18 408 läst ·
49 svar
18k läst
49 svar
Sänksåg, Festool eller Mafell?
Tror denna video illustrerar exakt vad du vill veta....BerntS skrev:Ursäkta en dum fråga då jag själv inte har råkat ut för kast, på vilket sätt yttrar det sig ? Hur kan det blir farligt? ( obs. ej ironiskt )
Med en cirkelsåg så kan jag tänka mig att den nyper till men kan inte förstå hur det kan blir farligt.
Med bordssåg så kan jag tänka mig att skivan slängs iväg, men hur stor fara kan det orsaka?
Jag har letat men mest hittat att man skall använda klyvkniv men inte konsekvenserna av att inte använda.
Jag är själv intresserad av Makitan och kommer att använda den till både skivor och limträ.
http://www.youtube.com/watch?v=R4kxQqBu3ME
Vad som händer i fallet sänksåg på skena, är att materialet nyper om klingans bakkant, som ju är på väg nedåt-framåt. Eftersom materialet som sågas inte gärna kan flytta sig nedåt-framåt, kommer sågen att klättra uppåt-bakåt. Om man är beredd på detta, kan man oftast hålla emot en liten såg i tunt material. Om man inte är beredd, kommer sågen att lyfta från skenan, tappa sin styrning och skada material eller skena eller i värsta fall en hand. Det är en onödig risk, Jag har aldrig varit med om att en fjädrande klyvkniv, som finns på Mafells och Festools sågar har varit i vägen. Jag vet inte om Dewalts version har fjädrande klyvkniv.BerntS skrev:Ursäkta en dum fråga då jag själv inte har råkat ut för kast, på vilket sätt yttrar det sig ? Hur kan det blir farligt? ( obs. ej ironiskt )
Med en cirkelsåg så kan jag tänka mig att den nyper till men kan inte förstå hur det kan blir farligt.
Med bordssåg så kan jag tänka mig att skivan slängs iväg, men hur stor fara kan det orsaka?
Jag har letat men mest hittat att man skall använda klyvkniv men inte konsekvenserna av att inte använda.
Jag är själv intresserad av Makitan och kommer att använda den till både skivor och limträ.
Det är absolut en bra och viktig fråga.BerntS skrev:Ursäkta en dum fråga då jag själv inte har råkat ut för kast, på vilket sätt yttrar det sig ? Hur kan det blir farligt? ( obs. ej ironiskt )
Med cirkelsågen så knyper klingan fast. Då kommer antingen brädan att skjutas framåt med stor kraft (händer mkt sällan, den bör vara väl fastspänd) eller så kommer sågen att ryckas uppåt/bakåt. Håller du ordentligt i sågen med båda händerna och inte har någon annan kroppsdel i närheten (vilket du normalt inte har om du har har lagt upp allting ordentligt, tex på ett bord) och klingskyddet fungerar som det ska så är risken för personskador liten. Om dessa förutsättningar inte föreligger finns alltid risken att du sågar i dig själv. Risken för fula jack i materialet är överhängande oavsett vilket.
Kickback i en bordssåg kan resultera i två olika faror. Dels att biten flyger iväg med mycket hög kraft och hastighet och träffar dig (otrevligt och absolut farligt om det det i hals/ansikte). I tråden länkad nedan finns en länk till en video. Den andra kanske ännu större faran är att du skjuter på, får kickback, biten åter iväg otroligt fort och dina händer pressar fortfarande framåt. Det behövs inte mycket fantasi för att inse att de lätt hamnar i klingan. Då blir de ofta både sågade i och sönderslagna. Ett klingskydd (och naturligtvis en klyvkniv) är därför en toppenide.
Kom dock ihåg att klyvkniv inte eliminerar risken för kickback - den finns absolut ändå!
Här har jag skrivit mer om kickback/kast: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/124433-undvika-kickback.html
Redigerat:
Tack, ni har nog besparat mig ett par potentiella och allvarliga skador, har faktiskt slarvat rejält då jag kört omkring med min cirkelsåg... ( och nu då jag tänkte skaffa mig en makita sänksåg och dw745 bordsåg så måste jag nog skärpa mig...)
Det är alltför många som inte vet om att Festool säljer en liten kabelstump med plug-it-kontakt på. Man byter den gamla kabeln på sitt verktyg (om Festool, Bosch eller MAFELL!!!) och monterar denna lilla kabelstump med plug-it-kontakt. Sedan har man visserligen en grön sladd till Mafellen, men - vem bryr sig? Det är i alla fall en av nackdelarna folk listar för Mafell som kan elimineras. Jag tror jag kränger min strålande Festool mot en ännu med strålande Mafell.
Inte minst sedan de nu har ett samarbete med Bosch och tillverkar styrskenor med Bosch-logga till L-Å-N-G-T lägre pris. Heja! Och om man inte behöver alla superfinesser på Mafellen kan man ju köpa en Bosch! (Fast då får man inte finjustering av sågdjupet, t.ex...)
Inte minst sedan de nu har ett samarbete med Bosch och tillverkar styrskenor med Bosch-logga till L-Å-N-G-T lägre pris. Heja! Och om man inte behöver alla superfinesser på Mafellen kan man ju köpa en Bosch! (Fast då får man inte finjustering av sågdjupet, t.ex...)
Klicka här för att svara