10 911 läst ·
54 svar
11k läst
54 svar
Sänksåg, men inte Festool
Kanske? Jag tolkade det som att bra-byggare bara ställde enligt skalan och sen vart det helt rätt direkt. M4-skruven som jag talar om följer inte med sågen, och när man använder den för justering så flyttar sig inte skalan. Dvs du ställer in skalan på 32mm, finjusterar sen med skruven, men skalan står fortfarande på 32mm.FredrikR skrev:
Jag menar alltså att TS55:ans skala inte är anmärkningsvärt exakt i grundutförandet, men att man med eftermonterad justerskruv ändå kan ställa in mycket exakt.
Jag är en makita junkie fast jag har hitachi slagborr och tigersåg. Gillar festool men känner egentligen inte behovet om man jämför med makita.
Jag äger en DeWalt DWS520. Äger inte direkt mycket maskiner, dock är sänksågen min favorit. Blir förvånad varje gång att det blir så fina snitt så enkelt! Har förmånen att ha två skenor, dels 1.5m som följde med sågen, samt 2.5m som jag tillskansade senare. Även två tvingar finns med i bilden. Jäkligt nöjd med sågen, skulle rekommendera den till vem som helst!
En liten brasklapp är att jag inte använt någon konkurrerande såg, så jag kan inte ranka den gentemot konkurrenterna...
En liten brasklapp är att jag inte använt någon konkurrerande såg, så jag kan inte ranka den gentemot konkurrenterna...
Minns nån om det finns en jämförelsetråd mellan Festools TS55 och Makitan?
Jag har sett Festoolen som det självklara valet, när dagen 'D' infinner sig, men man ska kanske tänka om?
Jag har sett Festoolen som det självklara valet, när dagen 'D' infinner sig, men man ska kanske tänka om?
Jag får hem en Makita från Axminster idag. Prismässigt känns det som en bra deal. Om någon är intresserad kan jag göra en snabbrecension "pre-work" imorgon eller eventuellt ikväll beträffande paketering, frakt, pris etc.. Jag beställde två festooltvingar som enligt rykten skall passa i skenan, jag skickar med en kommentar om det också.
Det vore kanon,
var det festools snabbtvingar som du köpte? Passar dom till makita skenan?
Stod och klämde på Makitan och Fesstoolen på lunchen idag verkar var 2 fina maskiner.
För finsågning i säg parkett eller tex marinplyfa i teak, räcker klingorna som är med eller skall man gå ännu fintandigare?
var det festools snabbtvingar som du köpte? Passar dom till makita skenan?
Stod och klämde på Makitan och Fesstoolen på lunchen idag verkar var 2 fina maskiner.
För finsågning i säg parkett eller tex marinplyfa i teak, räcker klingorna som är med eller skall man gå ännu fintandigare?
Jag har en SP6000 med Matkias 48t klinga, sågar melamin istortsett utan flisning.
Lider av att inte ha riktiga tvingar till skenan, ligger på inköpslistan (som så mycket annat, justnu trall och reglar).
Skaffa ett vettigt sågbord med, guld värt. Har ont om plats i garaget, men carport. så bockar plus reglar och en offerskiva ställs upp därute och det fungerar utmärkt under underlag.
Lider av att inte ha riktiga tvingar till skenan, ligger på inköpslistan (som så mycket annat, justnu trall och reglar).
Skaffa ett vettigt sågbord med, guld värt. Har ont om plats i garaget, men carport. så bockar plus reglar och en offerskiva ställs upp därute och det fungerar utmärkt under underlag.
Här har du en "fil":Mikael_L skrev:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...496306&name=Specials-gklingor-160x2-2x20-TF52
Men för laminat har Festool en annan klinga som är avsedd för det:
http://www.festool.se/Produkter/Acc...496308&name=Specials-gklingor-160x2-2x20-TF48
Har dock inte testat själv så jag vet inte om det är någon större skillnad gentemot originalklingan.
Hur funkar det med att gera med andra sågar än Festo? Är ritslinjen fortfarande samma?
/Kent
/Kent