Vilken sänksåg?

• Mafell

19 Röster 17,8%
  • Festool

61 Röster 57,0%
  • DeWalt & Makita

27 Röster 25,2%
  • Antal röster
    107
StyrmanBerg skrev:
För att ge lite återkoppling.
Det blev aldrig någon sänksåg när det var tänkt, det kom ett garage som behövde kärlek i vägen och inköpet sköts på framtiden. Men tankarna fanns kvar och jag sneglade länge mot Festool istället för att kunna använda sänksågen som bordssåg med hjälp av CMS-modul. Sen tänkte jag lite till, och kom fram till att det hade varit bra att ha en TS 75:a i bord och sen en 55:a löst så man slipper byta fram och tillbaka och samtidigt ha möjligheten att utnyttja 75:ans högre kapacitet vid behov.

När jag väl bestämt mig för att det där var en lösning som tilltalar mig så började jag inse att det handlar om en hel del pengar för två sågar, modul och benställning osv. Då blev jag snål och bestämde mig för att jag ska ge Makita en chans, så beställde en SP6000 i förra veckan. Den kommer senare kompletteras med en TS 75:a, men det inköpet blir inte av än på ett tag.

Tror fortfarande Mafell hade varit det klockrena köpet, men som vanlig dödlig amatör utan ett företag som backar upp inköpen så får man ibland titta lite på kostnaderna med...
Kul! Även jag loggade in för att skriva att jag gjort en plötslig kovändning. Var iväg och klämde på både Makitan och Festoolen idag och kan konstatera att jag inte på något sätt kan motivera skillnaden i pris. Makitan går att få för ca 3500 inkl två skenor från utlandet och om ingen snabbt kan motivera varför man ska lägga dubbla priset på Festool eller Mafell så kommer en sådan att levereras till dörren inom kort =)

M
I GDS 2009 gnälldes det lite att skenan inte ligger lika stadigt som hos de övriga sänksågarna. Kanske någon som har en Makita kan kommentera/dementera?

Jag uppskattar det enkla och snabba sättet att byta klinga hos Mafell, väldans bra dammuppsugning tillsammans med dammsugare samt det otroligt bra sidoanslaget som medföljer sågen. Jag köpte min från Miles i UK. Mindre bra är att sågens motor sticker ut till vänster om skenan där tex Festool inte gör det.

Mafell är den enda sänksåg jag använt, ingen annan erfarenhet....

MathiasFr skrev:
I GDS 2009 gnälldes det lite att skenan inte ligger lika stadigt som hos de övriga sänksågarna. Kanske någon som har en Makita kan kommentera/dementera?

Jag uppskattar det enkla och snabba sättet att byta klinga hos Mafell, väldans bra dammuppsugning tillsammans med dammsugare samt det otroligt bra sidoanslaget som medföljer sågen. Jag köpte min från Miles i UK. Mindre bra är att sågens motor sticker ut till vänster om skenan där tex Festool inte gör det.

Mafell är den enda sänksåg jag använt, ingen annan erfarenhet....
Det lät ju mindre bra, stabiliteten är oerhört viktig. Ska se om jag hittar testet...
Någon som har Makitan som vill ge en kommentar?

Det är inte så konstigt att festool leder och den kommer att vinna den här omröstningen. Men och jag säger men om alla som äger en festool skulle prova en maffel och se hur pass bättre den är så är jag övertygad om att maffelen skulle vinna.
Maffels skensystem med vakuum funktionen bara den gör sågen till en vinnare.
Om jag inte ägde en gammal festoo så skulle jag utan tvekan köpa en maffel och det beror nog mycket på vakuumskenan sen är ju sågen överlägsen festool.

Mvh Pär H

Bumpar frågan om återförsäljare för Mafell i Sthlm (eller närheten), ngn som känner till? Mafellen verkar ju onekligen ruskigt intressant...

M
pär h skrev:
......Maffels skensystem med vakuum funktionen bara den gör sågen till en vinnare......
Jo det skulle jag vilja ha också men det går inte riktigt in i budgeten :(

IvarN skrev:
Bumpar frågan om återförsäljare för Mafell i Sthlm (eller närheten), ngn som känner till? Mafellen verkar ju onekligen ruskigt intressant...
kanske inte finns någon......
http://www.mafell.de/cms/wm?catId=22358&art=cat

iaf inte sponsrad av Mafell

Nu har jag suttit och porrsurfat lite angående sänksågar. Mafell har uppenbarligen allt som Festool saknar men jag undrar hur ni som äger den upplever denna i och med att det saknas klyvkniv? Känns rätt märkligt att de skippat det.

