Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
X Xanthopteryx skrev:
Man har INTE sänkt bränslepriserna med 10 kronor.
Dieseln har gått ner ca 10kr sedan pristoppen kring 28 när partierna började hojta så helt fel har de inte haft.

Du verkar däremot helt knäpp; du är uppröd för att man sänkt reduktionen så att priset gått ner men samtidigt så är du arg för att man inte sänkt så mycket som du tycker att det utlovats. Hur skall du ha det?

Förresten så behöver du inte svara, då du nu fått nytt boede på ignore listan tillsammans med övriga stollar som BirgitS och djac.

• Gilla
  • Haha
CM1234 och 3 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi har sex åldrade reaktorer i drift som snart behöver ersättas. Vi planerar för en massiv ökning av elanvändningen. Vi behöver fokusera även där.
Absolut, det är ingen möjlighet att sänka våra utsläpp men om vi måste ersätta dessa med fossil kraft så har vi problem.

Många långa inlägg.😉
Priset på lokala tankstället fortfarande på bensin 16,75 och 17,32 för diesel. Tänkte bara ge lite fakta i tråden hur priserna förändrats efter årsskiftet.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
R Riverground skrev:
Nej jag missförstod inte, jag håller inte med. Särskilt inte jämförelse med "inte rasist men" då mycket av det som tidigare stämplades som rasism nu är allmänt vedertaget som korrekt.

Att ta bort reduktionsplikten ökar inte utsläppen nämnvärt då mindre grödor nu kommer att användas för bioinblandning i Europa och det är ändå lika illa för klimatet. Regeringen försöker få igång utbyggnad av kärnkraft och det är den viktigaste åtgärden för att minska användningen av fossil energi och se till att vi har tillräcklig planerbar kraft för att klara elektrifieringen.
öh, nä..

Claes Sörmland
D djac skrev:
Absolut, det är ingen möjlighet att sänka våra utsläpp men om vi måste ersätta dessa med fossil kraft så har vi problem.
Det kommer att bli en kombo av vind och kärnkraft eftersom politikerna och makthavarna är överens. Småskuttarna MP och C kan inte stoppa kärnkraft denna gång för då faller samhället.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo det blir en härligt polariserad debatt i framtiden. 😇

Jag är helt säker på att de miljöreligiösa får det mycket svårt i framtiden.

Politikernas "vinterlov" tar slut i helgen och på Måndag brakar det loss.
Debatten kommer bli som med skolfrågan, de sakkunniga trycks undan av de okunniga populisterna och så debatterar man bara verkningslösa fantasier, sen undrar folk varför det går snett.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Många långa inlägg.😉
Priset på lokala tankstället fortfarande på bensin 16,75 och 17,32 för diesel. Tänkte bara ge lite fakta i tråden hur priserna förändrats efter årsskiftet.
Jo nu kan man då istället betala den kommande dyra elfakturan.

A AndersS skrev:
Många långa inlägg.😉
Om elpriset får en olycklig tendens att stanna på nuvarande höga priser även efter helgen så är det snart värt att dra igång dieselvärmarna för att hålla kåken varm å go 🤓

D Daniel 109 skrev:
Är det så svårt att förstå. Vi behöver ställa om hela samhället. Att några enstaka personer byter bränsle räcker inte.

Att jag tankade HVO innan reduktionsplikten ökades berodde på att skillnaden i utsläpp var större och prisskillnaden mindre.

Att jag följer de förutsättningar som gäller i samhället är inte på något sätt motsägelsefullt med att jag vill ha en förändring. Det handlar om att ge alla ett incitament att minska förbrukningen, inklusive mig.
Jag fångades av inledningen i ditt inlägg – som jag i grunden på sikt stödjer. Men ditt inlägg ger också intrycket av en tidsaspekt – som jag nödvändigtvis inte stödjer.

Jag var tidigare nog lika övertygad som du synes vara angående klimatet och brådskan – och ingen var gladare än jag när huvuddelen av världens ledare utsåg koldioxiden som den stora och gemensamma fienden. Men sedan fick jag en signal – ”det här stämmer inte”. (Det var direkt efter Al Gores inträde på klimatscenen).

Jag blev väl lite upprörd ”vad då stämmer inte – det klart att det stämmer” tyckte jag. (Jag trodde initialt att det var några typ ”oljekramare” – men det var det inte).

Så jag satte i gång och verkligen i detalj sätta mig in i frågan (för att bevisa för mig själv att ”det visst stämde”) – och då tittade jag speciellt på koldioxidmolekylens strålningsegenskaper – och vad som kan påverkas i omgivning där den finns. Men koldioxidmolekylen är en ganska knepig kamrat – och jag fick inte bilden att stämma. Det spretade åt alla håll – d.v.s. det stämde inte alls.

