Tjenare

Har i dagsläget 2cm upp till tröskel i hallen. Undergolvet är reglar och spånskiva. Tanken är att jag ska lägga klinker på dessa 4m² innanför ytterdörren och sedan övergå till laminatgolv. Men dels för att bli av med hög kant mellan laminat och klinker och dels för att tröskeln är för låg letar jag nu efter alternativ så att dem 3cm klinkersen bygger går in på ett tillfredsställande sätt.

Mvh
 
Vad är det som gör att klinkersen blir så tjockt som 3 cm?

Protte
 
Varför fortsatte du inte på förra tråden?

Om det nu är att massa gojs som ska vara mellan spånskivan och klinkers så får du göra som jag i min hall, bort med golvspånet och hyvla ner reglarna. Då kan man samtidigt lägga en extra regel mellan för att få ett stumt golv.

Protte
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Varför fortsatte du inte på förra tråden?
Nej för kände att den handlade om att bygga klinkers på under 2cm denna handlar om att sänka undergolvet. Två helt olika ämnen enligt mig.
prototypen prototypen skrev:
Om det nu är att massa gojs som ska vara mellan spånskivan och klinkers så får du göra som jag i min hall, bort med golvspånet och hyvla ner reglarna. Då kan man samtidigt lägga en extra regel mellan för att få ett stumt golv.

Protte
Ungefär exakt detta svaret jag va ute efter. Frågan är, hur mycket kan jag hyvla på reglarna utan att dem blir försvagade avsevärt?
 
Om du kvadrerar det som blir kvar av bjälken får du vet hur mycket som är kvar av bärigheten.

Om det blir kvar 50 % så blir bärigheten 0,5*0,5 = 0,25 25 % kvar

Blir det kvar 90 % av regeln så blir bärigheten 0,9*0,9 = 0,81 du tappar 19%.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om du kvadrerar det som blir kvar av bjälken får du vet hur mycket som är kvar av bärigheten.

Om det blir kvar 50 % så blir bärigheten 0,5*0,5 = 0,25 25 % kvar

Blir det kvar 90 % av regeln så blir bärigheten 0,9*0,9 = 0,81 du tappar 19%.

Protte
Ja absolut så långt är jag med också. Men det jag hade velat veta är hur mycket dem bär idag och hur mycket dem kommer bära efter hyvling.
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Ja absolut så långt är jag med också. Men det jag hade velat veta är hur mycket dem bär idag och hur mycket dem kommer bära efter hyvling.
Du kan ju förstärka bjälkarna efter nedhyvling. Antingen skruvlimmat du på befintlig regel eller lägger i bjälkar i mitten så ccmåttet blir halverat. Vilken dimension har de idag?
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Du kan ju förstärka bjälkarna efter nedhyvling. Antingen skruvlimmat du på befintlig regel eller lägger i bjälkar i mitten så ccmåttet blir halverat. Vilken dimension har de idag?
Ja de va tanken. Att sätta kortlingar. Jag har faktiskt inte kommit så långt som att ha lyft spånskivorna ännu så det kan jag tyvärr inte svara på
 
MarcusRask MarcusRask skrev:
Ja de va tanken. Att sätta kortlingar. Jag har faktiskt inte kommit så långt som att ha lyft spånskivorna ännu så det kan jag tyvärr inte svara på
Syftade på att du skruvlimmar en ny regel dikt an den du vill hyvla ner. Sätter du sedan dessutom kortlingar och skruvlimmat spån så håller det garanterat.
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Syftade på att du skruvlimmar en ny regel dikt an den du vill hyvla ner. Sätter du sedan dessutom kortlingar och skruvlimmat spån så håller det garanterat.
Jasså du tänkte så. Ja ska jag göra allt det kan jag nog backa in med lastbil i hallen. :D
 
Perfekt :cool:
 
  • Gilla
MarcusRask
  • Laddar…
T
Varför lägga ner så mycket tid i onödan när du kan lägga renoveringsgips som du limmar med 3:ans tandkam med fix och sedan en klinker som är 8-9mm och fix som bygger 3 mm typ så hamnar vi på totalt 19-20mm och då klarar du ytterdörrtröskeln precis(y)
 
T tank77 skrev:
Varför lägga ner så mycket tid i onödan när du kan lägga renoveringsgips som du limmar med 3:ans tandkam med fix och sedan en klinker som är 8-9mm och fix som bygger 3 mm typ så hamnar vi på totalt 19-20mm och då klarar du ytterdörrtröskeln precis(y)
Precis men jag vill gärna ha någon cm tillgodo på tröskeln. Men jag utforskar mina alternativ :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.