92 064 läst ·
1 985 svar
92k läst
2,0k svar
Sänkning av reduktionsplikten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att växla över bilism till lokaltrafik skulle ge rätt marginel skillnad i utsläpp i Sverige, åtminstone som det ser ut i dagsläget.
Bussar har i snitt 8.9 passagerare (med väldigt stor spridning mellan avgångar/rutter - nattetid och på landsbygd är stor skillnad mot rusningstid i städer).
Bussar drar runt 4L/mil, så varje passagerare förbrukar så säga 0.4L/mil, det är snudd på samma som om de hade kört bil. Om sen lokaltrafiken innebär en omväg jämfört med bilen så blir miljönyttan ännu mindre i praktiken.
Jag är busspendlare, äger ingen bil, men jag har funderat rätt mycket på det här. Speciellt som enda busslinjen på dagtid innebär dubbelt så lång ressträcka som om jag hade kört bil (5 mil istället för drygt 2), trots jag bor relativt nära flera storstäder.
Bussar har i snitt 8.9 passagerare (med väldigt stor spridning mellan avgångar/rutter - nattetid och på landsbygd är stor skillnad mot rusningstid i städer).
Bussar drar runt 4L/mil, så varje passagerare förbrukar så säga 0.4L/mil, det är snudd på samma som om de hade kört bil. Om sen lokaltrafiken innebär en omväg jämfört med bilen så blir miljönyttan ännu mindre i praktiken.
Jag är busspendlare, äger ingen bil, men jag har funderat rätt mycket på det här. Speciellt som enda busslinjen på dagtid innebär dubbelt så lång ressträcka som om jag hade kört bil (5 mil istället för drygt 2), trots jag bor relativt nära flera storstäder.
Varför ska man vänta med elektrifieringen, vi har redan el så det räcker och blir över.P paralun skrev:
Det är ett skämt till plan och ingen med kunskaper i ämnet har kunnat se den som något annat.
Propaganda av och för troende men utan kunskaper.P paralun skrev:Citat:
Kärnkraften är en förutsättning för att nå klimatmålen
Kärnkraften har potential att producera de stora mängder fossilfri el som
är en förutsättning för klimatomställningen. Kärnkraftens betydelse för att
nå klimatmålen om nettonollutsläpps lyfts även fram av Internationella
Energiorganet, IEA. IEA bedömer att takten för utbyggnaden av kärnkraft
behöver fyrdubblas till 2030 jämfört med 2022 för att klara netto-noll
utsläpp till 2050. En ökad tillgång på kärnkraftsel stärker också
leveranssäkerheten i det svenska elsystemet.
Att det får byggas nya kärnkraftsreaktorer ger förbättrade förutsättningar
för att genomföra elektrifieringen av transportsektorn och industrin som är
beroende av ett starkt kraftsystem. Att kunna bygga kärnkraftsreaktorer på
nya platser öppnar för ny planering av kraftsystemet, vilket kan sänka
systemkostnaden. Vi behöver elektrifiera fordon och industriprocesser för
att fasa ut användningen av fossila bränslen. Industrin och transportsektorn
är i fokus, på grund av sina stora utsläpp av fossil koldioxid, men
elektrifiering är avgörande för att ställa om även andra sektorer.
Kärnkraften utgör redan i dag en bärande del av det svenska elsystemet
(ca 50 TWh motsvarande 30 procent av elproduktionen) och bidrar därmed
starkt till att den svenska elmixen har unionens lägsta klimatavtryck
(koldioxidutsläpp per MWh). Kärnkraften har flera egenskaper som
tillsammans bidrar till en trygg elförsörjning och som kännetecknar ett
robust elsystem. Kärnkraften minskar därför behovet av nätutbyggnad och
storskalig energilagring, och möjliggör nyanslutning av intermittenta
fossilfria energikällor såsom vind- och solkraft."
Thats it!
www.regeringen.se/contentassets/990c26a040184c46acc66f89af34437f/232405900webb.pdf
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Skulle inte bussarna få fler passagerare i snitt om fler växlade över från bil till buss?B Byggmarodören skrev:Att växla över bilism till lokaltrafik skulle ge rätt marginel skillnad i utsläpp i Sverige, åtminstone som det ser ut i dagsläget.
Alltså en extra passagerare skulle i princip inte leda till utökade utsläpp från bussen alls medan utsläppen från bilarna minskar?
Så är det ju med allt sånt här, man behöver inte bekänna sig till någonting för att vara det, det avgörs ju av vad du säger och/eller gör. Man frågar tex inte en fortkörare om de identifierar som en, det avgörs av hur snabbt denna körde och sen är det som det är.Claes Sörmland skrev:
Att författarna väljer att kalla de som ger ett visst svar för "klimatförnekare" ändrar inte på resultatet. Det är bara subjektivt tyckande av författarna. De hade kunnat kalla dem för "dumbommar" också om de kände för det.
Om du tittar på de nedbrutna resultaten i grupper så hittar du ett grundmurat stöd för mänsklig påverkan som orsak till uppvärmning i alla grupper. D v s inte så spännande, utan endast snittvärden som rör lite på sig.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 813 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 813 inlägg
Föraktet för de med andra kunskaper och åsikter slår nya rekord. Ni kommer aldrig få med er majoriteten av Sveriges befolkning med den attityden. Acceptera att dagens klimatpolitik har sin grund i senaste valresultatet. Vill du något annat kanske du ska sluta se ner på dina medmänniskor?D djac skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Vad för andra kunskaper syftar du på?MultiMan skrev:
Du förstod inte mitt argument.D djac skrev:
Det är en godtycklig indelning i kategorin "klimatförnekare" som författarna har valt. Den baseras inte på objektivt valda kriterier utan är ett resultat av deras personliga val. Man kan välja andra indelningar och då får man helt andra andelar som ingår i gruppen "klimatförnekare".
