Halloj!

Byggde ut huset för några månader sen.
För 3 veckor sen satte röris igång golvvärmen. (Vattenburen som resterande av huset)

Sitter en egen central med 2 slingor i nya delen.
Nu när vi börjat montera dörrar och lister märker vi att det är väldigt varmt där inne i nya delen.
Jag har ställt termostaten på 19 grader men de blir aldrig under 22.

Nu har ja även provat att dra ut kontakten på sändaren till termostaten och hållt in knappen för att connecta om termostaten med mottagaren.
Har dessutom ställt ner termostaten så lågt de går (5 grader) bara för att se om de händer nått med värmen.
Tog bort hatten på ställdonet och masserade piggen upp och ner lite.

Systemet är helt nytt uponor smartrix system.
Ställde tom en annan termometer över den andra och dem visar lika.

Tänkte ja skulle ringa röris efter dessa röda dagar men tänkte kolla här först om ni har några idéer.

Bifogar lite bilder.

• Två termometrar visar inomhustemperaturen i ett rum, båda på 22,2 °C respektive 22,3 °C, i en nyinstallerad golvvärmesystemsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En Uponor Smatrix värmecentral med vita rör och svarta kontrollenheter synliga i ett elskåp.
    Skapa konto
Löser inte grundproblemet men du kan ta bort styrdonet så länge, och skruva dit handratten som bör ha följt med. Så kan du manuellt skruva ner stiftet i ventilen och få ut mindre värme i golvet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alltgår Alltgår skrev:
Löser inte grundproblemet men du kan ta bort styrdonet så länge, och skruva dit handratten som bör ha följt med. Så kan du manuellt skruva ner stiftet i ventilen och få ut mindre värme i golvet.
Hittar tyvärr inget sånt verktyg.
Vilken del är de som ska justeras? Hittar ingen manual på internet heller.

• Grön justeringsskruv på svart underlag, del av verktyg utan manual.
    Skapa konto
Så här ser min ut, blå plast. När du skruvar den medurs så trycks stiftet ner i ventilen = mindre värme går ut.
Blå plastknopp på en rörinstallation med kopparrör, använd för att reglera värme genom att justera ventilen manuellt.
Skapa konto

Har också Uponors Push 12, till en slinga i tillbyggnad. Sedan mitt styrdon dog så reglerar jag bara genom att skruva handratten upp/ned.

• Gilla
Manges totalBygg
  • Laddar…
K Kbaren skrev:
Halloj!

För 3 veckor sen satte röris igång golvvärmen. (Vattenburen som resterande av huset)

Nu när vi börjat montera dörrar och lister märker vi att det är väldigt varmt där inne i nya delen.

Nu har ja även provat att dra ut kontakten på sändaren till termostaten och hållt in knappen för att connecta om termostaten med mottagaren.
Har dessutom ställt ner termostaten så lågt de går (5 grader) bara för att se om de händer nått med värmen.

Tänkte ja skulle ringa röris efter dessa röda dagar men tänkte kolla här först om ni har några idéer.

Bifogar lite bilder.
Ser inte ut som att du har någon shunt inkopplad då går det ju ut alldeles för varmt i slingan pågrund av att resten av huset har radiatorer och de har en högre ut lednings temperatur

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
S Snickesnackaren skrev:
Ser inte ut som att du har någon shunt inkopplad då går det ju ut alldeles för varmt i slingan pågrund av att resten av huset har radiatorer och de har en högre ut lednings temperatur
Har inga radiatorer i huset. Denna central har tillförsel från en annan större central med 6 slingor.

Mottagaren reagerar på termostaten men ställdonet verkar inte vilja röra på sig.

K Kbaren skrev:
Halloj!

Bifogar lite bilder.
Säkert fel kopplat eller något defekt. Då är min frågan.. är ställdonet kall eller varm? För när den fungerar så ska den var varm och ringen på ställdonet ska var ner tryckt för sänka flödet från värme. Om du har den på lägsta så ska ringen vara nere. Jag hade fel på vår värmegolv för inte så länge sen. Jag upptäckte under sommaren att vår golvvärme var igång även den var på lägsta och vi har LK system som man snurra på Kontrollpanel. Den var fel kopplat från Kontrollpanel till ställdonen.

Ki T Ki T skrev:
Säkert fel kopplat eller något defekt. Då är min frågan.. är ställdonet kall eller varm? För när den fungerar så ska den var varm och ringen på ställdonet ska var ner tryckt för sänka flödet från värme. Om du har den på lägsta så ska ringen vara nere. Jag hade fel på vår värmegolv för inte så länge sen. Jag upptäckte under sommaren att vår golvvärme var igång även den var på lägsta och vi har LK system som man snurra på Kontrollpanel. Den var fel kopplat från Kontrollpanel till ställdonen.
Tack för ännu ett svar!

Röris var här igår. Och konstaterade att mottagaren till termostaten "inte slår av strömmen?) Lr tvärtom vilket gör att ställdonet inte rör på sig. Så han skulle fixa en ny men blir inte föränn om några dagar.

Kommer uppdatera när han byt den!

• Gilla
5605 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.