev:
Jag köpte med två festooltvingar till skenan, dessa fungerar perfekt. Finishen på tvingarna var dock inte festoolkänsla. Lite repigt/rivigt stål och halvtaskig lack på trähantagen. Skulle jag gissa i ett blindtest kändes de mer biltema än festool. Se, å andra sidan, va fan spelar det för roll..
Observerade samma sak när jag köpte lite fler tvingar för något år sedan. Påpekade det i butiken och det visade sig att alla deras tvingar hade betydligt sämre finish på metallytorna jämfört med de äldre Festooltvingarna. Galvningen upplever jag som lika bra, det är själva ytan på stålet som är grövre. Typiskt ett slimmad produktion som tyvärr inte kommer mig till godo i form av ett lägre pris...

Du skulle inte kunna ta lite bilder på systainern och innehåll? Jag saknar själva låda, och vet inte riktigt om det är värt 700:-+ för lådan , eller som det blir något billigare typ en plastback...

Intressant att Makitan blivit så billig. Makitan hade precis lanserats för ett par år sedan och var då dyrare än Festool sågen i sverige.
DeWalt sågen skulle jag aldrig överväga efter att ha sett den in action.

Mikael_L
Kave skrev:
DeWalt sågen skulle jag aldrig överväga efter att ha sett den in action.
Hmmm, det får du gärna utvecka aningens mer. :)

(Jag är absolut inget fan av DeWalt, ursäkta - gulmålade Black& Decker menar jag givetvis, men just deras sänksåg har jag fingrat lite på vid en verktygsdemo och tyckte faktiskt att den verkade och kändes rätt vettig, men jag har som sagt inte använt den då.)

corre skrev:
Du skulle inte kunna ta lite bilder på systainern och innehåll? Jag saknar själva låda, och vet inte riktigt om det är värt 700:-+ för lådan , eller som det blir något billigare typ en plastback...
Jag gör ett försök.

Priset är ju upp till dig. Jag hade personligen inte lagt 700 kronor på det om man inte hade något systemtänk som förenklats med hjälp av systainer.

Själva lådan är väl bra. Stabil plast, bra handtag. Insatsen i lådan är inte särskilt avancerad. Halvmjuk plast med en grundare utformning i botten för att sågen skall ligga någorlunda still.

• innehåll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • utsida.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En snabb fråga:
Jag skall börja använda min såg idag eller imorgon. Sågens klinga tar i gummilisten med någon mm marginal. Är sågen stabilt inställd från fabrik så att man bara kan såga av gummilisten för en perfekt avbild av klingans position? Det känns bra men är det något man skall kontrollera?

Jag såg en annan tråd om att man kunde lägga in en "toe-off" på festools variant (eller var det in..?) på någon tiodels milimeter. Är det verkligen nödvändigt? Har man den precisionen vid sågning i t.ex mdf-skivor?

TryBran skrev:
En snabb fråga:
Jag skall börja använda min såg idag eller imorgon. Sågens klinga tar i gummilisten med någon mm marginal. Är sågen stabilt inställd från fabrik så att man bara kan såga av gummilisten för en perfekt avbild av klingans position? Det känns bra men är det något man skall kontrollera?

Jag såg en annan tråd om att man kunde lägga in en "toe-off" på festools variant (eller var det in..?) på någon tiodels milimeter. Är det verkligen nödvändigt? Har man den precisionen vid sågning i t.ex mdf-skivor?
Min åsikt är att du kan såga av gummilisten enligt instruktionen utan att behöva göra mer. Men innan du sågar på riktigt i dina ämnen tjänar du på att kontrollera att sågen är vertikal en gång för alla. Kapa en hög rak regel, vänd ena sidan upp och ner, och se om det blir en glipa. Eller mät med en modern bevelbox.

--- Mats ---

Det här var den dummaste tråden jag läst på länge - den retade upp min köpnerv såpass mycket att jag precis lade en beställning på ovan nämnda såg + festool-tvingar.

Usch. Lås alla liknande trådar som direkt eller indirekt lockar till köp!

Jag har nu kört med Makitan i ett par månader och är väldigt nöjd. Jag har inte testat någon annan sänksåg med skena men däremot har jag kört en del med en Metabo KS 54 (cirkelsåg) med skena. Makitan ger betydligt bättre precision än KS 54:an.
Det enda jag kan klaga på är att det är inte lätt att kapa av gummiremsan precis i början och slutet av skenan då den ena styrningen på sågen då går utanför skenan. Styrningen är de två rattarna som syns i nederkant på bilden på sågen ovan. Skulle jag göra om kapningen av gummiremsan på mina skenor skulle jag sätta ihop skenorna, såga från mitten av den ena fram till mitten av den andra. Sen dela på skenorna och sätta ihop dem med de osågade ändarna mot varandra för att sedan såga av resten av gummit. Då har man hela tiden båda styrningarna på skenan hela tiden. På mina skenor blev gummit lite konstigt i början och i slutet. Vet ej hur det funkar på Festoolen eller DeWalten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.