Fokusera på vad data faktiskt visar: Att när man frågar människor i Sverige om deras attityder så ställer de som deltar i dylika pollningsövningar nästan alla upp på att uppvärmningen är orsakad av människan. Lägg det på minnet, det är resultatet utan spin.
Sen kan man ifrågasätta om detta verkligen är sant, alltså om frånfallet av vissa grupper av svarande är ett problem för att alls generalisera datan. Det problemet har ju alla dylika undersökningar idag.
Jag tror alla har andra kunskaper men nästan alla vet att dessa just är bra till annat, att applicera sina stora kunskaper i andra ämnen är inte trovärdigt. Vi ser det ofta i pressen där det slängs fram en akademisk (och i sammanhanget irrelevant) titel och en åsikt i ett helt annat ämne, click bait.MultiMan skrev:
Vet inte, men jag tror inte det är så enkelt. Grundproblemet för Sverige är trots allt att vi är ett stort utspritt land.BirgitS skrev:
Befintliga turer är "optimerade" för lämpligt underlag med folk. Skulle man storskaligt tvinga över persontransporter till bussar hade antalet linjer och avgångar behövt ökas drastiskt för folk som jobbar natt, bor i obygden etc, så frågan är om det hade blivit så mycket bättre i praktiken.
En mer flexibel lösning liknande taxis hade kanske varit funkat bättre (men då är skillnaden mot att ta bilen inte så stora längre)?
Jo, det är det jag menar, folk säger att de köper det sambandet, läpparnas bekännelse, men sen gör de tvärtom, då är det handlingen som gäller i mina ögon. Det händer ofta i frågor där sådana etiketter sätts, man vet att det är något dåligt och säger därför något annat än det man egentligen menar.Claes Sörmland skrev:
Du förstod inte mitt argument.
Det är en godtycklig indelning i kategorin "klimatförnekare" som författarna har valt. Den baseras inte på objektivt valda kriterier utan är ett resultat av deras personliga val. Man kan välja andra indelningar och då får man helt andra andelar som ingår i gruppen "klimatförnekare".
Fokusera på vad data faktiskt visar: Att när man frågar människor i Sverige om deras attityder så ställer de som deltar i dylika pollningsövningar nästan alla upp på att uppvärmningen är orsakad av människan. Lägg det på minnet, det är resultatet utan spin.
Sen kan man ifrågasätta om detta verkligen är sant, alltså om frånfallet av vissa grupper av svarande är ett problem för att alls generalisera datan. Det problemet har ju alla dylika undersökningar idag.
Det har blandats ihop med rasistetiketten här i tråden och där är det ju klassiskt med, -jag är inte rasist men..., och sen slänger vederbörande ur sig en rasistisk åsikt.
Jag håller med om att det liknar diskussionen kring invandring. De som är emot t ex reduktionsplikten för att de inte anser att det är ett effektivt sätt att minska utsläppen blir kallade klimatförnekare eller anklagade för att de inte bryr sig om miljön. Precis som de som påtalade problemen med invandringen från 2000 till idag blev anklagade för att vara rasister.D djac skrev:Jo, det är det jag menar, folk säger att de köper det sambandet, läpparnas bekännelse, men sen gör de tvärtom, då är det handlingen som gäller i mina ögon. Det händer ofta i frågor där sådana etiketter sätts, man vet att det är något dåligt och säger därför något annat än det man egentligen menar.
Det har blandats ihop med rasistetiketten här i tråden och där är det ju klassiskt med, -jag är inte rasist men..., och sen slänger vederbörande ur sig en rasistisk åsikt.
Problemet med den debattmetoden är att de med vettiga åsikter då väljer att hålla tyst och arenan lämnas till extremer på båda håll.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 112 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 112 inlägg
Och du verkar helt ha missat syftet med att referera till undersökningen. Tror du att Tomtom79 blev mer eller mindre klok när det gällde svaret på frågan i inlägg #607?Claes Sörmland skrev:
Du förstod inte mitt argument.
En ledtråd kan vara att han gillade mitt svar och det har knappast att göra med om det är just 2 eller 6 % som en grupp vid ett universitet för in i en grupp som de kallar för klimatförnekare. Det är faktiskt många promille av Sveriges befolkning som anser att klimatförändringarna inte i huvudsak är orsakade av mänskliga aktiviteter.
En sån generell kritik mot pollning av attityder delar jag. Frågar du folk om de är goda människor så svarar de att de är det. Eller snarare, många svarar det som förväntas av dem utifrån socialt tryck. Det säger inte mycket om hur de kommer att handla/agera.D djac skrev:
Om jag förstår dig rätt så menar du att i handling är det en mycket större andel som inte är beredda att göra så stora uppoffringar för att minska de mänskliga utsläppen av klimatgaser. Jag delar den synen och datan för koldioxidhalten i atmosfären visar ju att utsläppen fortgår och med något accelererad takt de senare åren.