1 220 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Sänka undergolv upp till 2cm på 4m²?
Tjenare
Har i dagsläget 2cm upp till tröskel i hallen. Undergolvet är reglar och spånskiva. Tanken är att jag ska lägga klinker på dessa 4m² innanför ytterdörren och sedan övergå till laminatgolv. Men dels för att bli av med hög kant mellan laminat och klinker och dels för att tröskeln är för låg letar jag nu efter alternativ så att dem 3cm klinkersen bygger går in på ett tillfredsställande sätt.
Mvh
Har i dagsläget 2cm upp till tröskel i hallen. Undergolvet är reglar och spånskiva. Tanken är att jag ska lägga klinker på dessa 4m² innanför ytterdörren och sedan övergå till laminatgolv. Men dels för att bli av med hög kant mellan laminat och klinker och dels för att tröskeln är för låg letar jag nu efter alternativ så att dem 3cm klinkersen bygger går in på ett tillfredsställande sätt.
Mvh
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Vad är det som gör att klinkersen blir så tjockt som 3 cm?
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Varför fortsatte du inte på förra tråden?
Om det nu är att massa gojs som ska vara mellan spånskivan och klinkers så får du göra som jag i min hall, bort med golvspånet och hyvla ner reglarna. Då kan man samtidigt lägga en extra regel mellan för att få ett stumt golv.
Protte
Om det nu är att massa gojs som ska vara mellan spånskivan och klinkers så får du göra som jag i min hall, bort med golvspånet och hyvla ner reglarna. Då kan man samtidigt lägga en extra regel mellan för att få ett stumt golv.
Protte
Nej för kände att den handlade om att bygga klinkers på under 2cm denna handlar om att sänka undergolvet. Två helt olika ämnen enligt mig.prototypen skrev:
Ungefär exakt detta svaret jag va ute efter. Frågan är, hur mycket kan jag hyvla på reglarna utan att dem blir försvagade avsevärt?prototypen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Om du kvadrerar det som blir kvar av bjälken får du vet hur mycket som är kvar av bärigheten.
Om det blir kvar 50 % så blir bärigheten 0,5*0,5 = 0,25 25 % kvar
Blir det kvar 90 % av regeln så blir bärigheten 0,9*0,9 = 0,81 du tappar 19%.
Protte
Om det blir kvar 50 % så blir bärigheten 0,5*0,5 = 0,25 25 % kvar
Blir det kvar 90 % av regeln så blir bärigheten 0,9*0,9 = 0,81 du tappar 19%.
Protte
Ja absolut så långt är jag med också. Men det jag hade velat veta är hur mycket dem bär idag och hur mycket dem kommer bära efter hyvling.prototypen skrev:
Du kan ju förstärka bjälkarna efter nedhyvling. Antingen skruvlimmat du på befintlig regel eller lägger i bjälkar i mitten så ccmåttet blir halverat. Vilken dimension har de idag?MarcusRask skrev:
Ja de va tanken. Att sätta kortlingar. Jag har faktiskt inte kommit så långt som att ha lyft spånskivorna ännu så det kan jag tyvärr inte svara påT Tompafix skrev:
Syftade på att du skruvlimmar en ny regel dikt an den du vill hyvla ner. Sätter du sedan dessutom kortlingar och skruvlimmat spån så håller det garanterat.MarcusRask skrev:
Varför lägga ner så mycket tid i onödan när du kan lägga renoveringsgips som du limmar med 3:ans tandkam med fix och sedan en klinker som är 8-9mm och fix som bygger 3 mm typ så hamnar vi på totalt 19-20mm och då klarar du ytterdörrtröskeln precis
Precis men jag vill gärna ha någon cm tillgodo på tröskeln. Men jag utforskar mina alternativT tank77 skrev:
Klicka här för att svara