Att få bilder att stämma har jag professionellt och internationellt arbetat med i över 60 år – det har varit min profession (som jag är rätt duktig på) – men här gick jag bet. Men en eftermiddag sent 2019 råkade jag titta på en video med en professor Lennart Bengtsson – hade aldrig hört talas om karlen. (Lennart visade sig vara en av världens mest meriterade klimatforskare – med hela sin karriär på det internationella planet). Plötsligt satte jag mig rakt upp i min stresslessfåtölj – här fanns en kille som visste mer om koldioxid än vad jag visste.

Jag ringde Lennart och på hans fråga om min utbildning – lyckades jag övertyga honom om att jag var rätt bra på både matematik och fysik (som var förutsättningen) – och sedan fick jag 54 fantastiska minuter. Jag förklarade under samtalet bl.a. hur jag såg på koldioxidmolekylens strålningsegenskaper, och han svarade ”du har rätt – men mycket av den strålningen kommer inte särskilt långt”. På bråkdelen av en sekund föll alla bitar på plats i mitt stora klimatpussel – och de har inte flyttat på sig sedan dess.

Den enda som kan övertyga dig om något annat än det du tror på – är du själv. Tro inte på någon – inte på mig heller – men sätt dig in i frågan på djupet. Se till att matematiken och fysiken hänger ihop.

Ett tips på vägen kan kanske vara Lennarts kommentar ”du har rätt – men mycket av den strålningen kommer inte särskilt långt”. När du hittar ett samband där den kommentaren passar in – då är du nog ganska nära.

Men när du börjar närma dig den punkten, kan ju ett gott råd vara att du sitter ner och helst tar på dig ett säkerhetsbälte – så att du inte ”går i taket” när du inser vad det betyder.
Lycka till.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, det är det jag menar, folk säger att de köper det sambandet, läpparnas bekännelse, men sen gör de tvärtom, då är det handlingen som gäller i mina ögon. Det händer ofta i frågor där sådana etiketter sätts, man vet att det är något dåligt och säger därför något annat än det man egentligen menar.

Det har blandats ihop med rasistetiketten här i tråden och där är det ju klassiskt med, -jag är inte rasist men..., och sen slänger vederbörande ur sig en rasistisk åsikt.
Lite som dom som hyllar greta thunberg för att sedan sätta sig i flygplanen för att åka på charterresor.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
P
Nu har jag inte läst tråden så det kanske redan har varit uppe men har någon mer än jag reagerat på att priset på HVO100 har rasat rejält trots att det inte faller under reduktionsplikten???

P
galento galento skrev:
Flygskatten skulle höjas visst , bra det kan ju förhoppningsvis minska miljöpåverkan.
Man behöver inte åka till Thailand för att sola , men man behöver ta sej till sitt jobb.
Flygskatten är inga problem för oss i söder som flyger från CPH.

maxmsm skrev:
Flygskatten är inga problem för oss i söder som flyger från CPH.
Jo och flygskatten är ju samma löja som reduktionsplikten.

Just nu på Flightradar24 och enstaka plan över vårt arma land som ska rädda världen.

• Skärmdump av Flightradar24 visar levande flygtrafikövervakning med många flygplan symboler över global karta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo, det är det jag menar, folk säger att de köper det sambandet, läpparnas bekännelse, men sen gör de tvärtom, då är det handlingen som gäller i mina ögon. Det händer ofta i frågor där sådana etiketter sätts, man vet att det är något dåligt och säger därför något annat än det man egentligen menar.

Det har blandats ihop med rasistetiketten här i tråden och där är det ju klassiskt med, -jag är inte rasist men..., och sen slänger vederbörande ur sig en rasistisk åsikt.
Det var ju dom goda krafterna som satte rasiststämpeln på allt och alla som inte följde "öppna era hjärtan-narrativet", därför fick folk förklara sig med att man inte var rastist, men.. följt av ett rent logiskt resonemang som senare har visat sig vara tämligen rätt.

Jag är inte klimatförnekare, men.. jag köper då inte allt som dom goda krafterna försöker övertyga oss om att vi, speciellt i Sverige, behöver göra.

• Gilla
Riverground och 8 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Nu har jag inte läst tråden så det kanske redan har varit uppe men har någon mer än jag reagerat på att priset på HVO100 har rasat rejält trots att det inte faller under reduktionsplikten???
Tillgång och efterfrågan. Den konstlade bristen på biodrivmedel kommer minska när det inte behöver blandas i lika mycket vanlig soppa och det finns mer kvar till HVO. Skogsägare och biomassaproducenter gråter, andra jublar.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.