Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
M Myckling skrev:
Men nu flyttar du ju fokus. Det vi pratar om gäller väl den förändring som skett nu och där du påstår att fler kommer att köra med pga prissänkningen.
Självklart är det så

D
N Nalleman64 skrev:
Så du tror alltså priset kommer att "krypa tillbaks" till samma nivåer som innan årsskiftet?
Priset på olja förutspås ligga på relativt "normala" nivåer så någon sådan prisuppgång verkar osannolik.
[länk]
Det är en marknadsekonomi, det finns ingen överenskommelse om en cost + modell vad jag vet. Betalningsviljan finns och det kommer såklart utnyttjas

D djac skrev:
Det är en marknadsekonomi, det finns ingen överenskommelse om en cost + modell vad jag vet. Betalningsviljan finns och det kommer såklart utnyttjas
Hur tänker du att de svenska priserna på drivmedel ska kunna gå upp om oljepriset inte går upp, kanske ner tom? Borträknat inflationen.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl som vanligt, folk tar lite för mycket utgångspunkt i sig själva när de ska försöka göra prediktioner om populationer. Men man är sällan representativ eller har ens en god föreställning om sitt eget agerande.
Så är det såklart
Samtidigt är just ändring av bränslekonsumtion, bilåkande, att flytta och byta jobb grejer som går väldigt långsamt för väldigt många människor. Särskilt för medelålders+.
Helt klart tar det tid, men det påverkar nog många, men inte alla.
Försök att få vanebilister att åka kollektivt visar ju t ex att det knappt händer. Lättare att påverka unga människor, deras hjärna är enklare att koppla om.
Jag åkte för 25 år sen alltid bil till jobbet, idag aldrig. Så jag tolkar det som en fin komplimang så här i början på det nya året. ❤️ (ok, kanske påverkar det var jobbet ligger också, men jag tar ändå komplimangen, jag får inte så många i min ålder 😉)

Redigerat:
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om man vill ha det så jämlikt som möjligt så borde ju just arbete vara det som beskattas lägst.
Det var mycket länge sedan vi hade en regering och riksdag som ville ha det så jämlikt som möjligt. De senaste 40 åren eller så har allt gått ut på att ge de rika mer, så att de inte ska välja att lämna landet med alla sina pengar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Tur att karteller är olagliga i Sverige 🙃. Dom stora bolag blev ju ertappade med fingrarna i syltburken 1999 och förlorade i marknadsdomstolen några år senare..

BirgitS
K Kane skrev:
Minskning i bilkörning/totalkonsumtion är väldigt liten i relation till kostnadsökningen.
10 % eller så är väl inte väldigt liten minskning. Exakt hur det förhåller sig går ju inte att veta utan att särskilja bensin/dieselförbrukning för privat användning från företagens.

D djac skrev:
Det finns konkurrenter också, få saker justeras väl i sådan grad till tillgång/efterfrågan som olja och dess följdprodukter.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Riverground skrev:
Det finns konkurrenter också, få saker justeras väl i sådan grad till tillgång/efterfrågan som olja och dess följdprodukter.
Det är väl just tillgången som brukar gå ner när oljebolagen tycker att priset är för lågt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl just tillgången som brukar gå ner när oljebolagen tycker att priset är för lågt.
Länderna i Opec och ryssland brukar dra ned, inte oljebolagen vad jag vet. De västliga bolagen upp så mycket de kan, även om investeringsviljan och prospekteringen självklart ökar när priset går upp.

• Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
R Riverground skrev:
Länderna i Opec och ryssland brukar dra ned, inte oljebolagen vad jag vet. De västliga bolagen upp så mycket de kan, även om investeringsviljan och prospekteringen självklart ökar när priset går upp.
Förlåt, det var Opec etc. som jag tänkte på när jag råkade skriva oljebolagen.

D djac skrev:
Det är propaganda eller kunskapsunderskott, en plastpryl tillverkad för en svensk eller en tysk innebär exakt samma påverkan, det blir inte renare för att det är svensk konsumtion.
Nejdå det är mer "reality"....

Sen förundras man ju över hur man samtidigt som man inför en reduktionsplikt med stora kostnader även lägger ner fungerande kärnkraftverk som R1/R2. Magda med sin bakgrund borde fattat bättre.

Men nu ska ju det här rättas till och grunden då är att vi har en säker samt stabil planerbar elproduktion, sen kan vi byta till eldrivna fordon.

https://www.regeringen.se/contentassets/990c26a040184c46acc66f89af34437f/232405900webb.pdf

• Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
D
G Greger_08 skrev:
Tur att karteller är olagliga i Sverige 🙃. Dom stora bolag blev ju ertappade med fingrarna i syltburken 1999 och förlorade i marknadsdomstolen några år senare..
Det är inte kartell att ta ut så mycket man kan för en vara

D
P paralun skrev:
Nejdå det är mer "reality"....

Sen förundras man ju över hur man samtidigt som man inför en reduktionsplikt med stora kostnader även lägger ner fungerande kärnkraftverk som R1/R2. Magda med sin bakgrund borde fattat bättre.

Men nu ska ju det här rättas till och grunden då är att vi har en säker samt stabil planerbar elproduktion, sen kan vi byta till eldrivna fordon.

[länk]
Så svenskt konsumerade plastprylar belastar mindre än om en dansk köper den, för att stanna på ämnet..?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Så svenskt konsumerade plastprylar belastar mindre än om en dansk köper den, för att stanna på ämnet..?
Nej vi har fullt fungerande sopeldade värmeverk men mycket bra rening som tar hand om det.
Inget problem i Sverige.

Däremot så skulle det vara önskvärt att vi hade råd med att elektrifiera våra fordon och då främst i transportsektorn men det var ju någon som saboterade vårt fungerande elsystem. Sen klarar vi själva inte ens av att öppna gruvor för viktiga mineraler som behövs för elektrifieringen av fordonen.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.