Hej!

Jag ska tömma ur en del vatten ut poolen inför vintern. Jag har inte köpt någon sänkpump ännu utan grubblar på om jag inte helt enkelt bara kan backspola ut vattnet i avloppet genom att koppla på slangen till "bottensugborsten" på bräddavloppet och hålla ner slangen på botten.

Någon som testat?

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Det går nog, men risken är att det suger vatten bredvid slanganslutningen och att det suger torrt i bräddavloppet så pumpen börjar suga luft. Viktigt i så fall att täta ordentligt runt slangen och hela tiden se till att det finns vatten i bräddavloppet.

Här finns ett exempel på hur man kan göra för att minska den risken. Scrolla en bit ner så hittar du en skiss:
https://www.poolklubben.se/blog/post/aven-skomakarens-barn-cyanusyra

• Gilla
oddan
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Det går nog, men risken är att det suger vatten bredvid slanganslutningen och att det suger torrt i bräddavloppet så pumpen börjar suga luft. Viktigt i så fall att täta ordentligt runt slangen och hela tiden se till att det finns vatten i bräddavloppet.

Här finns ett exempel på hur man kan göra för att minska den risken. Scrolla en bit ner så hittar du en skiss:
[länk]
Tack för länken, bra med info där!

Jag testar nog. Min sambo kan övervaka cirkulationspumpen under tiden. Ifall den börjar gå torr så kan hon stänga av den och så får vi åka och köpa en sänkpump i stället :D

Nej, det kostar ju inget att prova, bara man är beredd att stänga pumpen snabbt om nivån sjunker i bräddavloppet. Det är bra sug i poolpumpen så det kan gå ganska fort!

• Gilla
oddan
  • Laddar…
Kan meddela att det funkade toppen. Men till nästa år ska jag bygga en "snorkel" som jag kan skruva fast lite bättre i bräddavloppet!

Blå slang kopplad till poolens bräddavlopp, delvis täckt av trätrall och kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En pool med blå mosaikplattor och en vattenslang ansluten till poolens utloppsrör vid kanten. En täckt yta ses ovanför poolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
Jag slangar ur vatten med en vanlig trädgårdsslang. Jag drar slangen ut till en dagvattenbrunn där jag sänker ner slangen ner till vattenytan. Det tar ett par dygn att sänka poolens vattennivå.

jarlh jarlh skrev:
Jag slangar ur vatten med en vanlig trädgårdsslang. Jag drar slangen ut till en dagvattenbrunn där jag sänker ner slangen ner till vattenytan. Det tar ett par dygn att sänka poolens vattennivå.
Jag gör samma sak (från badtunnan) jag slangar ut vattnet med trädgårdsslang när delar av det skall bytas. Smidigare än backspolning. Jag sätter en vikt i slangen så att den ligger på lagom djup så att jag slipper bevaka. När slangen är ovanför ytan så slutar den ju tömma...

Hos mig går den också ut i dagvattnet som av en händelse råkar rinna ut i diket nedanför huset.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag gör samma sak (från badtunnan) jag slangar ut vattnet med trädgårdsslang när delar av det skall bytas. Smidigare än backspolning. Jag sätter en vikt i slangen så att den ligger på lagom djup så att jag slipper bevaka. När slangen är ovanför ytan så slutar den ju tömma...

Hos mig går den också ut i dagvattnet som av en händelse råkar rinna ut i diket nedanför huset.
Hur kan det vara smidigare än backspolning? Behöver bara trycka på en knapp och så tömmer jag 20 kubik på 40-50 minuter.

O oddan skrev:
Hur kan det vara smidigare än backspolning? Behöver bara trycka på en knapp och så tömmer jag 20 kubik på 40-50 minuter.
Har man filterbollar ska man inte backspola, har jag hört.

Och när poolen ska övervintra sänker jag vattennivån under vad backspolning klarar av.

Redigerat:
O oddan skrev:
Åtminstone min pump får inte gå torr. Backspolning kräver övervakning. Och jag har inte pumpen så att jag ser badtunnan därifrån. Det tar nästan 30s att ta sig från tunnan till pumpen.

En bra fråga i det med badtunnor eller SPA-bad, hur många av er har avtappningsventil i botten. Sen att försöka tappa /pumpa ur allt går inte, det blir alltid en skvätt kvar i alla rördelar som kan frysa sönder. Även om det blåses med tryckluft blir lite kvar.
Därvav ska det nästan alltid vara cirkulation och värme på/i badtunna/SPA

Jag tömmer ju inte min ännu, men jag har fall på alla slangar till dess att de är inomhus, jag har pump och filter inne.

När jag börjar pumpa in vattnet i tankar inomhus så måste jag dock tänka på detta.

Hmm, jag hade ju tänkt ställa ena tanken på den andra, men då kommer det vara en skvätt vatten i slangen utanför väggen. Jag måste nog göra nytt hål högre upp...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.