Det känns mycket märkligt att Mafell har skippat klyvkniven. Speciellt som de har en fjädrande klyvkniv på de cirkel- och sänksågar som man tillverkade åt Hilti. '

I övrigt tror jag inte att man har så mycket nytta av en omröstning av denna typ - det är förmodligen relativt få som har någon riktigt möjlighet att faktiskt jämföra de olika modellerna.

Ja, eftersom klyvkniv väger tungt i prioriteringslistan så undrar jag om Mafells andra fördelar gentemot Festool och Makita kan övervägas?

Går i köptankar och jag är inte ute efter det billigaste så frågan är vilken av dem faktiskt är bäst? Har inte provat Makita eller Mafell så det vore intressant och få synpunkter från någon som har ägt eller använt minst två av dessa märken som nämndes ovan.
Hittills har jag förstått att Makita ger mest bang for bucks men är den verkligen bättre än Festool?

Och förresten så har jag hört lite lösa rykten om att Festool ska "snart" släppa en ny sänksåg, är det någon som kan bekräfta eller dementera? Om detta stämmer, ungefär när kommer den ut? TS55 har ju trots allt ganska många år på nacken även om den är underbar så känns det som att en uppgradering vore på sin plats.

jag har haft makitan på jobb och har festool privat och om jag hade fått välja så hade jag tagit festool pga deras tillbehör så som splitter skydd på höger sida + plug it kabel

Hade bestämt mig för Mafell trots att den är ovanlig och inte helt lätt att hitta tillbehör till i Sverige. De som provat båda verkar ju enhälligt rekommendera Mafell.

Har suttit och kollat priser i England/Tyskland och så svänger jag in på Ångsågen i Luleå som numer ingår i Bygmakoncernen och så har de Festool TS 55 EBQ-Plus-FS med extra skena för 4440 kr exkl. moms. som erbjudande hela Mars.

Mafell med dubbla skenor kostar 5600 kr exkl.moms. inkl. frakt.

Så det blir nog Festool iaf, har ju lite Festool sen tidigare sticksågen och en C12 med tillbehör.

Ni som kunnat jämföra, är Mafell värd mellanskillnaden?

klämde på Mafell sågen för ett par veckor sedan och var glatt imponerad av den demo jag fick av butiken (Theofils) men ryggade tillbaka ett par steg när jag hörde priset! Huga!

Har själv TS55'an med alla tillbehör men tycker själv att Makitan är en precis lika bra såg och skulle jag göra samma val idag gällande sänk - Makita! Detta enbart vad du betalar för den från tex Axminster.

Jag får Makitan från Axminster.co.uk (Ex-VAT) för 2.800+ frakt och DET är det minsann verkligen värt!

Monterat skrev:
Hade bestämt mig för Mafell trots att den är ovanlig och inte helt lätt att hitta tillbehör till i Sverige. De som provat båda verkar ju enhälligt rekommendera Mafell.

Har suttit och kollat priser i England/Tyskland och så svänger jag in på Ångsågen i Luleå som numer ingår i Bygmakoncernen och så har de Festool TS 55 EBQ-Plus-FS med extra skena för 4440 kr exkl. moms. som erbjudande hela Mars.

Mafell med dubbla skenor kostar 5600 kr exkl.moms. inkl. frakt.

Så det blir nog Festool iaf, har ju lite Festool sen tidigare sticksågen och en C12 med tillbehör.

Ni som kunnat jämföra, är Mafell värd mellanskillnaden?
Bland de som inte är till hundra procent grönklädda har det förekommit synpunkter på att 55an är lite klen. Samtidigt har Festool valt att göra sågklingorna till den sågen klenare och därmed mindre tungdrivna, vilket kan ha ett samband.

Valet brukar stå mellan riktigt dyra och bra grejer (Mafell verkar höra dit), eller billigare men ok. Makita och DeWalt brukar också nämnas. För några år sedan var diskussionen oftast att Festool var bäst men dyra. På senare tid upplever jag många inlägg som att det inte är priset som gör att man släpper Festool, utan tron att annat kan vara bättre. Snickarboden till exempel favorerar DeWalt för bordssågar, andra Makita för andra saker.

--- Mats ---

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.